Modellanpassad Intercooler volvo 940

jompazx
15 juni 2020 · 291 Inlägg

Hej, jag har sett att det finns många modellanpassade intercoolers till volvo 940. då finns det två modeller dels en som är för bilar med AC och dels en som är för bilar som är utan AC. Min bil är med AC och jag hade gärna velat behålla den. men vad är skillnaden? är det endast vart slanganslutningarna är? jag fick för mig att de kanske använder en del av intercoolerns cellpaket som kondensor, och därför MÅSTE man ha en modellanpassad intercooler om man vill behålla sin kära AC. hade gärna inte behövt köra på en modellanpassad då det är billigare att komma över en begagnad och då har man ett bredare utbud om man kan välja en lämplig universal.

Lehto
21 juni 2020 · 75 Inlägg

Hejsan.

Skillnaden på en bil med AC vs en utan AC är att anslutningarna på intercoolern är på olika positioner.
Har du AC i bilen så har du anslutningarna på intercoolern på mitten, har du däremot en bil utan AC så har du anslutningarna på toppen av intercoolern.
Anledningen till detta är att om du har AC så har du per automatik elfläkt, och har du elfläkt så har du en större kylare och då måste du ha anslutningarna till intercoolern på mitten då det inte funkar att ha dom på "toppen".

Antar du tittat på DO88? Kan verkligen rekommendera deras intercooler, riktigt rejäl och bra effekt och är bara att byta rakt av. Skicka PM om du är nyfiken på att se skillnad original vs d088 intercooler, jag bytte för ngt år sedan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang