2914
Sök

Het Diskussion Ang Volvo!

2 271 Inlägg
10 oktober 2007
ok, då va man inte helt glömsk smile
Har också hört nåt om en P1800 som gick närmre 300K? dock hur många motorer han förbrukade har jag ingen aning om:rolleyes:

Smålänning
7 887 Inlägg
10 oktober 2007
blacken skrev:
twin_cam skrev:
blacken skrev:

Visserligen så är Saab en bra bil den också, men skulle man göra samma stunt med Saab som Volvo gjorde, så skulle dom ha drabbats av mera fel än volvon.

Hmm... Missat dom två so körde jorden runt i en Saab 900i 16 valve åm. -92
http://www.dreamtrip.se/dreamtrip/
Gjode viss 25000 milaservicen i malaysia...

Så hur va det.. Var det bara volvo 240 som höll jorden runt?

Volvo körde en annan väg. Först från Hisingen genom Sverige till Finland. Sedan genom Ryssland till Alaska ner genom hela Amerikanska kontinenten över till Australien.Från Australien till syd Afrika upp genom hela Afrika. över till Spanien och europa till Sverige igen. Och det största felet dom fick vad visst bara punka

Men då va dom nya. Denna bilen hade gått 23k mil innan, och hade några år på nacken.

Jag förnekar inte att volvo är slitvargar, för det är det, det enda jag vill påpeka är att det finns fler märken som bygger slitstarka bilar.
Volvos motorer ÄR inte slitstarkare än BMW, SAAB eller Mercedes. Det är bara att inse. Tråkigt, javisst, men så är det.
Trodde också volvo byggde världens bästa motorer förut, men det fick jag bevsat för mig att dom inte gör...

Jag skulle vilja se en länk till testet med 240:orna. Kan vara intressant läsning.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Snickar guru
278 Inlägg
10 oktober 2007
RichardC skrev:
Hade en kompis som hade en 740 GLE och han var uppe i 260. Hitta nån annan bilmodell då du fortfarande kan köra bilarna från 80-talet.

Jadu, solsken, bajsnödig, nedförsbacke och hemlängtan + Lustgas kit lr? 260 med en 740 GLE går inte.

Sen ang volvo så är det inte min favorit av bil.

Dom är tunga, inte utformade åt det hållet jag vill ha en bil. Sen att det kanske funkar som bruksbil tror jag säkert.

Kollar man på nyare audis, bmw och volvo bilar så hade jag valt en bmw lr audi som bruksbil då dessa är trevligare utformade invändigt samt snyggare utvändigt.

Så nu höll jag igen mitt volvo förakt och förklarade med fina ord ist tongue

Nightrun 2007: 2a :)
Kör M3 E46..

blacken
10 oktober 2007
twin_cam skrev:
blacken skrev:
twin_cam skrev:
Hmm... Missat dom två so körde jorden runt i en Saab 900i 16 valve åm. -92
http://www.dreamtrip.se/dreamtrip/
Gjode viss 25000 milaservicen i malaysia...

Så hur va det.. Var det bara volvo 240 som höll jorden runt?

Volvo körde en annan väg. Först från Hisingen genom Sverige till Finland. Sedan genom Ryssland till Alaska ner genom hela Amerikanska kontinenten över till Australien.Från Australien till syd Afrika upp genom hela Afrika. över till Spanien och europa till Sverige igen. Och det största felet dom fick vad visst bara punka

Men då va dom nya. Denna bilen hade gått 23k mil innan, och hade några år på nacken.

Jag förnekar inte att volvo är slitvargar, för det är det, det enda jag vill påpeka är att det finns fler märken som bygger slitstarka bilar.
Volvos motorer ÄR inte slitstarkare än BMW, SAAB eller Mercedes. Det är bara att inse. Tråkigt, javisst, men så är det.
Trodde också volvo byggde världens bästa motorer förut, men det fick jag bevsat för mig att dom inte gör...

I

Jag skulle vilja se en länk till testet med 240:orna. Kan vara intressant läsning.

genomsnitt så håller volvoknoten bättre än både merca och bmw. Däremot Saabsnurran är också grymt seg att hålla om man sköter den. testet stod attt läsa i en Volvotidning som drattade ner hos mig en gång.
Senast redigerat av blacken (10 oktober 2007)

35 Inlägg
10 oktober 2007
FireTraXX skrev:
http://youtube.com/watch?v=xejKQOBGTjM
Den fixar nog det tongue

Men t.o.m. jag är rätt säker på att åtminstone en 740 kan närma sig 200-strecket.

ja , min 740 gl gjorde 205 km/h...

593 Inlägg
10 oktober 2007
Konstapeln skrev:
RichardC skrev:
Hade en kompis som hade en 740 GLE och han var uppe i 260. Hitta nån annan bilmodell då du fortfarande kan köra bilarna från 80-talet.

Jadu, solsken, bajsnödig, nedförsbacke och hemlängtan + Lustgas kit lr? 260 med en 740 GLE går inte.

Sen ang volvo så är det inte min favorit av bil.

Dom är tunga, inte utformade åt det hållet jag vill ha en bil. Sen att det kanske funkar som bruksbil tror jag säkert.

Kollar man på nyare audis, bmw och volvo bilar så hade jag valt en bmw lr audi som bruksbil då dessa är trevligare utformade invändigt samt snyggare utvändigt.

Så nu höll jag igen mitt volvo förakt och förklarade med fina ord ist tongue

det är helt acceptabelt med åsikter, alla har sina olika åsikter.. Särskilt kul när de läggs fram på det sätt som du gör nu..,blir lite roligare med diskussioner då..

men när folk bara vrålar att volvo bara är skit , och de kostar lika mkt som skrotningspremien osv, då blir iaf jag,  ganska SUR...

Smålänning
7 887 Inlägg
10 oktober 2007
Tycker faktiskt denna volvodiskussionen har hållt sig på en ovanligt hög och mogen nivå för en gångs skull smile Bra jobbat wink

Bara att inse att alla bilar har sina fördelar, och vissa bilar passar helt enkelt en själv bättre än andra bilar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

huh?
10 427 Inlägg
10 oktober 2007
baaki skrev:
edit: steifan, mycket möjligt att de skrivit fel på någon av de nyare, men närmare 100´000mil har jag sett på bilar från allt från peugeot till bmw. Inget konstigt med det. Är som alltid service och underhåll som ligger bakom att de klarar gå så långt. Att just volvos går så långt är ju bara för de inte kostar mer än skrotpremien och de har haft 30st artonåriga ägare som haft råd att äga dom under halva bilens livslängd och då har de körts mycket. tongue

Sen det där med BMWn som skulle ha gått 150 000 mil.. en 01, alltså ska den ha
gått närmare 80 mil om dagen konstant i 6 år, låter lite väl otroligt wink Men inget märkligt i din värld? tongue

Gamla volvos var väl för övrigt byggda för att hålla länge snarare än ligga fint på vägen.
Så inga konstigheter att dom klarar sig bättre än många andra bilar från den där tiden.

Ang Volvo 760 25års jubileum:

"Våren 1978 stod den första körbara prototypen färdig. Fler och fler bilar färdigställdes och de mödosamma och omfattande fälttesterna påbörjades. Under 3.200.000 km i tre världsdelar plågades bilarna i de kallaste och varmaste temperaturer som stod att finna. "

http://www.bilsport.se/news.php?id=42896

804 Inlägg
10 oktober 2007
ReXorZ skrev:
FireTraXX skrev:
Den fixar nog det tongue

Men t.o.m. jag är rätt säker på att åtminstone en 740 kan närma sig 200-strecket.

Mätarfart? Som en skrev tidigare här i tråden så är det inte att lita på då hastighetsmätare lätt blir glädjemätare och hans mätare visade ca 20km/h mer än den riktigare hastigheten från gps-mätning.
Min 306:a med 1,4l (ca 70hk) motor har jag haft uppe i 190km/h mätarfart men inte tror jag att den verkligen går så fort.

Enligt fabriksuppgifterna som postades på någon sida bak med så var det bara 740 turbo som tog sig över 200km/h, sugisarna gjorde som mest (enligt volvo) 185km/h.

593 Inlägg
10 oktober 2007
Ja det där med mätarfart kan man bli helt fel på.. alla bilar över lag visar skpaligt mkt fel tycker jag,, har mät upp min gamla 740GLT o polarns toyota och de va ganska skapligt ändå..

Jag körde ca 200km/h på mätaren och gps:en visade 189km/h,, inte så mkt glädjemätare ändå,, toyotan däremot visade 7km för lågt smile

Bärs!
3 456 Inlägg
10 oktober 2007
Joppe_Johndeere skrev:
så finns det ingen dokumentation över det här så jag slipper tänja på lagen bara för att visa att jag har rätt?

Jodå, det finns...
Min gammle grå, allihop.
http://www.garaget.org/gallery/archive/10701/168795_9t4ulz.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/10701/168796_uu1n9f.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/10701/168797_op98nt.jpg

Garaget.org peakade 2008.

247 Inlägg
10 oktober 2007
jag vet inte vad man ska säga, men jag tycker gamla volvo kan vara tråkiga om dom e orginal och alldrig renoverade, men det finns mycket man kan göra med dom, men 260 blås med en gle går inte 5an tar nog slut vid 240-250 tror jag, jag är däremot hundra på att när man kör varv stoppet på 4an går det 200, min a-traktor (740 tic) gjorde mätaren ut = 220 sen släppte jag, ( 740 tic ) roligare bilar får man leta efter:D
Senast redigerat av absolute_teddan (10 oktober 2007)

huh?
10 427 Inlägg
10 oktober 2007
baaki skrev:
ReXorZ skrev:
FireTraXX skrev:
Den fixar nog det tongue

Mätarfart? Som en skrev tidigare här i tråden så är det inte att lita på då hastighetsmätare lätt blir glädjemätare och hans mätare visade ca 20km/h mer än den riktigare hastigheten från gps-mätning.
Min 306:a med 1,4l (ca 70hk) motor har jag haft uppe i 190km/h mätarfart men inte tror jag att den verkligen går så fort.

Enligt fabriksuppgifterna som postades på någon sida bak med så var det bara 740 turbo som tog sig över 200km/h, sugisarna gjorde som mest (enligt volvo) 185km/h.

Sugisarna gör som mest 195km/h (GLT 16 Valve) enligt Teknikens Värld wink

Sen så laggade GPSen c:a två sekunder efter hela tiden också, så runt 10-15km/h fel kanske.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
10 oktober 2007
steifan skrev:
baaki skrev:
ReXorZ skrev:

Sugisarna gör som mest 195km/h (GLT 16 Valve) enligt Teknikens Värld wink

Sen så laggade GPSen c:a två sekunder efter hela tiden också, så runt 10-15km/h fel kanske.

Spelar väll ingen roll om den är 2 sekunder efter? Så länge du håller maxfarten i 2 sekunder så har du ju den rätta hastigheten.

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
11 oktober 2007
Mjo....Skitsamma vad dom gamla asen toppar, dom e jävligt sega å bra bilar. Köpte nyligen en 740 GL från 88:a att ha som vinterbil, trippen hade stannat på 39000, så vem vet hur många "spökmil" den har men den går på som en klocka!! Och en sak till, 740 är förvånansvärt komfortabla....Sover aldrig så bra som i polarens baksäte i hans 740 TIC..

En gång Volvo, Alltid Volvo

Leg. Volvo Nerd
143 Inlägg
11 oktober 2007
Ha ha ha ha och HA!!

en a-traktor som gör över 200 blås? hm... lite myter här kan jag ju tillägga..wink

Och detdär med mätarna, Man ska aldrig utgå från mätarna när man kommer över 150 på en gammal volvo..wink kan visa 10-20 km/h fel.wink

Vet ett par grabbat i från stöllet i värmland ville se vad min bil kunde komma upp i. Tog sats och var överlycklig för att jag nådde jämnt lite över 200 strecket. Men ska jag säga en sak, jag hade en toppfart på ca 190 mer eller mindre berättade de för mig.

så ni drömpojkar som överdriver om era volvos, sluta snälla ni gör er till åtlöje. Volvo 740 eller 240 eller liknande är ingen räser, Är ju inte därför man köper en volvo 740 eller? Inga krångel med dom var det väl trodde jag men? Evighetsmaskin kanske säger nått? Jag är glad om bilen når 170 på mätaren.

när jag ser en bild på en volvo 740 som gör över 210, Vilken modell som helst. 740 har ett JÄVLA luftmotstånd, Så även om man skulle sätta in en Raketmotor med nått super bränsle i så skulle den ha svårt att nå 220?

Och ni alla som tror jag inte tycker om volvo, Titta till vänster;)

och en sak till, Som någon skrev ovanför, 740 är sjuk goa att sova och att leka lite med flickvännen, eller vem man nu behagar:D
Senast redigerat av High_Tower (11 oktober 2007)

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!

Mekaniker
472 Inlägg
11 oktober 2007
twin_cam: Kan du släppa ditt sug för SAAB i en enda diskusion så tror jag att alla här skulle va nöjda. Ingen bil är bätte än någon annan. Allt beror på om man vill ha en billig bil eller en bra bil!

BMW-tok

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
11 oktober 2007
High_Tower skrev:
Ha ha ha ha och HA!!

en a-traktor som gör över 200 blås? hm... lite myter här kan jag ju tillägga..wink

??? om nu en 740 GL kan göra över 200km/h som många i den här tråden påstår så varför skulle inte en 740 tic a-traktor kunna göra det?

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

1 661 Inlägg
11 oktober 2007
Jaha, vad ska man säga? Kul läsning. Att folk orkar tjabba om sånt här. Vissa skriver uppåt 10 inlägg....

2 182 Inlägg
11 oktober 2007
Jag har faktiskt sprängt ljudvallen med den gröne tongue eller nä det har ja inte sad vågade inte köra mer än 140 med den, gammal B19 med 4 växlad låda är ju inte nån fartdemon precis lol

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Sök