Rost bakvagnsram

Olof_munters
21 april 2023 · 2 Inlägg

Tja! va nyss och besiktade bilen och fick en tvåa för rost i bakvagnsramen, inspektören sa även att man inte fick laga rost skadan med svettsning. Så jag behöver lite åsikter om man ska svettsa över rostskadan och prova igen? Kommer inspektören säga nått om att det är lagat? Andra tips på hur man lagar rostskada? Vill helst undvika att byta ut hela bakvagnsramen. tack i förhand

spillolja
21 april 2023 · 4 026 Inlägg

Här är någon som rostlagar en bakaxel utan att det knorras hos bilbesiktningen:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=334589

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Jeebz
22 april 2023 · 540 Inlägg

En bekant sålde sin bil med samma nedslag och bilbesiktningen sa samma sak. Han som köpte bilen la en helg i garaget och svetsa allt och måla upp allt och sen gick den igenom ändå.

Senast redigerat av Jeebz (22 april 2023)

Lucif3r
22 april 2023 · 2 215 Inlägg

Det är mycket man inte "får" svetsa.... Gör man det snyggt så det inte syns med blotta ögat är det ju dock inget dom vet om... Dom går ju inte direkt och röntgar balkar osv på bes...

Svetsar man som en kråka så det syns på flera mils avstånd är det ju en annan 5a dock....

Utmarks-Loke
22 april 2023 · 5 841 Inlägg

Gör en snygg svetsning och åk till en annan bilprovning för att ombesikta, du kan ju inte hoppas att samma besiktningsman skall godkänna svets när han uttryckligen sagt att du inte får.

Men egentligen borde du plocka ner hela bakvagnen och inspektera. Det kanske är bättre att köpa en fräsch på skroten och byta.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 april 2023 · 13 746 Inlägg

att dom säger så där är bara för att folk är superkassa på att svetsa i regel..  så dom lägger svetsar som ser ut som hej kom och hjälp mig..

men sen är det mer frågan om det är värt besväret att svetsa än att byta.  för kostar en ny axel under 3k skulle jag byta utan att blinka.  inte värt besväret att lägga ner tid och energi och ligga och svetsa skiten när en ny axel inte är speciellt dyr.   smile  som exemplet i tråden som postas här.. att laga en bakaxel som kostar 1500kr för en ny är ju bara dumsnålt så det skriker om det.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
spillolja
22 april 2023 · 4 026 Inlägg

TS har inte skivit var det handlar om för fordon som tex. fabrikat modell etc.

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 april 2023 · 13 746 Inlägg

spillolja skrev:
TS har inte skivit var det handlar om för fordon som tex. fabrikat modell etc.

smile

jag gissar på en Hyundai eller kia  2010 eller nyare smile  riktiga rosthögar när det gäller bak och framvagn iallfall suvarna

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Lucif3r
23 april 2023 · 2 215 Inlägg

Growe skrev:
att dom säger så där är bara för att folk är superkassa på att svetsa i regel..  så dom lägger svetsar som ser ut som hej kom och hjälp mig..

men sen är det mer frågan om det är värt besväret att svetsa än att byta.  för kostar en ny axel under 3k skulle jag byta utan att blinka.  inte värt besväret att lägga ner tid och energi och ligga och svetsa skiten när en ny axel inte är speciellt dyr.   smile  som exemplet i tråden som postas här.. att laga en bakaxel som kostar 1500kr för en ny är ju bara dumsnålt så det skriker om det.

Håller med till 110%. Det finns betydligt roligare saker att spendera tid på än att laga rost...... Titta på färg som torkar t ex...
Sen är det ju även så att om det väl rostat sönder på ett ställe, så kommer det säkert rosta sönder på ett nytt ställe inom snar framtid, eftersom vagnen bevisligen är i så dåligt skick att det rostat sönder en gång redan...

Nä, finns alternativet att skruva bort skiten och skruva dit något i bättre skick så är det fasen alltid ett bättre val.

simlar
23 april 2023 · 5 526 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-06eccdac3940b30825132d544d8d9293.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-19fd285f38430dd4fd5f47135b7d3fc8.jpg
Tog ner och rostlagade en bakvagnsram på en fyrhjulsdriven 98as Passat förra året.

Gick igenom med blanka papper, men besmannen bankade hårt med hammaren på bakvagnen i 10min innan han var nöjd.

Senast redigerat av simlar (23 april 2023)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
torsen
24 april 2023 · 7 240 Inlägg

Jag har flera gånger svetsat bakvagnsram på Citroen GS.
Men jag visste om akilleshälen så jag svetsade INNAN besiktningen.
Förstärkte bakvagnsramen med vinkeljärn 50*30*3 mm.

Då det begav sig så hade bilskrotarna kölistor på bakvagnsramar till Citroen GS.
När jag en gång, innan jag började svetsa själv, kollade med Skarlundaskroten fick jag beskedet att 4 var för mig i kön, som väntade på fräsch bakvagnsram.
Många skrotade sina bilar när de fick en offert på att byta till ny bakvagnsram - när den var så lätt att svetsa på plats - innan den hade börjat dela sig.
Svagt av bilverkstäderna att i stället inte erbjuda sig att laga.

Så "frontade" nyare Citroen GS var guld för bilskrotarna, hahaha.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang