2646
Sök

Rallyhalles Saab 9000 CS {Projekt}

4 299 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
gentoo skrev:
Rallyhalle skrev:
Jag har ju som sagt en rund dragen skruv, den som håller fast vevaxelgivaren mot blocket. Tror ni att de skulle funka om man smetar i kemisk metall o sen trycker i nåt verktyg? Tex en insex lr torx, kommer den o härda fast så att man sen kan dra runt den runddragna skruven?

Förstår ni hur jag tänker? Tror ni att de kommer funka??

//Jacob

Jag lagade ett bromsok med kemisk metall, var tvungen att sätta vinkelslipen i det för att få ut en avdragen bult.. tänkte inte på att göra som du precis beskrev, men hursomhelst så smetades en ny bult in med kopparfett och därefter kemisk metall på det bortkapade stället, skruvade lite på bulten då och då.. blev fina gängor iallafall smile

Går det inte att slipa till skruvhuvudet och få loss det med hjälp av en fast nyckel eller polygrip, eller är det en nedsänkt jävel?

De e ju precis de, de e ju så in i helvete starkt tongue Då borde de ju funka o göra så som jag sa big_smile
Blir till o testa imorrn o köpa me mig lite från jobbet smile

Nää, man får inte ner vinkelkapen där. De e så in i helvete trångt, sitter dessutom en kylare mitt emot som jag inte vill skada. Men de va en bra idé, för de har inte jag tänkt på alls tongue

4 299 Inlägg
4 augusti 2008
Trådstartare
Update: Tack vare regnet har jag inte kommit så långt.
Idéen om kemisk metall slopades på min chef som också är smed inte alls trodde på de.Han gav mig nåra andra tips, som dock inte funkat. Så nu e ett bitt fastlimmat på bulten me Superstål ist wink Ett annat tips jag fick av honom.

Känns som att de kommer funka då jag limmade fast de imorse, o efter nåra timmar satt de som fan tongue Men vi får se när de blir. Regnar som fan här som sagt, o de ska tydligen hålla på likadant imorrn också hmm

Men de e just nu iaf på rätt väg smile Sen får vi se hur de går tongue

//Jacob

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
5 augusti 2008
jadu, Regnet är du deffenitift inte själv om kan jag lova sad

Men hoppas ditt försök funkar nu, den jävlen måste ju lossna nån gång tycker man  mad

Kämpa på och dra på dig regn kläderna nu och ut och jobba smile (Kanske inte nu, men i morrn bitti wink )

Sköt om dig!
Mvh Kim

4 299 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
kimpan_90 skrev:
jadu, Regnet är du deffenitift inte själv om kan jag lova sad

Men hoppas ditt försök funkar nu, den jävlen måste ju lossna nån gång tycker man  mad

Kämpa på och dra på dig regn kläderna nu och ut och jobba smile (Kanske inte nu, men i morrn bitti wink )

Sköt om dig!
Mvh Kim

Nää fy fan, finns nån del av detta land som de inte regnade i tongue

De blev skit av mitt försök, limmet höll inte. Misstänkte de, men man kan ju alltid försöka wink

Hehe, nee vid den tiden låg jag o sov tongue Dock e de ju fan på me vinterjackan nästan, när de inte regnar så e de ju skitkallt hmm

Men ett som e säkert e att bilen ska funka till vallåkra smile

Desamma!
//Jacob

4 299 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
Kan ju också säga att jag har utökat mitt verktygsförråd ytterligare smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/423723_ertt51.jpg

Tanken e att kapa ett litet snitt i skruven så jag kan använda skruvmejsel ist. Funkar inte de här, då vetti fan va jag gör...

//Jacob

4 663 Inlägg
6 augusti 2008
känns som du snart har prövat allt hoppas detta funkar du lär väl bli galen annars?
mvh robin

4 299 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
Saab_Robin skrev:
känns som du snart har prövat allt hoppas detta funkar du lär väl bli galen annars?
mvh robin

Ja du, mycke e prövat. Men som du kanske märkt tidigare i tråden så ger jag mig fan inte heller, även om de kan verka så ibland roll

Men har snackat mer med min chef som e smed o han tror mer på de här än mitt tidigare försök. O en annan kille jag jobbar me har råkat ut för samma sak o gjort på de viset som jag kommer göra nu. Så de ska nog gå vägen wink

Men vi får se imorrn smile
//Jacob

4 663 Inlägg
6 augusti 2008
Rallyhalle skrev:
Saab_Robin skrev:
mvh robin

Ja du, mycke e prövat. Men som du kanske märkt tidigare i tråden så ger jag mig fan inte heller, även om de kan verka så ibland roll

Men har snackat mer med min chef som e smed o han tror mer på de här än mitt tidigare försök. O en annan kille jag jobbar me har råkat ut för samma sak o gjort på de viset som jag kommer göra nu. Så de ska nog gå vägen wink

Men vi får se imorrn smile
//Jacob

ska hålla tumarna för dig imorgon och hoppas att det värkligen är givaren som fel
mvh robin

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
7 augusti 2008
? Borra/kapa skallen på bulten? Utan belastning kan du ju gänga ut na med en polygrip...

Rock'n Roll

4 299 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
Saab_Robin skrev:
ska hålla tumarna för dig imorgon och hoppas att det värkligen är givaren som fel
mvh robin

Tack, de ska nog gå vägen, ska snart ut o skruva, kom precis från jobbet.

//Jacob
TenZer skrev:
? Borra/kapa skallen på bulten? Utan belastning kan du ju gänga ut na med en polygrip...

Jo jag va ju o köpte en vinkelkap igår så nu ska jag testa att göra egna spår för o använda plattmejsel ist.

Mjoo, men när plugget börjar så kan du få se vilken skruv de handlar om tongue Då förstår du nog hur trångt de e  wink

//Jacob
Kleeve skrev:
vet inte om du har kollat upp de redan men men, tändstiftet ska vara oboy brunt, och är de ljust så får de precis som du säger för lite bensin, och helt kolsvart för mkt wink  finns ju fler orsaker till att de inte är oboy brunt men orkar inte skriva alla hmm  har du hynes så står de längst bak big_smile  annars kan du ju titta här http://hem.passagen.se/dt50mx/mektips/tndstift.htm smile  ha en fortsatt fin sommar smile

Nää, jag har inte de. Har mest antagit wink Men de verkar va rätt tort på bränsle så jag misstänker att spridarna inte öppnar. Därav bytet av vevaxelgivaren smile

Tack desamma smile
//Jacob

4 299 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
Ja nu ger jag fan upp. Trodde inte de om mig själv. Dock va de inte riktigt mitt beslut helt o hållet heller...
Far min ringde sin gamla mekaniker som brukade laga hans gamla 9000 (farsan hade en röd -93:a tongue).

Konstigt nog kom han ihåg oss gott o väl o dessutom va han hade bytt på den tongue Inge guldfisk-minne där inte wink

Men han kommer förbi imorrn o kollar på skruvfan för o se va som behöver göras så fixar han de sen åt mig.
Känns inte helt roligt, men va fan, jag lyckas ju inte så va gör man...

Nu blir den ju åtminstone troligen färdig till vallåkra så jag kan ta den ner ist för farsans smile

//Jacob

Egenföretagare
2 496 Inlägg
8 augusti 2008
Hoppas du får ordning på den, sen tycker jag fan du ska sälja den om jag ska vara ärlig (medans den går)

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

956 Inlägg
8 augusti 2008
tsdi skrev:
Hoppas du får ordning på den, sen tycker jag fan du ska sälja den om jag ska vara ärlig (medans den går)

Det där kan ju defineras på två sätt:

Antingen sälja bara för dej pajjar hela tiden.

Nu har han lagat så mycket så inget annat kan gå sönder.

Så tänkt vi med våran 9000, sluta med att vi sålde den. 1 vecka efter vi sålt den rasa växellådan på den.
Några veckor senare vart de motorras på den. Nån rem hade gått av och låst hela motorn.

Och vi hade precis renoverat toppen,växellådan,div. chassie delar.

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
8 augusti 2008
Du. Att be om hjälp är väl ändå inte att ge upp?!

Det är klokt att inse sina begränsningar och inte slita sig fördärvad på något som någon annan kan räcka ut en hand och hjälpa en med så man har kraft kvar till nästa steg i processen.

Lycka till! smile

Kram // Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

4 299 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
tsdi skrev:

Joo, funderar på de. Men som Glader9991 Säger så e ju mycke bytt så va kan paja. Iof har jag inte gjort nått åt växellådan hmm

Vi får se, har ändå inte råd me nått bättre, byter jag så blir de en sämre utgångspunkt...

//Jacob

Glader9991 skrev:
tsdi skrev:

Det där kan ju defineras på två sätt:

Antingen sälja bara för dej pajjar hela tiden.

Nu har han lagat så mycket så inget annat kan gå sönder.

Så tänkt vi med våran 9000, sluta med att vi sålde den. 1 vecka efter vi sålt den rasa växellådan på den.
Några veckor senare vart de motorras på den. Nån rem hade gått av och låst hela motorn.

Och vi hade precis renoverat toppen,växellådan,div. chassie delar.

Hmm, låter som att ni hade lite tur där wink Men alla remmar o sånt där som kan orsaka motorras e ju bytt nu. Ända som kan strula e växellåda o chassieprylar, o chassieprylar e jag redan på gång att byta.

Men som sagt, lär nog inte byta på ett tag, men jag funderar på de.

vulture skrev:
Du. Att be om hjälp är väl ändå inte att ge upp?!

Det är klokt att inse sina begränsningar och inte slita sig fördärvad på något som någon annan kan räcka ut en hand och hjälpa en med så man har kraft kvar till nästa steg i processen.

Lycka till! smile

Kram // Ellen smile

Nee egentligen inte, men de känns som att ge upp när jag låter nån annan göra de. Lite dåligt släktdrag jag har wink

Precis, dock va de pappa som insåg de åt mig tongue Men jag lär mig väl till slut smile Han e jäkligt duktig som ska göra jobbet så jag e väl inte så orolig längre.

Tack smile

//Jacob

4 299 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
Just de, han som ska hjälpa mig me skruven va här o kolla va de va han gav sig in på ikväll.
Han skulle se om han hann me de imorrn tongue Så han kommer ta de så fort han kan, tydligen oavsett helgdag lr ej wink

Men under nästa vecka ska de nog funka som de ska smile

//Jacob

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
9 augusti 2008
Nehe.. du har ju inte gett upp än.. fan gör du det aldirg mad wink Hehe

Närrå, att fråga om hjälp är inget "Ge upp".. de är bara en fördel att kunna fråga om hjälp ju smile

Kommer gå fint ska du se, du har gett den här bilen en jävla massa kärlek, snart kommer den ge tillbaka kärlek ska du se smile

Hoppas allt löser sig smile
Mvh Kim

4 299 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
kimpan_90 skrev:
Nehe.. du har ju inte gett upp än.. fan gör du det aldirg mad wink Hehe

Närrå, att fråga om hjälp är inget "Ge upp".. de är bara en fördel att kunna fråga om hjälp ju smile

Kommer gå fint ska du se, du har gett den här bilen en jävla massa kärlek, snart kommer den ge tillbaka kärlek ska du se smile

Hoppas allt löser sig smile
Mvh Kim

Nee, men näst intill tongue

Nää jag får nog ta o försöka ändra på den inställningen, för de e som du säger, jag har ju inte gett upp än egentligen smile

Hehe, jag hoppas de tongue Snart börjar plugget o då har jag fan inte råd me dyra reperationer wink

De gör de nog wink
//Jacob

4 663 Inlägg
10 augusti 2008
ge ej upp som kimpan_90 säger så har du get bilen kärlek so den kommer att ge tillbaka kärlek

vi stöttar dig big_smile
mvh robin

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
10 augusti 2008
Du ska se när du fått in Merca stötfångarna i bilen kommer den gå som en dröm wink hehe

Vi stöttar sig så klart, så som du stöttat mig! big_smile
Sköt om dig!
Mvh Kim

Sök