Mercedes 717 (W124 250D) vs Volvo M47 (240 B230F)

Classic70
4 januari 2020 · 27 Inlägg

Hej! Håller på att byta drivpaket i min 245:a.
Motorn blir en OM603, jag gillar helt enkelt lagom stora dieselsexor, och tänkte ta allt krimskrams för att få det att fungera från en '87:as W124 250D med manuell låda. Växellådan därtill om den passar i tunneln.
Det sitter för nuläget en B230F med M47 låda bakom i bilen, och rent spontant känner jag att det blir högt varvtal med M47 och original bakaxel, så en axel från en D24 bil måste ju införskaffas.

Men, om inte minnet sviker mig helt, så är inte Merca lådorna speciellt hållbara, speciellt när man går upp ett par hk och Nm. Min farbror har haft två stycken diesel Mercor, en C-klass diesel (kommer inte ihåg vad det satt för motor i den) och en E190D, som båda fick problem med lådorna.
Främst ville växlarna kärva, så som att dom inte ville gå i eller ur.

Men hade Volvons original låda varit ett bättre alternativ att sätta bakom det enorma (läs: ironi) vridet från OM603:an?
Adapterkit finns ju tillgängliga trots allt för att mata ihop Mercedes OM60x motorer till just M47.

Någon specifikation på Mercedes manuella lådor finner jag inte, så som utväxling osv.
Hur står dom sig mot Volvons låda i utväxling mellan växlarna, och utväxlingsförhållandet på femmans växel? Hur pålitlig är Mercornas låda egentligen mot Volvons?

Tack på förhand!

Subaru Forester 2.0D AWD "Subawuu" (2008)
Volvo 240 (1988)
Kia Sorento "Taxin - GT-line 2.2 CRDi AWD" (2018)
mb_pucken
4 januari 2020 · 5 087 Inlägg

Åker man med original effekt så brukar det inte vara några problem med dom manuella lådorna.
Börjar man däremot sparka koppling och rycka i växlarna så brukar 3ans växel ge upp. Åtminstone på den 5 växlade lådan.

Trimmar man och hänger i en dieselmeken pump och hx 55 så vrider man snabbt sönder lådorna :-) då kan man plocka en låda från nyare cdi. Kommer tyvärr inte ihåg vilken motor men vill minnas att 270 cdi skall passa.

Kollegan åker cdi låda i sin OM606 med 8mm pump och stor turbo och det håller :-)

Ska du plocka i en 250d så går du 5 cyl och en om602 ;-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Utmarks-Loke
4 januari 2020 · 5 836 Inlägg

M47 är ju inte heller känd för att vara stark så jag vet inte om det vore någon förbättring. Kanske den är klenare än MB original till och med?

Classic70
4 januari 2020 · 27 Inlägg

Grejen är den att jag fick tag på en sjukt fräsch 603 som gått så fruktansvärt lite, bilen som den satt i hade gått 17 nånting. 250:in jag ska hämta har gått 34 och pinkar olja lite ifrån överallt, och karossen är helt slut så det är en perfekt donatorbil till mitt projekt i och med att Merca hade en ganska bred standard på sina grejer under 80-90 talet. Och dessutom, kom igen, 240 med en treliters rak dieselsexa, hur jäkla fett är inte det mot en tam 250 tioventilare?

Men som sagt, hade ändå på känn att man borde kolla upp hur lådorna har fungerat i dom i och med att en bekant hade sånna problem med sina lådor i sina bilar, både 190:in och C-klassen. M47 har jag i stort sett alltid haft runt omkring mig hela livet när kompisar har vråltrimmat 240 och 740 och kört på utan problem. Men då är det lite mera kött i en Merca än en Volvo ändå om än det handlar om liknande effekt. Gruvar mig dock ändå för att jag kan bli tvungen att modifiera tunneln i 240 för att få in paketet med Mercans grejer, alternativt sänka frambalken och växellådsbalken och få sämre frigång på köpet.
Men det blir ju tveklöst lättast att få ihop låda och motor med bara Merca grejer, så ska ändå försöka det först.
Är ju inte världens undergång om det inte bär sig, går ju alltid att byta lådan på plats i bilen sen om det skulle behövas.

Kia Sorento "Taxin - GT-line 2.2 CRDi AWD" (2018)
Subaru Forester 2.0D AWD "Subawuu" (2008)
Volvo 240 (1988)
Classic70
4 januari 2020 · 27 Inlägg

Men tillbaka till kärnfrågan, vad är det för utväxling i växlarna på MB 717 lådorna i 250D?
M47 har jag koll på, och tänkte använda en 3.31 axel eller till och med 3.15 från äldre fyrpetad. Vill ändå ha hyfsat lågt varv på landsväg i 110-120.

M47:
4.03:1
2.16:1
1.36:1
1.00:1
0.82:1

Så vad har 250:in för utväxling i lådan?

Volvo 240 (1988)
Subaru Forester 2.0D AWD "Subawuu" (2008)
Kia Sorento "Taxin - GT-line 2.2 CRDi AWD" (2018)
simlar
5 januari 2020 · 5 525 Inlägg

Här har du, bara leta reda på vilken av alla versioner av lådan som sitter i donatorbilen smile

https://mbturbo.com/manual-transmissions/

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Classic70
5 januari 2020 · 27 Inlägg

Tackar! Börjar närma sig lite i alla fall, om än att sidan inte är definitiv.
Enda OM602 och 717 kombinationen sidan nämner är i Geländewagen, som har 1:1 förhållande på femmans växel.

Men OM603 och 717 i W124 har:
1:an 3.860:1
2:an 2.183:1
3:an 1.376:1
4:an 1.000:1
5:an 0,753:1

Kan W124 250D ha samma låda som 300D ändå?

Subaru Forester 2.0D AWD "Subawuu" (2008)
Kia Sorento "Taxin - GT-line 2.2 CRDi AWD" (2018)
Volvo 240 (1988)
simlar
5 januari 2020 · 5 525 Inlägg

https://nemigaparts.com/cat_spares/epc/ … 24105/15u/

717.413 verkar det ska sitta i w124 250d om602.
Tyvärr hittar jag inte utväxling på den lådan, klen 3ans växel verkar det vara på dom.

Däremot så för enkelhetens skull vore adapterplatta och m47-lådan bästa alternativet, vettig utväxling på 5an, slipper modifiera kardan och växellådsfäste och bör hålla utan problem för en om603 sugmotor bruksbil.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Classic70
5 januari 2020 · 27 Inlägg

Kombinationen av M47 och en 3.31 axel bör ju vara lämpligt, blir som en D24 bil med betydligt mer ork.
Ska ändå se över möjligheterna att få ner varven så mycket det går, går eventuellt att få dit en 3.15. Inte speciellt ekonomiskt att hålla 2800-3000 varv på en stor sexa i 110...

Volvo 240 (1988)
Subaru Forester 2.0D AWD "Subawuu" (2008)
Kia Sorento "Taxin - GT-line 2.2 CRDi AWD" (2018)
simlar
5 januari 2020 · 5 525 Inlägg

Classic70 skrev:
Kombinationen av M47 och en 3.31 axel bör ju vara lämpligt, blir som en D24 bil med betydligt mer ork.
Ska ändå se över möjligheterna att få ner varven så mycket det går, går eventuellt att få dit en 3.15. Inte speciellt ekonomiskt att hålla 2800-3000 varv på en stor sexa i 110...

Nä så är det, kommer själv köra 3,15 axel i min 244.
0,76:1 på 5an i Omega-lådan så blir det 2250rpm i 110 synd dom 3,15-axlarna är relativt svår att få tag i då dom endast satt i 1984 240 med B21A och M45.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Classic70
5 januari 2020 · 27 Inlägg

Jo, har sett att dom är relativt svåröverkomliga, och folk kan ta betalt för dom också...

Subaru Forester 2.0D AWD "Subawuu" (2008)
Volvo 240 (1988)
Kia Sorento "Taxin - GT-line 2.2 CRDi AWD" (2018)
KolGruvan
5 januari 2020 · 1 450 Inlägg

M47 satt ju aldrig orginal i 240/740/940 turbo. Och det är väl för att dom inte håller,
M46 satt det i turbon förutom dom sista 940.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
mattew
5 januari 2020 · 350 Inlägg

Glöm inte att göra en tråd om bytet. Det finns väl lös drevsats till bakaxeln med 3:15.
Lycka till!
mw

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang