2889
Sök

Volvo S60N T5 (Rullande projekt)

Rullande projekttråd för eget syfte

7 507 Visningar
Uppdaterades senast 10 juli
113 Inlägg
12 april
Trådstartare
#21
Vinge och glasfiberdel monterad. Nya regskyltar och regskyltsbelysning.
Polerade och la keramiskt lackskydd innanför nya glasfiberdelen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-c090bf5ea53aa95ec1ac1a94df52a246.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-e6bc2a12d9df4644c0abbbe0238f7dbd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-4bd5aefcdf4e926a3c69fcd1feb2d548.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-6cfbf75f1767a1599dd2da545a2791e5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-41ef9ce6c4d662f0ed8a431485d8eb2c.jpg


113 Inlägg
17 april
Trådstartare
#22
Ny modernare nyckel fixad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-f7b458cb77b07bbca505ebc4d61e0942.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-921ccdadf4df72b361b02e8737ad88d2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-86a69b05b0ac142b8d7101421d69c976.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-4c2aab644c5a1b3c688691a2dd6c2b69.jpg


113 Inlägg
17 april
Trådstartare
#23
Nya stänkskydd monterade. Kanske åker av igen dock. Inte riktigt nöjd med hur det ser ut..

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-fd566b48ccc2b145558317123fdf0ef0.jpg


113 Inlägg
11 maj
Trådstartare
#24
Hjulhusen rengjorda, lite ytrost bortsyrat sen sprutat vit body överallt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-77a77f3f23293fed47ab5967efbc5613.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-ff1dec12c2d134070aa968ac0559f478.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-d16e8552a37c8e82411dbab9c8200c4b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-f5f2c7021fb1384878d4fa58963c293a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-130624ed8aaf9f7d5a9b91c1a163c81c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-0e28b2246fdb973a80a56b1222f73909.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-9b2f1a76a2a3d29f00fca698d56fa633.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-b82453d9f1b9a62667b7dc502ff578c9.jpg


113 Inlägg
18 juni
Trådstartare
#25
Bytt ut så mycket det gick ifrån en 2004 (svarta detaljer). Fläktgaller, klima, instrumentssrg etc. Måste bara hitta rätt stereo i svart också. Den värdelösa gps:en fick flytta på sig för lite mätare. Lödstationen var nedplockad pga garageflytt, så blev ett riktigt ormbo av kabelskor..
Fick tag i en sportratt från vad jag antar är en senare s60/v70/xc90. Fixade ett ladduttag till mobilen som funkar utan tändningsström. Gjorde oljeservice och besiktigade bilen. Nu går den till nästa år.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-a0ce24df0594ebe41901a2fd9e8de24b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-5606ced5eda92359e051a162fcb965af.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-22c419f0edcb8df840ce784237473da7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-8da1ec40c4f92c52ed145c35c2f64e05.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-065a777f3d3483b138cd307b21d95a87.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-14740b944456da86dde47f0d3e5fb084.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-889ec2cfb91427066ae6cd64ad3734cb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-2fdea9d938f943e365b59ddb61320ff9.jpg


488 Inlägg
20 juni
#26
Roligt att se processen. Jag har gjort i princip exakt samma saker som du har gjort på min s60 sen jag köpte den. Men jag har gjort allt som du har gjort + stötdämpare runtom, generator, styrservopump, vvt och massor med annat.

Har också rostlagat i hjulhusen. Du målade väl inte bara över rosten hoppas jag? Annars kommer det komma tillbaka snabbt. Jag sandblästrade mina hjulhus och målade rostätare för att avsluta med epoxy + lack.

Hur tycker du det är i överlag att arbeta på en s60? För det mesta hatar jag det och känner att jag verkligen inte orkar fixa vissa saker. Kamremmen är riktigt dryg tycker jag, även fast jag kan göra det blind vid det här laget.

Professionell hatare

113 Inlägg
20 juni
Trådstartare
#27
Blanke skrev:
Roligt att se processen. Jag har gjort i princip exakt samma saker som du har gjort på min s60 sen jag köpte den. Men jag har gjort allt som du har gjort + stötdämpare runtom, generator, styrservopump, vvt och massor med annat.

Har också rostlagat i hjulhusen. Du målade väl inte bara över rosten hoppas jag? Annars kommer det komma tillbaka snabbt. Jag sandblästrade mina hjulhus och målade rostätare för att avsluta med epoxy + lack.

Hur tycker du det är i överlag att arbeta på en s60? För det mesta hatar jag det och känner att jag verkligen inte orkar fixa vissa saker. Kamremmen är riktigt dryg tycker jag, även fast jag kan göra det blind vid det här laget.
Hjulhusen var bara en quickfix när jag hade tråkigt på jobbet. Både fram och bakvagn ska ner framöver någon vinter och ersättas med nytt. Så då kommer hjulhusen göras iordning på riktigt och i med nya innerskärmar. Behöver bara få in lite pengar och bestämma mig för vilka bromsar jag ska köra först.

Jag har verkligen fått köpa på mig mer verktyg sen jag började med s60. Man klarar sig med det basala. Men det blir mycket enklare att ha lite specialare här och där. Vinkelväxel är underbart vid kamremsbyte tex, även ett böjbart, långt 3/8 spärrskaft med låga hylsor. Gick ifrån bmw e36 där allt som krävdes var 10mm/13mm hylsor och några torxnycklar för att byta hela drivlinan typ 😅 Plockade ur motorpaketet ur min andra s60 t5 igår. När jag var klar så låg typ halva verktygsväggen på bänken...


488 Inlägg
20 juni
#28
AWM skrev:
Blanke skrev:
Roligt att se processen. Jag har gjort i princip exakt samma saker som du har gjort på min s60 sen jag köpte den. Men jag har gjort allt som du har gjort + stötdämpare runtom, generator, styrservopump, vvt och massor med annat.

Har också rostlagat i hjulhusen. Du målade väl inte bara över rosten hoppas jag? Annars kommer det komma tillbaka snabbt. Jag sandblästrade mina hjulhus och målade rostätare för att avsluta med epoxy + lack.

Hur tycker du det är i överlag att arbeta på en s60? För det mesta hatar jag det och känner att jag verkligen inte orkar fixa vissa saker. Kamremmen är riktigt dryg tycker jag, även fast jag kan göra det blind vid det här laget.
Hjulhusen var bara en quickfix när jag hade tråkigt på jobbet. Både fram och bakvagn ska ner framöver någon vinter och ersättas med nytt. Så då kommer hjulhusen göras iordning på riktigt och i med nya innerskärmar. Behöver bara få in lite pengar och bestämma mig för vilka bromsar jag ska köra först.

Jag har verkligen fått köpa på mig mer verktyg sen jag började med s60. Man klarar sig med det basala. Men det blir mycket enklare att ha lite specialare här och där. Vinkelväxel är underbart vid kamremsbyte tex, även ett böjbart, långt 3/8 spärrskaft med låga hylsor. Gick ifrån bmw e36 där allt som krävdes var 10mm/13mm hylsor och några torxnycklar för att byta hela drivlinan typ 😅 Plockade ur motorpaketet ur min andra s60 t5 igår. När jag var klar så låg typ halva verktygsväggen på bänken...
Haha jag känner igen mig i det. Känns som att för nästan varje jobb måste jag skaffa något nytt verktyg. På äldre volvos som jag plockat isär har jag klarat mig nästan helt och hållet med en biltemasats.

Jag är nyfiken om bromsarna, varför ska du byta ut dom? T5 skivorna är väl redan ventilerade och i större laget? Om du nu ska skaffa R-bromsok så såg jag häromdan på kgtrim eller om det var klracing R-bromsok för en billig slant. Piratkopior.

Har du några planer att trimma motorn?

Professionell hatare

113 Inlägg
21 juni
Trådstartare
#29
Blanke skrev:
AWM skrev:
Blanke skrev:
Roligt att se processen. Jag har gjort i princip exakt samma saker som du har gjort på min s60 sen jag köpte den. Men jag har gjort allt som du har gjort + stötdämpare runtom, generator, styrservopump, vvt och massor med annat.

Har också rostlagat i hjulhusen. Du målade väl inte bara över rosten hoppas jag? Annars kommer det komma tillbaka snabbt. Jag sandblästrade mina hjulhus och målade rostätare för att avsluta med epoxy + lack.

Hur tycker du det är i överlag att arbeta på en s60? För det mesta hatar jag det och känner att jag verkligen inte orkar fixa vissa saker. Kamremmen är riktigt dryg tycker jag, även fast jag kan göra det blind vid det här laget.
Hjulhusen var bara en quickfix när jag hade tråkigt på jobbet. Både fram och bakvagn ska ner framöver någon vinter och ersättas med nytt. Så då kommer hjulhusen göras iordning på riktigt och i med nya innerskärmar. Behöver bara få in lite pengar och bestämma mig för vilka bromsar jag ska köra först.

Jag har verkligen fått köpa på mig mer verktyg sen jag började med s60. Man klarar sig med det basala. Men det blir mycket enklare att ha lite specialare här och där. Vinkelväxel är underbart vid kamremsbyte tex, även ett böjbart, långt 3/8 spärrskaft med låga hylsor. Gick ifrån bmw e36 där allt som krävdes var 10mm/13mm hylsor och några torxnycklar för att byta hela drivlinan typ 😅 Plockade ur motorpaketet ur min andra s60 t5 igår. När jag var klar så låg typ halva verktygsväggen på bänken...
Haha jag känner igen mig i det. Känns som att för nästan varje jobb måste jag skaffa något nytt verktyg. På äldre volvos som jag plockat isär har jag klarat mig nästan helt och hållet med en biltemasats.

Jag är nyfiken om bromsarna, varför ska du byta ut dom? T5 skivorna är väl redan ventilerade och i större laget? Om du nu ska skaffa R-bromsok så såg jag häromdan på kgtrim eller om det var klracing R-bromsok för en billig slant. Piratkopior.

Har du några planer att trimma motorn?
Haha ja det var lättare förr..

Nu har jag dem mindre T5 bromsarna 305/288. Det räcker absolut till vid lite inspirerad körning och så. Men jag gillar tyvärr hög hastighet. Nu vet jag inte hur dessa är, men dem flesta bilar jag kört har haft problem med värme efter några hårdare inbromsningar från hög fart. Helst vill jag ju ha R bromsarna eller liknande. Men dem är så vansinnigt dyra. Ska man renovera och sätta nya grejer blir det lätt upp mot 20-25k. Har kollat lite på xc60/90 istället, det är relativt bolt-on. Där finns upp till 336mm har jag för mig. Ska även fixa lite bättre kylgångar.

Från början tänkte jag plocka ur runt 500hk. Men jag hade glömt hur jobbigt det är med fwd 😅 Så ska bara i med Steg4+E85 är tanken. Får jag 300whp så är jag nöjd.. Så det blir inget direkt trim. Ska renovera upp min rasade motor från den andra och lägga i vettiga stakar bara. Men fram/bakvagn är näst på listan, så det får vänta 🙃

Har du någon tråd om din?


488 Inlägg
21 juni
#30
AWM skrev:
Blanke skrev:
AWM skrev:
Hjulhusen var bara en quickfix när jag hade tråkigt på jobbet. Både fram och bakvagn ska ner framöver någon vinter och ersättas med nytt. Så då kommer hjulhusen göras iordning på riktigt och i med nya innerskärmar. Behöver bara få in lite pengar och bestämma mig för vilka bromsar jag ska köra först.

Jag har verkligen fått köpa på mig mer verktyg sen jag började med s60. Man klarar sig med det basala. Men det blir mycket enklare att ha lite specialare här och där. Vinkelväxel är underbart vid kamremsbyte tex, även ett böjbart, långt 3/8 spärrskaft med låga hylsor. Gick ifrån bmw e36 där allt som krävdes var 10mm/13mm hylsor och några torxnycklar för att byta hela drivlinan typ 😅 Plockade ur motorpaketet ur min andra s60 t5 igår. När jag var klar så låg typ halva verktygsväggen på bänken...
Haha jag känner igen mig i det. Känns som att för nästan varje jobb måste jag skaffa något nytt verktyg. På äldre volvos som jag plockat isär har jag klarat mig nästan helt och hållet med en biltemasats.

Jag är nyfiken om bromsarna, varför ska du byta ut dom? T5 skivorna är väl redan ventilerade och i större laget? Om du nu ska skaffa R-bromsok så såg jag häromdan på kgtrim eller om det var klracing R-bromsok för en billig slant. Piratkopior.

Har du några planer att trimma motorn?
Haha ja det var lättare förr..

Nu har jag dem mindre T5 bromsarna 305/288. Det räcker absolut till vid lite inspirerad körning och så. Men jag gillar tyvärr hög hastighet. Nu vet jag inte hur dessa är, men dem flesta bilar jag kört har haft problem med värme efter några hårdare inbromsningar från hög fart. Helst vill jag ju ha R bromsarna eller liknande. Men dem är så vansinnigt dyra. Ska man renovera och sätta nya grejer blir det lätt upp mot 20-25k. Har kollat lite på xc60/90 istället, det är relativt bolt-on. Där finns upp till 336mm har jag för mig. Ska även fixa lite bättre kylgångar.

Från början tänkte jag plocka ur runt 500hk. Men jag hade glömt hur jobbigt det är med fwd 😅 Så ska bara i med Steg4+E85 är tanken. Får jag 300whp så är jag nöjd.. Så det blir inget direkt trim. Ska renovera upp min rasade motor från den andra och lägga i vettiga stakar bara. Men fram/bakvagn är näst på listan, så det får vänta 🙃

Har du någon tråd om din?
Nä ingen tråd om min då det bara är en normal s60. Om jag hade en t5a eller 2.4t så hade jag nog gjort en projekttråd för då hade det blivit lite e85 och kul på gamla flygfältet. Min s60 är bara mappad och har fått lite småprylar från bsr och skroten installerade så att den blir roligare att köra. Annars ingenting att skryta om. Bästa med den är väl det låga miltalet och att jag fick den för 18000kr.
Senast redigerat av Blanke (21 juni )

Professionell hatare

2 255 Inlägg
21 juni
#31
Vill bara flika in att om du kan nöja dig med eftermarknads bromsok (nya) så kan du utan problem landa under 10k för R-bromsar, då tänker jag 4 ok, skivor, belägg och monteringsdetaljer. Är väl okhållare som behövs utöver det om det skiljer. smile


113 Inlägg
21 juni
Trådstartare
#32
Blanke skrev:
AWM skrev:
Blanke skrev:

Haha jag känner igen mig i det. Känns som att för nästan varje jobb måste jag skaffa något nytt verktyg. På äldre volvos som jag plockat isär har jag klarat mig nästan helt och hållet med en biltemasats.

Jag är nyfiken om bromsarna, varför ska du byta ut dom? T5 skivorna är väl redan ventilerade och i större laget? Om du nu ska skaffa R-bromsok så såg jag häromdan på kgtrim eller om det var klracing R-bromsok för en billig slant. Piratkopior.

Har du några planer att trimma motorn?
Haha ja det var lättare förr..

Nu har jag dem mindre T5 bromsarna 305/288. Det räcker absolut till vid lite inspirerad körning och så. Men jag gillar tyvärr hög hastighet. Nu vet jag inte hur dessa är, men dem flesta bilar jag kört har haft problem med värme efter några hårdare inbromsningar från hög fart. Helst vill jag ju ha R bromsarna eller liknande. Men dem är så vansinnigt dyra. Ska man renovera och sätta nya grejer blir det lätt upp mot 20-25k. Har kollat lite på xc60/90 istället, det är relativt bolt-on. Där finns upp till 336mm har jag för mig. Ska även fixa lite bättre kylgångar.

Från början tänkte jag plocka ur runt 500hk. Men jag hade glömt hur jobbigt det är med fwd 😅 Så ska bara i med Steg4+E85 är tanken. Får jag 300whp så är jag nöjd.. Så det blir inget direkt trim. Ska renovera upp min rasade motor från den andra och lägga i vettiga stakar bara. Men fram/bakvagn är näst på listan, så det får vänta 🙃

Har du någon tråd om din?
Nä ingen tråd om min då det bara är en normal s60. Om jag hade en t5a eller 2.4t så hade jag nog gjort en projekttråd för då hade det blivit lite e85 och kul på gamla flygfältet. Min s60 är bara mappad och har fått lite småprylar från bsr och skroten installerade så att den blir roligare att köra. Annars ingenting att skryta om. Bästa med den är väl det låga miltalet och att jag fick den för 18000kr.
Äsch, det finns så mycket mer än motor att fokusera på. Sugfemman är ju en väldigt trevlig motor den också. Älskar ljudet ur dem.


113 Inlägg
21 juni
Trådstartare
#33
Mew skrev:
Vill bara flika in att om du kan nöja dig med eftermarknads bromsok (nya) så kan du utan problem landa under 10k för R-bromsar, då tänker jag 4 ok, skivor, belägg och monteringsdetaljer. Är väl okhållare som behövs utöver det om det skiljer. smile
Jo jag kollade lite på det. Men jag vågar inte chansa när det gäller bromsar. Vill ha högsta möjliga kvalitet där 😬 Det får hellre ta tid att spara ihop.


113 Inlägg
9 juli
Trådstartare
#34
Äntligen fått tag i en HU-803 i rätt färg. Tyvärr var skärmen repig. Så fick flytta över panelen istället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-a641f0a92d770bc283c037d835b65f6f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-10d5e532e1e9d99a2a152d98a9bbf4e3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-14740b944456da86dde47f0d3e5fb084.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-d3820e53dc8a43e60fec286a235a47ab.jpg


488 Inlägg
9 juli
#35
AWM skrev:
Äntligen fått tag i en HU-803 i rätt färg. Tyvärr var skärmen repig. Så fick flytta över panelen istället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-a641f0a92d770bc283c037d835b65f6f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-10d5e532e1e9d99a2a152d98a9bbf4e3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-14740b944456da86dde47f0d3e5fb084.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-d3820e53dc8a43e60fec286a235a47ab.jpg
Det var mycket arbete för en stereo! Men det ser faktiskt otroligt bra ut jämfört mot innan.

Professionell hatare

488 Inlägg
9 juli
#36
Hur kopplade du in förresten oljetrycket och oljetempen på det här? Ovanligt att se då många väljer att köra en digital variant med bilens obd2 port. Hade själv inte haft någonting emot en oljetrycksmätare.

Professionell hatare

113 Inlägg
10 juli
Trådstartare
#37
Blanke skrev:
Hur kopplade du in förresten oljetrycket och oljetempen på det här? Ovanligt att se då många väljer att köra en digital variant med bilens obd2 port. Hade själv inte haft någonting emot en oljetrycksmätare.
Jag satte ett Y-kors vid oljetrycksvakten framsida block och satte tryckgivaren där. Oljetempen tog jag med en adapter i oljepluggen i tråget. Vattnet efter kylaren. Jag ville ha temperatur precis innan inlopp om man säger så. Även på vattnet, då bilens givare visar innan termostat/kylare och pil rakt upp kan vara allt från 75° till 120° typ ?
Kablage drog jag insida framskärm in vid säkringsboxen och sen innanför instrumentbrädan upp till mätarna. Tog ström från tändning/stereo, då det handlar om så lite matning.
Senast redigerat av AWM (10 juli )


113 Inlägg
10 juli
Trådstartare
#38
AWM skrev:
Blanke skrev:
Hur kopplade du in förresten oljetrycket och oljetempen på det här? Ovanligt att se då många väljer att köra en digital variant med bilens obd2 port. Hade själv inte haft någonting emot en oljetrycksmätare.
Jag satte ett Y-kors vid oljetrycksvakten framsida block och satte tryckgivaren där. Oljetempen tog jag med en adapter i oljepluggen i tråget. Vattnet efter kylaren. Jag ville ha temperatur precis innan inlopp om man säger så. Även på vattnet, då bilens givare visar innan termostat/kylare och pil rakt upp kan vara allt från 75° till 120° typ ?
Kablage drog jag via innerskärmen in vid säkringsboxen och sen innanför instrumentbrädan upp till mätarna. Tog ström från tändning/stereo, då det handlar om så lite matning.
Blanke skrev:
AWM skrev:
Äntligen fått tag i en HU-803 i rätt färg. Tyvärr var skärmen repig. Så fick flytta över panelen istället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-a641f0a92d770bc283c037d835b65f6f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-10d5e532e1e9d99a2a152d98a9bbf4e3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-14740b944456da86dde47f0d3e5fb084.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-d3820e53dc8a43e60fec286a235a47ab.jpg
Det var mycket arbete för en stereo! Men det ser faktiskt otroligt bra ut jämfört mot innan.
Blanke skrev:
AWM skrev:
Äntligen fått tag i en HU-803 i rätt färg. Tyvärr var skärmen repig. Så fick flytta över panelen istället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-a641f0a92d770bc283c037d835b65f6f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-10d5e532e1e9d99a2a152d98a9bbf4e3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-14740b944456da86dde47f0d3e5fb084.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-d3820e53dc8a43e60fec286a235a47ab.jpg
Det var mycket arbete för en stereo! Men det ser faktiskt otroligt bra ut jämfört mot innan.
Speciellt med tanke på att jag knappt använder den. Varit igång kanske tre gånger på snart ett år, haha..



Sök