Tips på framvagnskomponenter till lättviktsbygge med 3 hjul

Wingman_73
9 december 2022 · 44 Inlägg

Skulle uppskatta tips på framvagnskomponenter till en 3-hjuling (2 fram och 1 bak) som jag håller på att konstruera.

Fordonet kommer väga max 500kg, helst mindre.
Längd ca 4m och plats för 2 personer som sitter bredvid varandra.
Motorn kommer inte vara stark och toppfarten blir max 150km/tim.
Spårvidd som en "vanlig" bil. Helst runt 1700mm men där är jag ganska flexibel.
Helst dubbla A-armar.

Har framförallt tittat på dessa grundkoncept:

1. Super seven eller liknande
Fördelen med detta är att det finns flera färdiga delar att köpa och är beprövat.
Vissa varianter tycks ha problem med bump-steer enl forum jag har läst på. Vill förstås att alla delar ska matcha så att detta inte ska förekomma.
En nackdel är att det är relativt dyra komponenter jämfört med övriga alternativ.

2. Större 4-hjuling
Finns mycket billiga framvagnar att köpa till dessa. Dock knepigare att få till styrningen så att det funkar med ratt. Kan även vara i klenaste laget och hjullager/nav etc är oftast gjorda för små fälgar.

3. Personbil
Många olika varianter och billiga komponenter.
Dock begränsat urval med dubbla A-armar.
Onödigt grova/tunga för min applikation.
Skulle kunna vara ett attraktivt alternativ om det finns någon bil som skulle kunna vara aktuell att använda rakt av.

4. Egendesignat/tillverkat
Vissa komponenter såsom styrväxel, hjullager, bussningar, bromsskivor etc vill jag förstås inte tillverka själv utan vill köpa färdiga komponenter. Dock är det knepigt att hitta olika delar som fungerar ihop och ger korrekt geometri i framvagnen.
En stor fördel är frihetsgraderna i designen. Tänker mig i det fallet dubbla A-armar som helst är ganska långa. Eventuellt push- eller pullrod men det funkar även med coilovers på "vanligt sätt".

För alla varianter ovan gäller att jag vill få in allt i min CAD-fil. Många komponenter är svåra att hitta korrekta mått på, så det är en mycket stor fördel om komponenterna finns som CAD-filer eller åtminstone med måttsatta ritningar.

Era synpunkter och tips mottages tacksamt!!!

Utmarks-Loke
9 december 2022 · 5 813 Inlägg

Det klassiska att välja är Corvette C4 som har riktigt bra A-armar i aluminium och massor med eftermarknadsgrejer så som bromsar, coilovers osv. Men kanske overkill? Kostar ju en slant men blir kanske inte så farligt när allt är ihopräknat. Särskilt som man får så bra grejer också. Annars kanske gamla saab OG900 kan vara något? De hade A-armar vill jag minnas.

torsen
10 december 2022 · 7 198 Inlägg

Eftersom, vad jag förstått, bilen blir relativt lätt, så föreslår jag en komplett framvagn från en Citroen 2CV.
Finns flera andra "3-hjulingar" som har 2CV-framvagn - LOMAX för att nämna en.

Wingman_73
10 december 2022 · 44 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det klassiska att välja är Corvette C4 som har riktigt bra A-armar i aluminium och massor med eftermarknadsgrejer så som bromsar, coilovers osv. Men kanske overkill? Kostar ju en slant men blir kanske inte så farligt när allt är ihopräknat. Särskilt som man får så bra grejer också. Annars kanske gamla saab OG900 kan vara något? De hade A-armar vill jag minnas.

Tack för 2 bra tips i olika prisklasser.

Delarna i C4-chassit är egentligen ganska prisvärda med tanke på vad man får. En snabb sökning ger att det landar på någonstans kring ca 30.000kr för hela framvagnen. Lite mer än vad jag tänkte budgetera för i detta bygge men ska fundera en vända till.

Det verkar som att 900 OG och 99 har samma delar i framvagnen om jag har läst rätt. Priserna verkar ligga på runt 1/4 av motsvarande för en C4 så det blir helt klart överkomligt. Enda haken är att fjädern sitter ovanpå den övre armen så att den sticker upp ganska högt. Hade tänkt ganska låga skärmar, men det kan säkert gå att modifiera. Ska kolla lite mer i detalj.

Wingman_73
10 december 2022 · 44 Inlägg

torsen skrev:
Eftersom, vad jag förstått, bilen blir relativt lätt, så föreslår jag en komplett framvagn från en Citroen 2CV.
Finns flera andra "3-hjulingar" som har 2CV-framvagn - LOMAX för att nämna en.

Intressant lösning, har aldrig tänkt på hur framvagnen på en 2CV ser ut. Ska kika mer på den och se om den skulle passa med resten av chassit.

Steff240
10 december 2022 · 1 005 Inlägg

Äldre Opel, typ Kadett A-C och Ascona/Rekord har dubbla A-armar väl? Framvagnen från Kadett är väl ganska klen vill jag minnas.

Annars finns ju grejer till Volvo pv/Amazon/140 men det kanske är för mycket grovsmide tongue

torsen
11 december 2022 · 7 198 Inlägg

Framvagnen från VW typ 1 är lätt och enkel samt medger låg front.
Dock inte så lätt att konvertera till framhjulsdrift.
Du har inte skrivit om du ska ha fram- eller bakhjulsdrift.
Vid bakhjulsdrift skulle jag välja VW typ 1.
Vid framhjulsdrift, utan tvekan, 2CV-framvagn.

therealpinto
12 december 2022 · 39 Inlägg

Är det något som ska gatreggas?

Som Torsen säger är det ju avgörande var du ska ha drivningen också men om det är bakhjulsdrift (vilket väl kanske är mest logiskt) så blir det ju enklare.

En trehjuling ska gärna vara ganska bred fram för att vara stabil så det kommer vara svårt att hitta färdiga framvagnar som är lämpliga utan justeringar. MX5/Miata är annars en bra konstruktion men den blir ganska smal. Mazda RX8 är också trevlig.

Kan du tillverka delar själv så skulle jag ändå säga att det bästa blir att göra egna bärarmar så du får den spårvidd du vill ha. Spindlar från MX5 eller RX8 kan vara ett bra alternativ men tänk också på att du ska få plats med en styrväxel, vilket styr om du vill ha styrarmar framåt eller bakåt, och vilken höjd du vill ha dem på.

MRide T42, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4971, kan nog ge en del bra inspiration. Jag gjorde SFRO-besiktningen på det bygget.

Gustaf

Ford Sierra 2.9 GL "Ture" (1990)
Ford Capri "Turbo Pinto" (1974)
Wingman_73
16 december 2022 · 44 Inlägg

Steff240 skrev:
Äldre Opel, typ Kadett A-C och Ascona/Rekord har dubbla A-armar väl? Framvagnen från Kadett är väl ganska klen vill jag minnas.

Annars finns ju grejer till Volvo pv/Amazon/140 men det kanske är för mycket grovsmide tongue

Ska kolla på Opelbilarna du nämner. Känns som att Volvo-delarna är lite väl grova som sagt.

Wingman_73
16 december 2022 · 44 Inlägg

torsen skrev:
Framvagnen från VW typ 1 är lätt och enkel samt medger låg front.
Dock inte så lätt att konvertera till framhjulsdrift.
Du har inte skrivit om du ska ha fram- eller bakhjulsdrift.
Vid bakhjulsdrift skulle jag välja VW typ 1.
Vid framhjulsdrift, utan tvekan, 2CV-framvagn.

Helt rätt att jag missat att säga att det är bakhjulsdrift. Tack för tipsen, men jag hade tänkt mig någon modernare konstruktion än Folkan.

Wingman_73
17 december 2022 · 44 Inlägg

therealpinto skrev:
Är det något som ska gatreggas?

Som Torsen säger är det ju avgörande var du ska ha drivningen också men om det är bakhjulsdrift (vilket väl kanske är mest logiskt) så blir det ju enklare.

En trehjuling ska gärna vara ganska bred fram för att vara stabil så det kommer vara svårt att hitta färdiga framvagnar som är lämpliga utan justeringar. MX5/Miata är annars en bra konstruktion men den blir ganska smal. Mazda RX8 är också trevlig.

Kan du tillverka delar själv så skulle jag ändå säga att det bästa blir att göra egna bärarmar så du får den spårvidd du vill ha. Spindlar från MX5 eller RX8 kan vara ett bra alternativ men tänk också på att du ska få plats med en styrväxel, vilket styr om du vill ha styrarmar framåt eller bakåt, och vilken höjd du vill ha dem på.

MRide T42, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4971, kan nog ge en del bra inspiration. Jag gjorde SFRO-besiktningen på det bygget.

Gustaf

Ja, tanken är att göra den som en trehjulig MC och registrera den via SFRO. Än så länge är jag bara i ritnings/projekteringsstadiet så jag har inte haft någon kontakt med dem ännu utan tänker att det blir under 2023 med målet att bygget ska vara klart under våren 2024.

Missade att skriva att den ska vara bakhjulsdriven. Har tittat på olika drivkällor och är sugen på en navmonterad elmotor. Blir relativt stor ofjädrad vikt på bakhjulet men tror att det kan vara värt det.

Väldigt spännande bygge som du länkar till. Tänker mig något som är ganska likt förutom att man sitter 2 i bredd istället för i tandem.

Har läst (minns inte var och kan inte hitta någon källa) att en trehjulig mc får vara max 200cm bred och 400cm lång så jag tänkte hålla mig ungefär till de måtten.

Är just nu inne på att bygga bärarmarna själv (eller få dem tillverkade åt mig) men har ännu inte hittat lämplig spindel eller styrväxel som går att få ihop med rätt geometri och utan bump-steer etc. Men ska kolla på de Mazda-spindlar du nämner.

therealpinto
17 december 2022 · 39 Inlägg

Jag har inga uppgifter på maxmåtten på trehjulig MC, och hittar inget i föreskrifterna heller. Mikael räknade ju en del på G-krafterna för Mride vilket resulterade i att den blev så bred för att inte vicka.

Ett tips är att titta på hur han byggde spindlarna, det var modifierade Ford Scorpio och en lösning där styrarmen kunde placeras rätt fritt. Idag kanske jag skulle baserat en liknande grej på BMW E36 eller E46 istället.

Gustaf

Ford Capri "Turbo Pinto" (1974)
Ford Sierra 2.9 GL "Ture" (1990)
Putteliten
17 december 2022 · 9 068 Inlägg

Finns ju färdiga att köpa annars. 🤷🏼‍♂️
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0512/8398/4533/products/2020_Spyder_F3_Steel_Black_Met_300920125713_700x.png?v=1615821311

Wingman_73
18 december 2022 · 44 Inlägg

therealpinto skrev:
Jag har inga uppgifter på maxmåtten på trehjulig MC, och hittar inget i föreskrifterna heller. Mikael räknade ju en del på G-krafterna för Mride vilket resulterade i att den blev så bred för att inte vicka.

Ett tips är att titta på hur han byggde spindlarna, det var modifierade Ford Scorpio och en lösning där styrarmen kunde placeras rätt fritt. Idag kanske jag skulle baserat en liknande grej på BMW E36 eller E46 istället.

Gustaf

Intressant, tack! Ska kolla vidare på det.

Jag tänkte hålla nere bredden till runt 190cm så att den inte blir alltför otymplig. Sedan ett relativt högt rollcenter i framvagnen för att inte få för alltför dålig camber på bakhjulet vid kurvtagning.

Wingman_73
18 december 2022 · 44 Inlägg

Putteliten skrev:
Finns ju färdiga att köpa annars. 🤷🏼‍♂️
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0512/ … 1615821311

Häftig maskin! Men jag tänkte mig något med tak och plats för 2 personer i bredd.

Det som mest liknar det som jag vill bygga är denna:
http://www.razorcars.co.uk/graphics1/picture1.jpg
http://www.razorcars.co.uk/600x400/razor1.jpg

Dock så skulle jag vilja göra den större så att den inte blir så trång inuti.

Wingman_73
5 februari 2023 · 44 Inlägg

therealpinto skrev:
Jag har inga uppgifter på maxmåtten på trehjulig MC, och hittar inget i föreskrifterna heller. Mikael räknade ju en del på G-krafterna för Mride vilket resulterade i att den blev så bred för att inte vicka.

Ett tips är att titta på hur han byggde spindlarna, det var modifierade Ford Scorpio och en lösning där styrarmen kunde placeras rätt fritt. Idag kanske jag skulle baserat en liknande grej på BMW E36 eller E46 istället.

Gustaf

Såg var jag hittade maxmåtten för trehjulig MC. Det var i EU-direktivet "EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING (EU) nr 168/2013, av den 15 januari 2013, om godkännande av och marknadstillsyn för två- och trehjuliga fordon och fyrhjulingar".

I appendix 1 står det att trehjulig mc för passagerare (kategori L5e-A) får ha max L=4000mm, B=2000mm , H=2500mm, vikt (körklar)=1000kg och max 5 sittplatser (inkl förare).

Dock såg jag inte tidigare att dessa regler inte nödvändigtvis gäller för amatörbyggda fordon, de tycks vara undantagna enl första stycket i Kap 1 artikel 1:
Denna förordning är inte tillämplig på godkännande av enskilda fordon. De medlemsstater som beviljar sådana enskilda godkännanden ska emellertid godta varje typgodkännande av fordon, system, komponenter och separata tekniska enheter som beviljats enligt denna förordning i stället för enligt de tillämpliga nationella bestämmelserna.

Oavsett hade jag tänkt lägga mig inom detta ändå. :-)

therealpinto
7 februari 2023 · 39 Inlägg

Tack, då vet jag varifrån uppgifterna kommer. Jag ska dubbelkolla mot nationella regler också.

Gustaf

Ford Sierra 2.9 GL "Ture" (1990)
Ford Capri "Turbo Pinto" (1974)
Wingman_73
13 mars 2023 · 44 Inlägg

therealpinto skrev:
Är det något som ska gatreggas?

Som Torsen säger är det ju avgörande var du ska ha drivningen också men om det är bakhjulsdrift (vilket väl kanske är mest logiskt) så blir det ju enklare.

En trehjuling ska gärna vara ganska bred fram för att vara stabil så det kommer vara svårt att hitta färdiga framvagnar som är lämpliga utan justeringar. MX5/Miata är annars en bra konstruktion men den blir ganska smal. Mazda RX8 är också trevlig.

Kan du tillverka delar själv så skulle jag ändå säga att det bästa blir att göra egna bärarmar så du får den spårvidd du vill ha. Spindlar från MX5 eller RX8 kan vara ett bra alternativ men tänk också på att du ska få plats med en styrväxel, vilket styr om du vill ha styrarmar framåt eller bakåt, och vilken höjd du vill ha dem på.

MRide T42, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4971, kan nog ge en del bra inspiration. Jag gjorde SFRO-besiktningen på det bygget.

Gustaf

Angående hjulupphängning från MX-5:
Den är som sagt smal, ca 1400mm spårvidd om man väljer en tidigare modell (t.ex NB). Skulle önska ca 1700mm.
Om man skulle ta framvagnen, inkl styrningen och alla bärarmar, rakt av från en MX-5 skulle man behöva bredda avståndet mellan de inre styrlederna med 300mm (dvs 150mm per sida). Är det ok att modifiera styrväxeln på det sättet eller anses det bli för klent?

therealpinto
14 mars 2023 · 39 Inlägg

Problemet med att bredda en styrväxel på det sättet är att man får väldigt stor hävarm utanför lagringarna, det brukar få till följd att styrväxeln flexar och det blir inte bra. Det är bättre att hitta en bredare styrväxel istället. Om du absolut vill göra på det sättet så är mitt råd att leta rätt på en styrväxel med ungefär den bredd du vill ha, och så anpassar du breddningen av framvagnen till det.

Personligen skulle jag överväga att istället bara göra nya längre bärarmar och styrstag. Det ger lite andra fördelar.

Ford Capri "Turbo Pinto" (1974)
Ford Sierra 2.9 GL "Ture" (1990)
Wingman_73
15 mars 2023 · 44 Inlägg

therealpinto skrev:
Problemet med att bredda en styrväxel på det sättet är att man får väldigt stor hävarm utanför lagringarna, det brukar få till följd att styrväxeln flexar och det blir inte bra. Det är bättre att hitta en bredare styrväxel istället. Om du absolut vill göra på det sättet så är mitt råd att leta rätt på en styrväxel med ungefär den bredd du vill ha, och så anpassar du breddningen av framvagnen till det.

Personligen skulle jag överväga att istället bara göra nya längre bärarmar och styrstag. Det ger lite andra fördelar.

Stort tack för värdefull input!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang