2708
Sök

Volvo S60N T5 (Rullande projekt)

Rullande projekttråd för eget syfte

15 859 Visningar
Uppdaterades senast 18 juni
137 Inlägg
12 april 2024
Trådstartare
#21
Vinge och glasfiberdel monterad. Nya regskyltar och regskyltsbelysning.
Polerade och la keramiskt lackskydd innanför nya glasfiberdelen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-c090bf5ea53aa95ec1ac1a94df52a246.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-e6bc2a12d9df4644c0abbbe0238f7dbd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-4bd5aefcdf4e926a3c69fcd1feb2d548.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-6cfbf75f1767a1599dd2da545a2791e5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-41ef9ce6c4d662f0ed8a431485d8eb2c.jpg


137 Inlägg
17 april 2024
Trådstartare
#22
Ny modernare nyckel fixad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-f7b458cb77b07bbca505ebc4d61e0942.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-921ccdadf4df72b361b02e8737ad88d2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-86a69b05b0ac142b8d7101421d69c976.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-4c2aab644c5a1b3c688691a2dd6c2b69.jpg


137 Inlägg
17 april 2024
Trådstartare
#23
Nya stänkskydd monterade. Kanske åker av igen dock. Inte riktigt nöjd med hur det ser ut..

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-fd566b48ccc2b145558317123fdf0ef0.jpg


137 Inlägg
11 maj 2024
Trådstartare
#24
Hjulhusen rengjorda, lite ytrost bortsyrat sen sprutat vit body överallt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-77a77f3f23293fed47ab5967efbc5613.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-ff1dec12c2d134070aa968ac0559f478.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-d16e8552a37c8e82411dbab9c8200c4b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-f5f2c7021fb1384878d4fa58963c293a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-130624ed8aaf9f7d5a9b91c1a163c81c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-0e28b2246fdb973a80a56b1222f73909.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-9b2f1a76a2a3d29f00fca698d56fa633.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-b82453d9f1b9a62667b7dc502ff578c9.jpg


137 Inlägg
18 juni 2024
Trådstartare
#25
Bytt ut så mycket det gick ifrån en 2004 (svarta detaljer). Fläktgaller, klima, instrumentssrg etc. Måste bara hitta rätt stereo i svart också. Den värdelösa gps:en fick flytta på sig för lite mätare. Lödstationen var nedplockad pga garageflytt, så blev ett riktigt ormbo av kabelskor..
Fick tag i en sportratt från vad jag antar är en senare s60/v70/xc90. Fixade ett ladduttag till mobilen som funkar utan tändningsström. Gjorde oljeservice och besiktigade bilen. Nu går den till nästa år.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-a0ce24df0594ebe41901a2fd9e8de24b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-5606ced5eda92359e051a162fcb965af.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-22c419f0edcb8df840ce784237473da7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-8da1ec40c4f92c52ed145c35c2f64e05.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-065a777f3d3483b138cd307b21d95a87.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-14740b944456da86dde47f0d3e5fb084.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-889ec2cfb91427066ae6cd64ad3734cb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-2fdea9d938f943e365b59ddb61320ff9.jpg


708 Inlägg
20 juni 2024
#26
Roligt att se processen. Jag har gjort i princip exakt samma saker som du har gjort på min s60 sen jag köpte den. Men jag har gjort allt som du har gjort + stötdämpare runtom, generator, styrservopump, vvt och massor med annat.

Har också rostlagat i hjulhusen. Du målade väl inte bara över rosten hoppas jag? Annars kommer det komma tillbaka snabbt. Jag sandblästrade mina hjulhus och målade rostätare för att avsluta med epoxy + lack.

Hur tycker du det är i överlag att arbeta på en s60? För det mesta hatar jag det och känner att jag verkligen inte orkar fixa vissa saker. Kamremmen är riktigt dryg tycker jag, även fast jag kan göra det blind vid det här laget.

Professionell hatare

708 Inlägg
20 juni 2024
#27
AWM skrev:
Blanke skrev:
Roligt att se processen. Jag har gjort i princip exakt samma saker som du har gjort på min s60 sen jag köpte den. Men jag har gjort allt som du har gjort + stötdämpare runtom, generator, styrservopump, vvt och massor med annat.

Har också rostlagat i hjulhusen. Du målade väl inte bara över rosten hoppas jag? Annars kommer det komma tillbaka snabbt. Jag sandblästrade mina hjulhus och målade rostätare för att avsluta med epoxy + lack.

Hur tycker du det är i överlag att arbeta på en s60? För det mesta hatar jag det och känner att jag verkligen inte orkar fixa vissa saker. Kamremmen är riktigt dryg tycker jag, även fast jag kan göra det blind vid det här laget.

Hjulhusen var bara en quickfix när jag hade tråkigt på jobbet. Både fram och bakvagn ska ner framöver någon vinter och ersättas med nytt. Så då kommer hjulhusen göras iordning på riktigt och i med nya innerskärmar. Behöver bara få in lite pengar och bestämma mig för vilka bromsar jag ska köra först.

Jag har verkligen fått köpa på mig mer verktyg sen jag började med s60. Man klarar sig med det basala. Men det blir mycket enklare att ha lite specialare här och där. Vinkelväxel är underbart vid kamremsbyte tex, även ett böjbart, långt 3/8 spärrskaft med låga hylsor. Gick ifrån bmw e36 där allt som krävdes var 10mm/13mm hylsor och några torxnycklar för att byta hela drivlinan typ 😅 Plockade ur motorpaketet ur min andra s60 t5 igår. När jag var klar så låg typ halva verktygsväggen på bänken...

Haha jag känner igen mig i det. Känns som att för nästan varje jobb måste jag skaffa något nytt verktyg. På äldre volvos som jag plockat isär har jag klarat mig nästan helt och hållet med en biltemasats.

Jag är nyfiken om bromsarna, varför ska du byta ut dom? T5 skivorna är väl redan ventilerade och i större laget? Om du nu ska skaffa R-bromsok så såg jag häromdan på kgtrim eller om det var klracing R-bromsok för en billig slant. Piratkopior.

Har du några planer att trimma motorn?

Professionell hatare

708 Inlägg
21 juni 2024
#28
AWM skrev:
Blanke skrev:
AWM skrev:
Hjulhusen var bara en quickfix när jag hade tråkigt på jobbet. Både fram och bakvagn ska ner framöver någon vinter och ersättas med nytt. Så då kommer hjulhusen göras iordning på riktigt och i med nya innerskärmar. Behöver bara få in lite pengar och bestämma mig för vilka bromsar jag ska köra först.

Jag har verkligen fått köpa på mig mer verktyg sen jag började med s60. Man klarar sig med det basala. Men det blir mycket enklare att ha lite specialare här och där. Vinkelväxel är underbart vid kamremsbyte tex, även ett böjbart, långt 3/8 spärrskaft med låga hylsor. Gick ifrån bmw e36 där allt som krävdes var 10mm/13mm hylsor och några torxnycklar för att byta hela drivlinan typ 😅 Plockade ur motorpaketet ur min andra s60 t5 igår. När jag var klar så låg typ halva verktygsväggen på bänken...

Haha jag känner igen mig i det. Känns som att för nästan varje jobb måste jag skaffa något nytt verktyg. På äldre volvos som jag plockat isär har jag klarat mig nästan helt och hållet med en biltemasats.

Jag är nyfiken om bromsarna, varför ska du byta ut dom? T5 skivorna är väl redan ventilerade och i större laget? Om du nu ska skaffa R-bromsok så såg jag häromdan på kgtrim eller om det var klracing R-bromsok för en billig slant. Piratkopior.

Har du några planer att trimma motorn?

Haha ja det var lättare förr..

Nu har jag dem mindre T5 bromsarna 305/288. Det räcker absolut till vid lite inspirerad körning och så. Men jag gillar tyvärr hög hastighet. Nu vet jag inte hur dessa är, men dem flesta bilar jag kört har haft problem med värme efter några hårdare inbromsningar från hög fart. Helst vill jag ju ha R bromsarna eller liknande. Men dem är så vansinnigt dyra. Ska man renovera och sätta nya grejer blir det lätt upp mot 20-25k. Har kollat lite på xc60/90 istället, det är relativt bolt-on. Där finns upp till 336mm har jag för mig. Ska även fixa lite bättre kylgångar.

Från början tänkte jag plocka ur runt 500hk. Men jag hade glömt hur jobbigt det är med fwd 😅 Så ska bara i med Steg4+E85 är tanken. Får jag 300whp så är jag nöjd.. Så det blir inget direkt trim. Ska renovera upp min rasade motor från den andra och lägga i vettiga stakar bara. Men fram/bakvagn är näst på listan, så det får vänta 🙃

Har du någon tråd om din?

Nä ingen tråd om min då det bara är en normal s60. Om jag hade en t5a eller 2.4t så hade jag nog gjort en projekttråd för då hade det blivit lite e85 och kul på gamla flygfältet. Min s60 är bara mappad och har fått lite småprylar från bsr och skroten installerade så att den blir roligare att köra. Annars ingenting att skryta om. Bästa med den är väl det låga miltalet och att jag fick den för 18000kr.
Senast redigerat av Blanke (21 juni 2024)

Professionell hatare

2 350 Inlägg
21 juni 2024
#29
Vill bara flika in att om du kan nöja dig med eftermarknads bromsok (nya) så kan du utan problem landa under 10k för R-bromsar, då tänker jag 4 ok, skivor, belägg och monteringsdetaljer. Är väl okhållare som behövs utöver det om det skiljer. smile


137 Inlägg
9 juli 2024
Trådstartare
#30
Äntligen fått tag i en HU-803 i rätt färg. Tyvärr var skärmen repig. Så fick flytta över panelen istället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-a641f0a92d770bc283c037d835b65f6f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-10d5e532e1e9d99a2a152d98a9bbf4e3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-14740b944456da86dde47f0d3e5fb084.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-d3820e53dc8a43e60fec286a235a47ab.jpg


708 Inlägg
9 juli 2024
#31
AWM skrev:
Äntligen fått tag i en HU-803 i rätt färg. Tyvärr var skärmen repig. Så fick flytta över panelen istället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-a641f0a92d770bc283c037d835b65f6f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-10d5e532e1e9d99a2a152d98a9bbf4e3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-14740b944456da86dde47f0d3e5fb084.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-d3820e53dc8a43e60fec286a235a47ab.jpg

Det var mycket arbete för en stereo! Men det ser faktiskt otroligt bra ut jämfört mot innan.

Professionell hatare

708 Inlägg
9 juli 2024
#32
Hur kopplade du in förresten oljetrycket och oljetempen på det här? Ovanligt att se då många väljer att köra en digital variant med bilens obd2 port. Hade själv inte haft någonting emot en oljetrycksmätare.

Professionell hatare

137 Inlägg
12 november 2024
Trådstartare
#33
En uppsättning äkta 18" R-fälgar inköpta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-bc476c24944b8e328b80b5d436d41c0f.jpg


708 Inlägg
18 december 2024
#34
Dom där lagrena ser ju inte så dåliga ut!

Säker på att det inte började brinna för mycket i fingrarna bara?

Professionell hatare

193 Inlägg
16 april
#35
Riktigt grymt jobbat! Noggrant och snyggt


170 Inlägg
7 maj
#36
Jaså är det mekaniska tryckare på dom nyare motorerna, har nyss att ihop en T5 från 850 men där är det hydauliska.
Vad är det för verktyg du använder för att hålla kammen på plats så du kan shimsa?

Blir jäkligt snyggt och lär nog gå väldigt fint efter detta.
Köpte också grejer från ACM, kolvar och stakar men jag rekommenderar att du viktar in dom om du inte gjort det, trots att dom är smidda så skiljer det väldigt mkt mellan kolvarna.

170 Inlägg
8 maj
#37
AWM skrev:
Lehto skrev:
Jaså är det mekaniska tryckare på dom nyare motorerna, har nyss att ihop en T5 från 850 men där är det hydauliska.
Vad är det för verktyg du använder för att hålla kammen på plats så du kan shimsa?

Blir jäkligt snyggt och lär nog gå väldigt fint efter detta.
Köpte också grejer från ACM, kolvar och stakar men jag rekommenderar att du viktar in dom om du inte gjort det, trots att dom är smidda så skiljer det väldigt mkt mellan kolvarna.

Det är så mycket som verktyget "999 5765". Finns att köpa liknande på nätet. Men är i regel billigast på Volvo.

Jag hoppas på det! Jag har enbart köpt deras stakar. Det var bara dem som hade rätt längd i lager, då min maskin hade de långa stakarna med 21mm lillände. Men det är vägt och uppmätt.

Ah jag tittade lite för fort, du kör kvar med original kolvarna alltså?
Vad är det för slaglängd på vevaxeln i din motor, är det fortfarande 90 eller har dom gått över till 93 på den?

170 Inlägg
11 maj
#38
AWM skrev:
Lehto skrev:
AWM skrev:

Det är så mycket som verktyget "999 5765". Finns att köpa liknande på nätet. Men är i regel billigast på Volvo.

Jag hoppas på det! Jag har enbart köpt deras stakar. Det var bara dem som hade rätt längd i lager, då min maskin hade de långa stakarna med 21mm lillände. Men det är vägt och uppmätt.

Ah jag tittade lite för fort, du kör kvar med original kolvarna alltså?
Vad är det för slaglängd på vevaxeln i din motor, är det fortfarande 90 eller har dom gått över till 93 på den?

Ja precis, tanken från början var att hålla en rätt tajt budget. Nu i efterhand när budgeten ändå dubblats, så hade jag lika gärna kunnat borra blocket och stoppa i smidda kolvar. Men lätt att vara efterklok.. Men std kolvarna hänger ju med en bra bit.
Det är fortfarande 90 vev, 81mm borr och 2.3l. Är mest smågrejer som skiljer från tidigare versioner. Där den största skillnaden är vvt. Samt oljekylda kolvar är det väl inte i de tidigare?

Aha nice, jag tror ändå mer på 2.3l motorerna faktiskt.
Jodå 850 turbo motorerna har oljekylda kolvar, dock är det lite annan utformning på dom.

Såg i ett tidigare inlägg att du plockade isär en oljepump, är det bara fjädern som behöver bytas ut för att få dom som nya igen?
Alltså de är enda slitdelen i dom? Eller är det mer grejer man behöver se över?

Inte mycket kvar ser jag!

170 Inlägg
12 maj
#39
speciallösning för vevhusventilationen, någon särskild anledning till den annorlunda slangen? tongue

137 Inlägg
18 juni
Trådstartare
#40
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-0a1a08778595e311987505ed02a40e4c.jpg

Nu är motorbygget klart!
Jag har valt att skapa en egen projekttråd för motorn! Så inläggen är raderade här och allt är nu summerat med mer bilder, text, kostnad etc. i en tråd som hittas via länken nedan.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=350802
Senast redigerat av AWM (18 juni )



Sök