En Ikon! (Honda cb750 - värde?)

jaka54
31 januari · 2 899 Inlägg
#1

Hej!
Lite nyfiken!
Vad tror ni en sån här hoj hamnar i för pris??? För er som inte känner till så är det här hojen som vände upp och ner på allt i hojvärlden när den kom 1969. Honda CB 750 (en K0:a i "sandcast" utförande).
https://www.ebay.de/itm/143103166788?ul_noapp=true

Fasiken Jaka. Lite snyggare rubriker kan du bjuda på.
Mvh mod
wink

viccoA
31 januari · 2 462 Inlägg
#2

Går väl så dyrt som någon är beredd att betala. Polaren köpte en i ganska okej skick för 7.500kr, orginallack och rostfri men behövde synka förgasarna och byta lite vajrar.

rcy
31 januari · 1 508 Inlägg
#3

viccoA skrev:
Går väl så dyrt som någon är beredd att betala. Polaren köpte en i ganska okej skick för 7.500kr, orginallack och rostfri men behövde synka förgasarna och byta lite vajrar.

Då gjorde nog din polare ett skapligt klipp. Högsta budet på eBay just nu är 23.400€.
Även om din polares inte är i perfekt skick så borde den ju lätt ge hälften iaf.

zemet
31 januari · 3 344 Inlägg
#4

För någon som inte levde på 60 talet, vad exakt är det som är så revolutionerande med just denna modellen?smile

JN1975
31 januari · 68 Inlägg
#5

zemet skrev:
För någon som inte levde på 60 talet, vad exakt är det som är så revolutionerande med just denna modellen?smile

Ingen expert, men det är väl en modell som många ville ha då men inte hade råd till som unga. Den var väl det coolaste som fanns då, och nu har rika gubbar köpsug på modellen från deras unga dagar. Det är motorcykeln från många filmer, från Beach Boys-låtar mm. Motorn är ju dessutom legendarisk, eftersom den är gjuten i sandform med hög precision och handbyggd (som det gjordes historiskt, men på sextiotalet hade andra märken blivit automatiserade).

rcy
31 januari · 1 508 Inlägg
#6

zemet skrev:
För någon som inte levde på 60 talet, vad exakt är det som är så revolutionerande med just denna modellen?smile

Det var väl i stort sett tack vare denna modell som japanska motorcyklar erövrade världsmarknaden.
Fyrcylindrig motor med kamaxlar, tillräckligt stor för att européer och amerikaner skulle få plats på den och smått hisnande prestanda till ett överkomligt pris.
Faktum är att den tillverkades ända in på 2000-talet, så man kan säga att det här var typ motorcyklarnas motsvarighet till folkvagns bubbla, fast istället för att vara rätt patetisk och gullig så var det en riktig prestandamaskin.

zemet
31 januari · 3 344 Inlägg
#7

Tack för förklaring:)

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
31 januari · 11 569 Inlägg
#8

jaka54 skrev:
Hej!
Lite nyfiken!
Vad tror ni en sån här hoj hamnar i för pris??? För er som inte känner till så är det här hojen som vände upp och ner på allt i hojvärlden när den kom 1969. Honda CB 750 (en K0:a i "sandcast" utförande).
https://www.ebay.de/itm/143103166788?ul_noapp=true

Dom där var häftiga när dom kom. Minns även den sexcylindriga CBX:en.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
jaka54
31 januari · 2 899 Inlägg
#9

Hej!
4 cylindrar, skivbroms fram, fyra avgasrör  och 67-68 hk. Och en motor som inte läckte olja  och inte vibrerade   -En revolution på MC mässan i Tokyo 1968 ! Alla moderna MC:s  förfader ocjh anledningen till att all Brittisk MC tillverkning försvann.
Hörde på MC mässan förra helgen att ett tidigt exemplar av Honda CB 750 med sandgjuten motor (det tillverkades endast lite över 7000 exemplar av dessa) kan betinga ett pris på över 1000 000kr.

Vill ha, vill ha!!!!

Senast redigerat av jaka54 (31 januari )

torsen
31 januari · 3 044 Inlägg
#10

Lite o t men jag sålde 1983-05-02 min Honda CX -78 för 9.500:-.
Undrar vad värdet på den är i dag?

saab_sonett Handledare
1 februari · 1 481 Inlägg
#11

Ja, en CX brukar gå för 10-15000:-  Inget större värde än så länge.
En 750 -69:a  är betydligt ovanligare och ligger skyhögt i pris.
Kommer ihåg när jag var 15 och en lärarvikarie i skolan kom på en ny 750.
Måste varit runt -71.  Vilken hoj!!!

Senast redigerat av saab_sonett (1 februari )

torsen
1 februari · 3 044 Inlägg
#12

1975-06-09 sålde jag min Norton Dominator 600 -55 för 2050:- till en bilfirma, eller rättare sagt lämnade den som dellikvid mot en bil.
Dominatorn kom på 50-talet att bilda skola med sin featherbed-ram med bakhjulsfjädring.
Triumph Tiger 110 hade i stället för bakhjulsfjädring "fjädrande" bakhjulsnav.
En jobbarkompis hade en Tiger 110 som jag fick låna.
Hisnande toppfart för den tiden.
Dominatorn hade en skitjobbig motor att pula med.
Fruktansvärt svårt att träda dubbelcylindern på kolvarna och samtidigt få stötstängerna rätt i lyftarnas grunda skålning.
Fick man inte stötstängerna rätt så skavdes de av på en sida och kroknade så småningom så att man inte fick full ventillyft.
Minst 5 - men kanske 8 - gånger bytte jag stötstänger.
Behövdes 6 händer (eller någon form av specialverktyg) för att få ihop den motorn rätt.
Minns även att det behövdes 3 verktyg med olika nyckelvid för att dra toppmuttrarna.
Norton Dominator är nog, enligt min åsikt, den vackraste MC som byggts.
Och få andra kunde sätta emot en 600 på den tiden.
Möjligen Ariel Four Squiar(stavningen?).
Den var ju på 1000 cc och en märklig cylindergruppering.(Googla så får ni se)

caromania Forummoderator
1 februari · 7 681 Inlägg
#13

Motorcyklar är väl ändå jävligt trista? Ska jag ha en motorcykel så blir det en Brough Superior Austin Four, då den har lånat motor från Austin Seven, dvs 747cc sidventilsfyra.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
1 februari · 3 044 Inlägg
#14

caromania skrev:
Motorcyklar är väl ändå jävligt trista? Ska jag ha en motorcykel så blir det en Brough Superior Austin Four, då den har lånat motor från Austin Seven, dvs 747cc sidventilsfyra.

Jovisst kan motorcyklar vara trista.
Den näst tristaste var en Indian 750 sida.
Handväxel och fotkoppling.
Frågan om den allra tristaste MC:n är dött lopp mellan MC 252(Monark Blue Arrow) och Jawa 250/350(minns inte militära beteckningen).
Körde sådana som MC-ordonans.
Båda var driftsäkra som en Niva(har även genomlidit 3 år med en sådan som hobbybil).

-jimmy
1 februari · 338 Inlägg
#15

Fördelen med hojar är priset.

viccoA
1 februari · 2 462 Inlägg
#16

torsen skrev:
Lite o t men jag sålde 1983-05-02 min Honda CX -78 för 9.500:-.
Undrar vad värdet på den är i dag?

Ungefär samma värde idag som då är min killgissning.

jaka54
1 februari · 2 899 Inlägg
#17

Hej!
Den gick för ca 29000 dollar!
Jag har hört priser över 1000 000kr för sandgjutna CB 750 (Vevhus) i mint condition.

caromania Forummoderator
2 februari · 7 681 Inlägg
#18

jaka54 skrev:
Hej!
Den gick för ca 29000 dollar!
Jag har hört priser över 1000 000kr för sandgjutna CB 750 (Vevhus) i mint condition.

Har man rätt pryl och hittar rätt köpare med pengar så är ingenting omöjligt. Utbud/efterfrågan. Lite som min ena Rover. Inhandlad för 1500kr, kan säljas imorgon för 30.000 och om några år för 60.000. Inga jättesummor, men hyfsad utveckling då efterfrågan ökat extremt i Europa på just den modellen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
2 februari · 3 044 Inlägg
#19

caromania skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Den gick för ca 29000 dollar!
Jag har hört priser över 1000 000kr för sandgjutna CB 750 (Vevhus) i mint condition.

Har man rätt pryl och hittar rätt köpare med pengar så är ingenting omöjligt. Utbud/efterfrågan. Lite som min ena Rover. Inhandlad för 1500kr, kan säljas imorgon för 30.000 och om några år för 60.000. Inga jättesummor, men hyfsad utveckling då efterfrågan ökat extremt i Europa på just den modellen.

Väl inte med 1800/K-motorn?
Samma som sitter i MGF och Freelander?

caromania Forummoderator
2 februari · 7 681 Inlägg
#20

torsen skrev:

caromania skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Den gick för ca 29000 dollar!
Jag har hört priser över 1000 000kr för sandgjutna CB 750 (Vevhus) i mint condition.

Har man rätt pryl och hittar rätt köpare med pengar så är ingenting omöjligt. Utbud/efterfrågan. Lite som min ena Rover. Inhandlad för 1500kr, kan säljas imorgon för 30.000 och om några år för 60.000. Inga jättesummor, men hyfsad utveckling då efterfrågan ökat extremt i Europa på just den modellen.

Väl inte med 1800/K-motorn?
Samma som sitter i MGF och Freelander?

Nej nej. Detta är en 800 MK1 Vitesse som har Honda C27 tillsammans med manuell låda. T-serien som sitter i min andra Rover (som även den stigit 30-40k i värde sedan jag köpte den) är den enda ”hyfsat moderna” Rover-motor jag skulle kunna rekommendera någon. K-serien är jag inte så begeistrad i.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang