it`s fun=mutskandal??

P-G Säl-Tämjare...
24 juli 2007 · 1 024 Inlägg

cutlass skrev:
Förklaring fordonsuppgifter


Regnr: MXL481 (ITSFUN)     Färg: MBLÅ
Fabrikat: PORSCHE 930 TURBO
Årsmodell: 1978     Fordonsslag: PB
Fordonsår:
Chassinummer: 9308700397
Senaste EU-regbevis del 2: 2005-07-20
Upplysningar:

Ägare/Brukare
Namn: ITSFUN RACING SVERIGE AB
Adress: BOX 42143
Postnr: 126 15     Förvärvsdatum: 2005-07-20
Ort: STOCKHOLM

Försäkringsuppgifter
Försäkringsbolag: LFSTH
Försäkringsdatum: 2007-05-15

Fordonsdata
Fordonsstatus: I trafik (2007-05-15)     Tillfällig registrering: Nej
Antal ägare: 19     Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat:     Producentansvarig:
I trafik första gången i Sverige: 1986-05-12     Import: Nej
I trafik första gången i utlandet:     Utredning: Nej
   

Besiktningsuppgifter
Besiktning senast: 2009-06-30
Senast godkända besiktning: 2007-06-27
Föreläggande: Nej     Körförbud: Nej
Vägmätarställning, km: 2156

Skatteuppgifter
Skattepliktigt: Ja     Användningsförbud: Nej
Årsskatt, kr: 1635
Debitering vid påställning, kr: 0     Debiterad fordonsskatt, kr: 0
Kreditering vid avställning, kr: 681     Debiterad avgift, kr: 0
Huvuduppbördsmånad: april     Förfallen skatt/avgift, kr: 0
Skrotningspremie, kr: 0

Vägavgift
Vägavgift (kr/år): 0     

Tekniska data
Effekt kW: 221     Antal passagerare: 1
Växellåda: MANUELL
Max släpvagnsvikt:
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1350
Max lastvikt: 330
Kopplingsanordning 1:     Kopplingsanordning 2:
Däckdimension fram:     Däckdimension bak: 265/40R17
Kaross: Täckt (01)
Skattevikt: 1350     Tjänstevikt: 1350
Totalvikt: 1680     Sänkt totaltvikt: 1680
Längd: 430     Bredd: 178
Drivmedel: BENSIN     Alternativt drivmedel:
Skyltformat fram: ENRADIG     Skyltformat bak: ENRADIG


Tilläggsinformation

hur får man fram det?

www.vv.se vet jag men vart?

Vilket jävla drag :)
B440
24 juli 2007 · 15 Inlägg

P-G skrev:
hur får man fram det?

www.vv.se vet jag men vart?

https://www21.vv.se/fordonsfraga/

P-G Säl-Tämjare...
24 juli 2007 · 1 024 Inlägg

B440 skrev:

P-G skrev:
hur får man fram det?

www.vv.se vet jag men vart?

https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Ok, tack tack

Vilket jävla drag :)
viccoA
24 juli 2007 · 3 110 Inlägg

Som redan nämnts i tråden finns det ju en massa folk som besiktigar sina bilar och får igenom dem. De kanske är ganska nära orginal så att besiktningsmannen inte märker något eller ser ganska orginal ut. Andra typar om till amatörbyggt fordon och alla SFRO regler, byter plåtar, besiktningsmotor osv. Det som särskiljer är ju att IT´s fun är ett oerhört extremt bygge. Styvt 1hk/kg. Bra jobbat, hade inte varit fel att äga en sån leksak! smile

Det som uppståndelsen är kring just denna bilen är väl att den gick igenom besiktningen. Killen som besiktigade den eller iaf godkännde den har stängts av från sitt arbete (har dock inte läst pressmeddelandet från Bilprovningen) och det ryktas att bilen aldrig ens var i närheten av anläggningen. Med tanke på rubrikerna som skapades för några år sedan när ett gäng på bilprovningen fick gå för att de tog emot mutor så är det klart att detta är nyhet har stort intresse bland allmänheten. Det ser inte bra ut om statliga tjänstemän är jäviga och går att muta. Sen om jocke har mutat någon eller inte har jag ingen aning om och jag dömer absolut ingen på förhand. Sen är det klart att det snackas och ryktas mycket kring allt som händer med den här bilen då den helt enkelt drar mycket uppmärksamhet och är jäkligt HÅRIG! Vem i bilhobby-kretsar hade brytt sig om historien hade handlat om någon som hade chippat sin tjänstebil?

Senast redigerat av viccoA (24 juli 2007)

Sokrates Eliminator
24 juli 2007 · 1 441 Inlägg

Torlejf skrev:

200_sx skrev:

R_Weber skrev:
Såg det där i Aftonbladets pappersupplaga idag....  blev mest förvånad över att dem inte har skrivit om det tidigare...  Det är ju inte direkt den första bilen i Sverige med ca 1000 hk som man undrar hur dem egentligen går igenom besiktningen...
Såvitt jag minns hade Supramannen över 900 hk i besiktad bil...  har även sett en film om en gatreggad Pontiac GTO från Skåne med över 1000 hk..

Ja här e en nere på Österlen som kör en GTO med 1000hk, Reggad.

Är det inte den bilen som är nån helt annan bil om man kollar upp regnumret? big_smile

Den GTO:n har inte 1000Hkr i regpapper, dessutom är den förändrad på flera punkter sedan den reggades 1:a ggn med motor och kompressor, då hade den lägre effekt, mindre scoop mindre kompressor.

Jag Vet!!//Tommy

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Sokrates Eliminator
24 juli 2007 · 1 441 Inlägg

Det är många som påstår att de är reggad i det utförande de kör dem. Kan säkert hända att så är fallet. Men de flesta har en utbytesmotor. Andra kanske har besiktat, javisst, men vad hjälper det att den gått igenom med 400-800Hkr utan att det står i regisreringspapprena, blir man stoppad på flygande så är besiktningspappret med original effekt värdelös oavsett om du besiktat samma dag eller inte.

//T

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Alecci
24 juli 2007 · 2 014 Inlägg

Bilen får ha så mycket effekt som tillverkare eller av dem auktoriserad representant (generalagent) tillåter. Det är ytterst sällan, om ens någonsin, som tillverkare/generalagent godkänner trimning av deras bilar.

Problemet är att med förändrad motorkonfiguration ställs en del andra krav på bilen och dess utrustning, exempelvis bromssystem, buller och framförallt miljöcertifiering. Förhållande mellan effekt/vikt spelar väl egentligen roll först när bilen ska registreras/besiktas som ombyggt/amatörbyggt fordon.

Teoretiskt sätt kan du registrera/besikta en bil med vilken konfiguration/effekt som helst så länge du har tillverkare/generalagent med alla erforderliga intyg/certifieringar bakom dig.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Mazdakillen Motormontör
24 juli 2007 · 437 Inlägg

Tycker det här är fånigt.
Om nu bilen har 1000 hästar och en sjujävla vridmoment så låt den ha det då sålänge den fortfarande uppfyller kraven för avgasutsläpp, bullernivå, och att den har uppdaterat chassi för att klara av kraften.
Ska man hårddra allting så får man egentligen inte trimma sin bil alls egentligen men det är ingen som bryr sig.
ja om det inte kommer en sugmotorbil med en bamseturbo...då kan det bli lite knivigt kanske.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
sik
24 juli 2007 · 1 072 Inlägg

Varför blir folk irriterade?? Det är väll skit kul att han får dra den på gata.. All ära åt dessa personer som lyckas få igenom sina bilar. Svensonss är experter på att gnälla men vore ni i hans sitts med ett brinnande intresse för VRÅÅL trimmade bilar så vore det säkert anorlunda??
Men att ni retar er på att han har 700hk mer än era chippade sot-ho*er.. Vi kan lika gärna börja anmäla varenda person som har chippat eller på nogot sätt trimmat sin bil.

Mindtrust
24 juli 2007 · 18 Inlägg

Tilläggas inte för att jag är insatt eller så.
Men han har en mapp för pump soppa ger runt 600hk o en annan mapp för Race soppa som
ger 1000hk.

Mvh

Redline Racer
Mercedes E 220 cdi "Brukisen" (2010)
mellowd Drop Shop
24 juli 2007 · 926 Inlägg

Mindtrust skrev:
Tilläggas inte för att jag är insatt eller så.
Men han har en mapp för pump soppa ger runt 600hk o en annan mapp för Race soppa som
ger 1000hk.

Mvh

750hk på gata, 1023 på bana.
kollade på itsfun story här om dagen tongue

loop
24 juli 2007 · 297 Inlägg

Vet inte alla vid det här laget att man inte får igenom en bil som är tillverkad 76 eller senare med trimmad motor? Avgasregler. Enda undantaget är flyttgodsimporterade.
Så alla nyare bilar som är trimmade ska teoretiskt åka dit i en flygande. De ska inte heller gå igenom besiktningen, men de slinker igenom ibland.

darkwizard Fordonstekniker
24 juli 2007 · 1 740 Inlägg

http://www.blocket.se/vi/12348151.htm?ca=9_s

Undrar hur denna fick genom sin???? 800hk

http://www.blocket.se/vi/10846926.htm?ca=9_s

Denna autotech 700+hk, även medlem här.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
loop
24 juli 2007 · 297 Inlägg

darkwizard skrev:
http://www.blocket.se/vi/12348151.htm?ca=9_s

Undrar hur denna fick genom sin???? 800hk

http://www.blocket.se/vi/10846926.htm?ca=9_s

Denna autotech 700+hk, även medlem här.

Vart står det att de är besiktigade? Står ju att man ska ringa om man har frågor.

Annars så kan man kolla på www.vv.se om man har regnr.

http://www.vv.se/templates/page3____4478.aspx

jag ringde 0771141516 och kollade Toyotan och svaret gjorde mig inte förvånad.

Senast redigerat av loop (24 juli 2007)

darkwizard Fordonstekniker
24 juli 2007 · 1 740 Inlägg

loop skrev:

darkwizard skrev:
http://www.blocket.se/vi/12348151.htm?ca=9_s

Undrar hur denna fick genom sin???? 800hk

http://www.blocket.se/vi/10846926.htm?ca=9_s

Denna autotech 700+hk, även medlem här.

Vart står det att de är besiktigade? Står ju att man ska ringa om man har frågor.

Annars så kan man kolla på www.vv.se om man har regnr.

Kollade MR2;an, den är i trafik. Men inte volvon, men den borde ju också bli SBV godkännd.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
loop
24 juli 2007 · 297 Inlägg

Du ringde inte på Toyotan va?
I trafik, säger ingenting om hurvida man får köra den i trafik. Det säger bara att den är påställd. Och då kan man försäkra den.

Senast redigerat av loop (24 juli 2007)

Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
24 juli 2007 · 1 781 Inlägg

varför skulle man egentligen inte få köra den på gatan? bara kolla "egget" flowerpower med över 1000 hk.... och Bugatti Veyron med över 1000hk.. varför får dem köra på gatan och 'r godkända av besiktningen.. bara för att dem genomfört krocktest?.. anser att dem rena säkerhetsaspekterna är säkrare hos porschen än hos de övriga bilarna!

Team Insane Racing
Jimmu
24 juli 2007 · 744 Inlägg

¨Dahlbäcks golf är väl gatreggad? det sa dom på gatebil nu i juli iaf, Han säger ju iofs inte hur mkt hästar han har i den heller.

Team-Adolfsson Gödseldräng
24 juli 2007 · 4 529 Inlägg

Limmets BMW E30 med 1000hk+ är ju gatreggad
känner även en genom massa olika folk och han har en 700hästarn volvo 850 och aldrig varit problem att besikta den heller

Torlejf Bilvårdstönt.
24 juli 2007 · 1 109 Inlägg

Malm3n skrev:
varför skulle man egentligen inte få köra den på gatan? bara kolla "egget" flowerpower med över 1000 hk.... och Bugatti Veyron med över 1000hk.. varför får dem köra på gatan och 'r godkända av besiktningen.. bara för att dem genomfört krocktest?.. anser att dem rena säkerhetsaspekterna är säkrare hos porschen än hos de övriga bilarna!

Vad är det som är så svårt att förstå?
Biltillverkare spelar inte enligt samma regler som privatpersoner gör.
Biltillverkare har en jäkla massa papper på att bilen är konstruerad att tåla den effekt den säljs med.
Om nån trimmar en Koeniggsegg så blir det precis lika olaglig som Qvarnis Porsche.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang