Två funderingar kring T5 RWD

Lehto
7 november 2018 · 75 Inlägg

Hej

Är i startgroparna för ett T5 RWD bygge men jag har just nu två frågetecken som jag skulle behöva reda ut innan jag införskaffar mig dom sista sakerna. Kanske finns de någon här som har koll på detta:

1. Oljefilter / Oljekylare / Tråg.
Jag har upptäckt att det finns två olika oljetråg till 960, ett äldre utan gänga för filtret samt ett nyare med gänga och medföljande "skruv" så man kan skruva filtret direkt mot tråget.
Sedan har jag sett att det finns en oljekylare, passar denna till båda trågen?
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135739/135739-138479cca677e2792798e781c105f3dc_large.jpg
Och är det någon som vet om denna passar ihop med 760 V6 krängningshämmare?
Slangarna som går till den kopplas dom in direkt mot kylaren?

2. Kylare 960 eller 940 kylare.
Dessa skiljer sig åt har jag förstått, 960 kylaren har ingen anslutning för slangen från expansionskärlet utan denna ska kopplas på stora vattenröret. Med andra ord kan jag inte använda DO88 slangkit:
https://www.do88.se/sv/artiklar/volvo-7 … angar.html
Samt att jag antar oljekylarens slangar kan kopplas på denna kylare.

Men säg att jag får tag på en 940 kylare och kör detta slangkit då kommer jag få en oanvänd anslutning i stora vattenröret, ska jag bara plugga den då?
Vad rekommenderar ni här? Vad är enklast och minst problem 940 eller 960 kylare?

Tack på förhand för tips å tankar
Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang