Byta alla fyra bromsnipplar

antepannte
6 mars 2018 · 40 Inlägg

Hejsan. Har googlat ett bra tag men inte lyckats hitta något vettigt svar på min fråga. Det är så att jag snart ska serva min Golf 5:a och tänkte då passa på att byta ut alla fyra bromsnipplar mot nya, fräscha i samband med detta. Lossade på alla fyra nipplarna förra året så min förhoppning är att detta ska gå smärtfritt.

Är det något speciellt jag ska tänka på när hela nippeln ska skruvas ut? Spelar det någon roll om det är bromsvätska kvar i systemet (kommer jag bli dränkt i bromsvätska) eller bör jag töma så mycket vätska som möjligt först? Någon med erfarenhet av detta får gärna dela med sig.

Tack på förhand!

Meaganeowner
6 mars 2018 · 2 250 Inlägg

Enklast är väl att klämma åt bromsslangen till oket med en smal tving, låsbar tång eller liknande.
Men å andra sidan lär det inte droppa ut många centiliter om du bara ska byta.

zemet
6 mars 2018 · 4 030 Inlägg

Bromsvätska skall ju bytas lite då och då så kanske lika bra att tömma systemet om du nu ändå skall hålla på att greja med det.

Men annars bör Meganeowners knep fungera utmärkt.

Xebers76
6 mars 2018 · 2 250 Inlägg

Bromsslangar ska man inte klämma, dem brister invändigt då.

Vill man förhindra att bromsvätska rinner ut vid bromsjobb så tar man en träbit och sätter mellan bromspedal och sätet. Sedan justerar man sätet så att pedalen trycks ner ca 2-3 cm. Nu är bromsvätskebehållaren inte med i systemet längre och det kommer bara komma ut lite bromsvätska när man släpper slangen, sedan stannar det av. Alternativt kan man luta 2 bromsskivor eller annat tungt objekt mot bromspedalen.

I ditt fall är det bara att skruva ut dem gamla och sedan skruva i dem nya. Det kommer rinna ut lite men det gör inget.

spillolja
6 mars 2018 · 4 014 Inlägg

Jag föreslår att man inte tömmer systemet, det är svårt att få ut luftbubblor ur ABS-enheten, sug ut all vätska ur behållaren och fyll på ny bromsvätska, smörj alla bromsnipplars gängor med aluminiumpasta, när man luftar kopplingshydraliken är det lättast att sätta en slang på nippeln och suga ur vätska

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Xebers76
6 mars 2018 · 2 250 Inlägg

spillolja skrev:
Jag föreslår att man inte tömmer systemet, det är svårt att få ut luftbubblor ur ABS-enheten, sug ut all vätska ur behållaren och fyll på ny bromsvätska, smörj alla bromsnipplars gängor med aluminiumpasta, när man luftar kopplingshydraliken är det lättast att sätta en slang på nippeln och suga ur vätska

Enklast är att ta en behållare med 2 anslutningar. Den ena till bromsnippeln, och den andra till insuget (efter spjället) på motorn. Sedan startar man motorn och pumpar bromsen samtidigt. Går vansinnigt fort, så man får ha koll på behållaren tongue

antepannte
6 mars 2018 · 40 Inlägg

Tack för era svar. Lite klokare blev jag allt. Ska testa Xebers76's knep så får vi se hur det går smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang