Köpråd: Pålitlig BMW eller Audi för 50-120 tusen

Kim_91
29 maj 2018 · 21 Inlägg

Tjena!

Tänkte gå och bli med ny bil. Just nu är jag inne på en BMW eller Audi och listar lite vad jag är ute efter:

- Inga kända problem
- Bör inte vara för liten, ska funka för 2 vuxna + 1 barn med vagn osv
- Helst inte så törstig
- Max 10 000 mil
- Köper helst från bilfirma
- Ska finnas i Stockholm eller i närheten av Stockholm

Kanske har missat något jag får fylla i sen. Men...tips?

Senast redigerat av Kim_91 (29 maj 2018)

Evildan
29 maj 2018 ·

Kim_91 skrev:
Tjena!

Tänkte gå och bli med ny bil. Just nu är jag inne på en BMW eller Audi och listar lite vad jag är ute efter:

- Inga kända problem
- Bör inte vara för liten, ska funka för 2 vuxna + 1 barn med vagn osv
- Helst inte så törstig
- Max 10 000 mil
- Köper helst från bilfirma
- Ska finnas i Stockholm eller i närheten av Stockholm

Kanske har missat något jag får fylla i sen. Men...tips?

Det är tyvärr omöjligt oavsett budget.
Bägge märkena dras med en mängd varierande problem oavsett modell eller motor/växellådsval.

Tipset från mig blir: Köp en asiatisk bil.

Senast redigerat av Evildan (29 maj 2018)

Jokabsson
29 maj 2018 · 1 179 Inlägg

Jag är gräsligt nöjd med min 325i från 2007. Har bara ägt den ett år och tre månader, men har inte haft några större problem med den. Rak sexa som inte drar nämnvärt mer soppa än motsvarande 4-cylindrig motor från samma årtal och inte en droppe olja har gått åt sedan bytet. De ligger på runt 70- 80 0000kr för ett exemplar med färre mil. Jag väntar på att den ska gå sönder runt varje hörn och kosta en förmögenhet innan jag säljer den. Lustigt nog har den bara funkat och läser man andras åsikter om motorn och modellen så verkar folk vara väldigt nöjda förutom några småproblem som kan dyka upp. Viktigt är dock att kolla upp ifall det läcker olja någonstans. Kolla även under bilen om det ser ut att komma från oljetråget. Det blir dyrt om du inte kan byta oljetrågspackningen själv.

Samma motor sitter i 525i och 530i mellan 2005-2007. Därefter kom N53 som är en snålare motor tack vare direkt-insprut, men till kostnaden av att motorn kan sota igen. Det fixar man troligtvis inte själv och kan kosta mycket dineros.

Kollar du på diesel så är 2l dieseln ett hyfsat säkert val fram till 2008, då det blev varierande kvalité på kedjorna fram till 2011 (vissa säger fram till 2014, finns inga källor). De sexcylindriga dieslarna verkar ha klarat sig bra ifrån det dock.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
torsen
29 maj 2018 · 7 238 Inlägg

Går inte att ha ordet pålitlig i samma mening som BMW och Audi.
Möjligen med prefixet "o" framför.
Läs alla trådar på detta forumet som berör de rubricerade bilfabrikaten.

zemet
29 maj 2018 · 4 041 Inlägg

BMW tror jag inte har riktigt lika mycket dyra och allvarliga fel som Audi har. SÅ om valet stod mellan BMW och Audi hade jag valt BMW alla gånger.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
jaka54
29 maj 2018 · 5 741 Inlägg

Hej!
Det pratas en hel del här på forumet och i andra forum om hur dåliga vissa tyska premiumbilars motorer är och till viss del är det antagligen sant , åtminstone i kombination med 3000 mila service (Longlife) eller dålig skötsel i allmänhet. Men detta gäller antagligen de flesta bilmärken där man har 3000mila service.
Problemet är klena kamkedjor som sträcker sig och kamkedjesträckare som antingen slitits ner av kedjan eller inte sträcker kedjan ordentligt på grund av att hydraulkolven som ska trycka ut sträckaren är igensatt av "oljesludge" = gammal kletig/bränd motorolja. Så som vanligt när man fundera på att byta bil så måste man kolla och lyssna! Och trots att man kanske tror sig kunna en del om hur en motor ska låta så kan man ändå gå på pumpen ,för man kan aldrig vara säker på att allt fungerar som det ska.
Personligen kollar jag bara på Audi A6 Avant, helst med V6:a (3,0lit motorn) eller S6 (V8) när jag är inne på ex Blocket. Sen vet jag att Toyota och Honda gör j...bra bilar men det är ändå Audi som gäller för mig.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 maj 2018 · 17 486 Inlägg

Jag avråder också från Audi/BMW av orsaker som redan nämnts. Visst kan man ha tur och få ett exemplar som kanske går ett tag innan det händer något. Men hade nog valt ett större märke från Asien. Vi har 3 kälkar från denna del av världen och bara rullar på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kim_91
30 maj 2018 · 21 Inlägg

Tack för alla svar! Ni kanske har fått mig att tänka om...

Ifall vi utgår från samma kriterier men tar bort bmw / audi-kravet, vad kan ni då skaka fram?

saab_sonett Handledare
30 maj 2018 · 1 481 Inlägg

Välj en BMW x25d. Den motorn är problemfri. Snål och med bra kraft. E91 t.ex.

torsen
30 maj 2018 · 7 238 Inlägg

Kim_91 skrev:
Tack för alla svar! Ni kanske har fått mig att tänka om...

Ifall vi utgår från samma kriterier men tar bort bmw / audi-kravet, vad kan ni då skaka fram?

Honda, Mazda, Toyota, Subaru (+ Suzuki om de hade tillverkat lite större bilar).

panda666
30 maj 2018 · 4 250 Inlägg

Cracksoup skrev:
Jag är gräsligt nöjd med min 325i från 2007. Har bara ägt den ett år och tre månader, men har inte haft några större problem med den. Rak sexa som inte drar nämnvärt mer soppa än motsvarande 4-cylindrig motor från samma årtal och inte en droppe olja har gått åt sedan bytet. De ligger på runt 70- 80 0000kr för ett exemplar med färre mil. Jag väntar på att den ska gå sönder runt varje hörn och kosta en förmögenhet innan jag säljer den. Lustigt nog har den bara funkat och läser man andras åsikter om motorn och modellen så verkar folk vara väldigt nöjda förutom några småproblem som kan dyka upp. Viktigt är dock att kolla upp ifall det läcker olja någonstans. Kolla även under bilen om det ser ut att komma från oljetråget. Det blir dyrt om du inte kan byta oljetrågspackningen själv.

Samma motor sitter i 525i och 530i mellan 2005-2007. Därefter kom N53 som är en snålare motor tack vare direkt-insprut, men till kostnaden av att motorn kan sota igen. Det fixar man troligtvis inte själv och kan kosta mycket dineros.

Kollar du på diesel så är 2l dieseln ett hyfsat säkert val fram till 2008, då det blev varierande kvalité på kedjorna fram till 2011 (vissa säger fram till 2014, finns inga källor). De sexcylindriga dieslarna verkar ha klarat sig bra ifrån det dock.

inga källor på kedjor som rasat fram till 2014? du menar väl inte statistik och sånt nu igen?^^ läs lite amerikanska forums som bimmerfest samt andra euro sidor med mercedes och bimmer forums så är det flera som har fått rasade kedjor osv med årsmodeller tom 2015, både merca och bmw har problem med kedjor och 2015 tom. Det räcker med att jag personligen läser om några fall där kostnad sträcker sig fram till 50-100tusen för lagning av motorn pga kedjeras för att få mig att inte köpa nått sånt. javvist 325 330 håller helt ok. Vill inte skrämma ts  av att köpa tyskt men dom kostar lite att äga, bmw har alltid haft lite problem me kylningen på samtliga modeller, merca också. Förr eller senare börjar bilarna dra vatten/läcka eller dricka glykol. Skulle jättegärna rekommendera lexus iaf, bra skit och fattar varför ingen har sagt nått om lexus här?! har provkört i veckan en gs 450h och jävlar va den gick!  Fick ett flertal skoda octavia och andra skoda modeller som var 2015 årsmodeller med 15-20 tusen mil som alla läckte olja från motorn;)

Jokabsson
30 maj 2018 · 1 179 Inlägg

panda666 skrev:

Cracksoup skrev:
Jag är gräsligt nöjd med min 325i från 2007. Har bara ägt den ett år och tre månader, men har inte haft några större problem med den. Rak sexa som inte drar nämnvärt mer soppa än motsvarande 4-cylindrig motor från samma årtal och inte en droppe olja har gått åt sedan bytet. De ligger på runt 70- 80 0000kr för ett exemplar med färre mil. Jag väntar på att den ska gå sönder runt varje hörn och kosta en förmögenhet innan jag säljer den. Lustigt nog har den bara funkat och läser man andras åsikter om motorn och modellen så verkar folk vara väldigt nöjda förutom några småproblem som kan dyka upp. Viktigt är dock att kolla upp ifall det läcker olja någonstans. Kolla även under bilen om det ser ut att komma från oljetråget. Det blir dyrt om du inte kan byta oljetrågspackningen själv.

Samma motor sitter i 525i och 530i mellan 2005-2007. Därefter kom N53 som är en snålare motor tack vare direkt-insprut, men till kostnaden av att motorn kan sota igen. Det fixar man troligtvis inte själv och kan kosta mycket dineros.

Kollar du på diesel så är 2l dieseln ett hyfsat säkert val fram till 2008, då det blev varierande kvalité på kedjorna fram till 2011 (vissa säger fram till 2014, finns inga källor). De sexcylindriga dieslarna verkar ha klarat sig bra ifrån det dock.

inga källor på kedjor som rasat fram till 2014? du menar väl inte statistik och sånt nu igen?^^ läs lite amerikanska forums som bimmerfest samt andra euro sidor med mercedes och bimmer forums så är det flera som har fått rasade kedjor osv med årsmodeller tom 2015, både merca och bmw har problem med kedjor och 2015 tom. Det räcker med att jag personligen läser om några fall där kostnad sträcker sig fram till 50-100tusen för lagning av motorn pga kedjeras för att få mig att inte köpa nått sånt. javvist 325 330 håller helt ok. Vill inte skrämma ts  av att köpa tyskt men dom kostar lite att äga, bmw har alltid haft lite problem me kylningen på samtliga modeller, merca också. Förr eller senare börjar bilarna dra vatten/läcka eller dricka glykol. Skulle jättegärna rekommendera lexus iaf, bra skit och fattar varför ingen har sagt nått om lexus här?! har provkört i veckan en gs 450h och jävlar va den gick!  Fick ett flertal skoda octavia och andra skoda modeller som var 2015 årsmodeller med 15-20 tusen mil som alla läckte olja från motorn;)

Menar att det inte finns källor i den utsträckning att man kan konstatera en kvalitétsbrist. Inte heller något erkännande från BMW och i ärlighetens namn så har jag inte hört om ett enda fall med en brusten kedja i nyare BMW-modeller (läs 2014<). Har å andra sidan inte letat heller!

Kedjor löper risk att rappa eller brista om man inte servar motorn när den skall servas. Det sker även hos Toyota/Lexus/Nissan osv. Folk har otroligt dålig respekt för service och att oljan måste bytas. Man vet inte bättre i dagens samhälle, utan håller hellre inne på den tusenlappen som det kostar att byta oljan.

Sedan är säkert Lexus tåligare mot stryk och så även Toyota och många andra asiater. Därav är det smart att rikta sig åt det hållet om man bara vill ta sig från punkt A till punkt B. De håller ihop även efter lite misshandel, medan en BMW protesterar högljutt.

Jag menar bara att min erfarenhet av BMW är fortfarande mycket bra 2,5 år och två olika BMW-modeller senare. Båda runt 20 000 mil vid inköp och över 10 år gamla. Jag är dock noga när jag köper bil och klipper inte den första bästa utan väntar på en som är till synes väl omskött och rimligt prissatt smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
panda666
30 maj 2018 · 4 250 Inlägg

Cracksoup skrev:

panda666 skrev:

Cracksoup skrev:
Jag är gräsligt nöjd med min 325i från 2007. Har bara ägt den ett år och tre månader, men har inte haft några större problem med den. Rak sexa som inte drar nämnvärt mer soppa än motsvarande 4-cylindrig motor från samma årtal och inte en droppe olja har gått åt sedan bytet. De ligger på runt 70- 80 0000kr för ett exemplar med färre mil. Jag väntar på att den ska gå sönder runt varje hörn och kosta en förmögenhet innan jag säljer den. Lustigt nog har den bara funkat och läser man andras åsikter om motorn och modellen så verkar folk vara väldigt nöjda förutom några småproblem som kan dyka upp. Viktigt är dock att kolla upp ifall det läcker olja någonstans. Kolla även under bilen om det ser ut att komma från oljetråget. Det blir dyrt om du inte kan byta oljetrågspackningen själv.

Samma motor sitter i 525i och 530i mellan 2005-2007. Därefter kom N53 som är en snålare motor tack vare direkt-insprut, men till kostnaden av att motorn kan sota igen. Det fixar man troligtvis inte själv och kan kosta mycket dineros.

Kollar du på diesel så är 2l dieseln ett hyfsat säkert val fram till 2008, då det blev varierande kvalité på kedjorna fram till 2011 (vissa säger fram till 2014, finns inga källor). De sexcylindriga dieslarna verkar ha klarat sig bra ifrån det dock.

inga källor på kedjor som rasat fram till 2014? du menar väl inte statistik och sånt nu igen?^^ läs lite amerikanska forums som bimmerfest samt andra euro sidor med mercedes och bimmer forums så är det flera som har fått rasade kedjor osv med årsmodeller tom 2015, både merca och bmw har problem med kedjor och 2015 tom. Det räcker med att jag personligen läser om några fall där kostnad sträcker sig fram till 50-100tusen för lagning av motorn pga kedjeras för att få mig att inte köpa nått sånt. javvist 325 330 håller helt ok. Vill inte skrämma ts  av att köpa tyskt men dom kostar lite att äga, bmw har alltid haft lite problem me kylningen på samtliga modeller, merca också. Förr eller senare börjar bilarna dra vatten/läcka eller dricka glykol. Skulle jättegärna rekommendera lexus iaf, bra skit och fattar varför ingen har sagt nått om lexus här?! har provkört i veckan en gs 450h och jävlar va den gick!  Fick ett flertal skoda octavia och andra skoda modeller som var 2015 årsmodeller med 15-20 tusen mil som alla läckte olja från motorn;)

Menar att det inte finns källor i den utsträckning att man kan konstatera en kvalitétsbrist. Inte heller något erkännande från BMW och i ärlighetens namn så har jag inte hört om ett enda fall med en brusten kedja i nyare BMW-modeller (läs 2014<). Har å andra sidan inte letat heller!

Kedjor löper risk att rappa eller brista om man inte servar motorn när den skall servas. Det sker även hos Toyota/Lexus/Nissan osv. Folk har otroligt dålig respekt för service och att oljan måste bytas. Man vet inte bättre i dagens samhälle, utan håller hellre inne på den tusenlappen som det kostar att byta oljan.

Sedan är säkert Lexus tåligare mot stryk och så även Toyota och många andra asiater. Därav är det smart att rikta sig åt det hållet om man bara vill ta sig från punkt A till punkt B. De håller ihop även efter lite misshandel, medan en BMW protesterar högljutt.

Jag menar bara att min erfarenhet av BMW är fortfarande mycket bra 2,5 år och två olika BMW-modeller senare. Båda runt 20 000 mil vid inköp och över 10 år gamla. Jag är dock noga när jag köper bil och klipper inte den första bästa utan väntar på en som är till synes väl omskött och rimligt prissatt smile

ja e tvärtom en nojig jävel som läser alla möjliga forums och har läst ett  o annat^^ nä bmw kommer aldrig att erkänna när nått är helt kasst. tror inte nån märke gör så. istället blir det att man går o gnäller efter goodwill eller försäkring osv. skönt att du haft strulfritt med dina bimmers. läser man o gör man sitt** homework** så att säga så kommer man långt samt med lite tur. har man otur så är det jobbigt_^^_

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 juni 2018 · 17 486 Inlägg

Kim_91 skrev:
https://www.blocket.se/stockholm/BMW_525_i_Touring_Comfort_Skinn_77615947.htm?ca=11&w=1

https://www.blocket.se/stockholm/BMW_12 … 11&w=1

https://www.blocket.se/stockholm/Toyota … 11&w=2

Vad säger ni om dessa? big_smile

Ta på dig kepsen och åk å köp en Toyota. De andra alternativen är inga alternativ om du vill att plånboken ska må bra om ett år.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kim_91
3 juni 2018 · 21 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Kim_91 skrev:
https://www.blocket.se/stockholm/BMW_525_i_Touring_Comfort_Skinn_77615947.htm?ca=11&w=1

https://www.blocket.se/stockholm/BMW_12 … 11&w=1

https://www.blocket.se/stockholm/Toyota … 11&w=2

Vad säger ni om dessa? big_smile

Ta på dig kepsen och åk å köp en Toyota. De andra alternativen är inga alternativ om du vill att plånboken ska må bra om ett år.

Har lust att vara med specifik i vad för Toyota man ska satsa på isf? Eller t.o.m länka till ett par schyssta i närheten av Stockholm? smile

ehedman
4 juni 2018 · 1 966 Inlägg
rcy
4 juni 2018 · 1 705 Inlägg

Jag köpte en BMW 320i -07 för snart ett år sedan. Innan köpet plöjde jag igenom varenda forum och jagade information om vilka svagheter och brister dom olika BMW modellerna har, och konsensus verkar vara att just e90/e91 före 2008 och med N46 motorn är den enda modell som "bara funkar". Sugmotor utan någon turbo som krånglar, stabil drivlina, ingen extremt komplicerad elektronik. Moderat prestanda (läs: tokslö) men man kommer dit man ska utan några problem.
Nu har jag bara haft bilen i ett år, men hittills har den varit problemfri. Enda "krånglet" har varit ett hjullager och en tjutande servopump, men båda dessa felen påpekade jag vid köpet så firman bytte dom kostnadsfritt. Dock är det en liten bil, så jag skulle inte rekommendera den för en barnfamilj. Visst går det att få in barnvagn och barnstol och dylikt, men inte enkelt.

Som många redan påpekat så är det japanskt som gäller om driftsäkerhet är prio. Man kan säga vad man vill om japanerna men dom fungerar, så är det bara.

BMW 320i "tysken" (2007)
Saab 9-3 "svarten" (2004)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang