Knakande från framvagn! Volvo V70

mexmek
24 november 2018 · 3 Inlägg

Tjenis!
Har precis köpt en Volvo V70, 2,4T -02 (-01), automat av min svåger (obs, inget skämt) och nu har lite fel börjat visa sig.
För det första sitter det på alldeles för stora fälgar som gör att däcken tar emot i hjulhuset när jag svänger med fullt utslag (detta kanske spelar in i mitt problem). Någon dag efter jag köpt bilen märkte jag att det knakade i framvagnen vid gaspådrag och inbromsning, alltså då båda sidor samtidigt höjdes eller sänktes, samt att bilen drar åt höger. Hörde dock inget direkt ljud vid enstaka gupp i vägen eller då jag testade att gunga dämparna manuellt. Nu några veckor senare så knakar det i framvagnen vid minsta gupp och jag tycker att bilen drar åt höger än mer. Och däcken fram är ojämnt slitna.

När min kollega bytte till vinterdäck följde jag med och bad om en balansering av mina däck men det gjorde det snarare värre, nu vibrerar ratten vid ca 80km/t också...

Jag ska köra ner till Tyskland över julhelgen och tills dess tänkte jag köpa nya mindre hjul (typ 17 tum) samt lämna in bilen för en hjulinställning. Kan det räcka för att inte dö på vägen? Vad är det som kan orsaka knakandet jag hör? Min morfar sa att det förmodligen var krängningshämmarna som är kassa. Kan det stämma och är det dyrt att fixa?

Tycker även att det är betydligt mindre avstånd mellan däckens överkant och hjulhuset fram än bak, som om dämparna är låga. Har dock inte märkt att dom slagit i eller gått i botten.

Så, vad kan det vara för fel?

Bifogar lite bilder från när hjulen var avtagna vid balanseringen.

Tjoflöjt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230391/230391-2b63eea5d5e49cf05159643697638a5b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230391/230391-46aa0012ff5d71c225f99a202ed7a6cf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230391/230391-47911754345a91ac93ac15d729b4211c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230391/230391-70e0fd634d8e8dc18335639678bb73ac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230391/230391-5cf1d33751541f875e8bedc3da334829.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230391/230391-33b0ac0494ac10eef7285b37e6901236.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230391/230391-742884b2adb464343925a98ea348faec.jpg

Hilmer
24 november 2018 · 1 778 Inlägg

Jag hade kollat upp de övre fjädersätena först om det var min bil, i övrigt är det ju till att känna på grejerna efter glapp eller andra fel.

Mack855
24 november 2018 · 1 354 Inlägg

Går på hilmers linje.. K-hämmaren (som egentligen inte är den riktiga krängningshämmaren) är staget du har på näst sista bilden och är varken dyrt eller svårt att byta. Kolla youtube så hittar du många videos på det.

Att däcken tar i har inget med problemet att göra, det du kan göra för att kanske minska skrapandet är att sätta på större styrstopp eller spacers som det dock inte gillas av besiktningen vad jag hört.

Kan också vara så att det är ljudet av fjädern som för sig i fjädertallriken. Åtgärdas med en liten typ strumpa som sätts på änden av fjädern. Har också att det klonkar i framvagnen när bilen kränger på min V70 och min mek har kollat på det och sagt att det i mitt fall är fjädern som rör sig i tallriken och låter.

Hjulinställning kan avhjälpa vibreringen i ratten-där hade jag tagit steg två om fjädersätena är ok.

Senast redigerat av Mack855 (24 november 2018)

zzr94092
24 november 2018 · 4 385 Inlägg

Har du navringar på fälgarna? Om det ska vara det o du saknar dom så kommer obalans som ett brev på posten...besikningen säger inget om utslagsbegränsare, finns tre med olika mått och även en man sätter på kuggstången..

mexmek
25 november 2018 · 3 Inlägg

Tack så mycket för era svar! Jag lämnar in den för hjulinställning och passar då samtidigt på att kolla fjädertallrik och stag till k-hämmaren.
Navringar, är det typ nån distans/bricka som ligger i navets mitt eller vad är det?

jaka54
25 november 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
När uppkommer "knakningarna"? När du svänger?? I så fall kan det vara fjäderbenslagringen eller drivknuten.
Märks det bara när du kör över en ojämnhet så kan det vara "krängningshämmaren" eller en fjäder som är av.

Meaganeowner
25 november 2018 · 2 250 Inlägg

Knak o oljud vid svängning eller i gupp, kan orsakas av torra styrleder eller kulbultar.

Lyft upp dammskydden försiktigt med en liten mejsel och tryck in olja med en oljekanna. Egentligen fett.

Efter hjulinställning, om bilen fortfarande drar åt något håll, så är det troligtvis fnfjäderbenslagring, som kärvar..

O andra sidan, så pillar man kanske i framvagnen först och fixar hjulinställning sist. Annars kan det bli en hjulinställning till

zzr94092
25 november 2018 · 4 385 Inlägg

Navring  är en ring man sätter i centrumhålet på fälgen, om man har eftermarknads fälgar som navhålet är för stort på,är det på det viset så måste du ha navringar annars så kommer du aldrig ifrån skakningar..

Meaganeowner
26 november 2018 · 2 250 Inlägg

Minns att det tidigare fanns fälgar som inte var styrda av navet, hängde helt o hållet i skruv eller bultar med hjulmuttrar. Bl a VW och Saab...

Det var väl bättre precision förr... smile

Senast redigerat av Meaganeowner (26 november 2018)

zzr94092
26 november 2018 · 4 385 Inlägg

"Förr i tiden" var det så...

mexmek
26 november 2018 · 3 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
När uppkommer "knakningarna"? När du svänger?? I så fall kan det vara fjäderbenslagringen eller drivknuten.
Märks det bara när du kör över en ojämnhet så kan det vara "krängningshämmaren" eller en fjäder som är av.

De kommer främst då framvagnen lyfts eller sänks, alltså både vid gupp och gaspådrag/inbromsning. Det kommer dock något annat ljud IBLAND när jag svänger i låg hastighet och det skrapar alltid vid fullt rattpåslag.
Däcken som sitter på nu är 215/55r17, tydligen inte alltför stora efter vad jag kunnat läsa mig till. Tycker framvagnen ser sjukt låg ut, kan det vara så att den är sänkt och det är därför däcken tar i hjulhuset? Eller kan dämparna vara trasiga och det är det som orsakar alla problem?

jaka54
26 november 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Kolla så inte fjädrarna är av! Nedre delen av fjädern är den som har gått av på min bil vid två tillfällen.
Låter det när du svänger?? I så fall kan det vara drivknuten. Hissa upp bilen och lyssna vid ett av hjulen samtidigt som en kompis svänger på ratten. Knakar det då är det drivknuten.

Med framvagnen upphissad startar du motorn (vrid inte på ratten) och lyssnar vid hjulet.  Knakar det då är det ett hjullager.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang