Trimma 9-5 Aero (Ang motorras)

stukastini
15 oktober 2007 · 265 Inlägg

(Tror detta inlägg hör hemma här, ber om ursäkt ifall jag tog fel)


Hej! i min framtidsplanering för Saaben hade jag tänkt chipa den, men före det skall jag bygga om avgassystemet till twinpipes, det med filter inlusive chip/ppc bör landa på ca 270-280hk och 440nm. Nu är det så att jag har 2 kompisar som båda har trimmat sina Aeros och båda har rasat.

9-5 Aero 1: Han köpte den trimmad, visste inte riktigt vad som var gjort, men var tydligen runt 330hk. Spridare,chip,filter det vet jag. Och laddtrycket var ca 1,6 bar, så kanske inte så konstigt att den rasa? Kolvarna hade tydligen smält, alltså inte sprängts utan "smält", som när man eldar plast då förstår ni nog vad jag menar?

9-5 Aero 2: Tror inte den var lika brutaltrimmad men är ej säker, som jag fattat så var även dom kolvarna smälta.

Dessa 2 ras har gjort mig lite skeptiskt, men samtidigt finns det ju en hel hög med trimmade Saab på denna site som fungerar bra. Min Saab har full servicebok och jag gör alltid ett extra oljebyte mellan servicarna. har inte heller något behov av att gå över 300hk, det räcker med ca 270-280hk. Så......

Klarar  en Aero 280hk med normalt laddtryck? (1,2-1,3 är väll standard vid normal chipning?)
Vad tror ni orsakade deras ras?


Tack på förhand.

Senast redigerat av stukastini (15 oktober 2007)

-
Hamilton
15 oktober 2007 · 8 868 Inlägg

Steg 2 från Nordic ger dig 280hk/420Nm
http://www.nordictuning.com/main.php?tu … sub_page=6

Fotograf på tierpidag.se
sveddan
15 oktober 2007 · 1 453 Inlägg

Det är lite svårt att säga varför deras bilar rasade med den tunna fakta du uppger, även med alla kort på handen är det många faktorer som avgör.
Du tror inte att en standardbil går sönder? Självklart får man räkna med mer fel på en trimmad bil eftersom bilen belastas mycket mer (trots att biltillverkarna ofta lämnar goda marginaler...)

Lämnar du bilen till en proffsfirma typ Nordic eller Maptun så vet du att jobbet blir korrekt utfört, de som trimmar själva och använder moppemetoder får räkna med att det förr eller senare rasar, typ.

1.6 Bar är i sig inget problem sålänge intercoolern byts ut till alu, man brukar säga att gavlarna ger vika efter 1.5 ca...

Det är kul att köra trimmat :-)

stukastini skrev:
9-5 Aero 1: Han köpte den trimmad, visste inte riktigt vad som var gjort, men var tydligen runt 330hk. Spridare,chip,filter det vet jag. Och laddtrycket var ca 1,6 bar, så kanske inte så konstigt att den rasa? Kolvarna hade tydligen smält, alltså inte sprängts utan "smält", som när man eldar plast då förstår ni nog vad jag menar?

9-5 Aero 2: Tror inte den var lika brutaltrimmad men är ej säker, som jag fattat så var även dom kolvarna smälta.

Dessa 2 ras har gjort mig lite skeptiskt, men samtidigt finns det ju en hel hög med trimmade Saab på denna site som fungerar bra. Min Saab har full servicebok och jag gör alltid ett extra oljebyte mellan servicarna. har inte heller något behov av att gå över 300hk, det räcker med ca 270-280hk. Så......

Klarar  en Aero 280hk med normalt laddtryck? (1,2-1,3 är väll standard vid normal chipning?)
Vad tror ni orsakade deras ras?


Tack på förhand.

Sharky
15 oktober 2007 · 10 287 Inlägg

Jag håller med Sveddan. Det krävs en rejäl analys för att kunna peka finger åt något håll.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
stukastini
15 oktober 2007 · 265 Inlägg

Sharky skrev:
Jag håller med Sveddan. Det krävs en rejäl analys för att kunna peka finger åt något håll.

/Göran

Jo förstod nästan det smile, men som sagt man blir lite sisådär skeptisk big_smile. Men jag ska ju inte göra någon idiottrimning, så ska nog gå bra. Tycker den går bra orginal men vill hotta upp det lite till, och få ett smaskigare ljud.

Tack för svaren iaf och tips på firmor.

-
jonTe
15 oktober 2007 · 5 710 Inlägg

Hej!

stukastini skrev:
9-5 Aero 1: Han köpte den trimmad, visste inte riktigt vad som var gjort, men var tydligen runt 330hk. Spridare,chip,filter det vet jag. Och laddtrycket var ca 1,6 bar, så kanske inte så konstigt att den rasa? Kolvarna hade tydligen smält, alltså inte sprängts utan "smält", som när man eldar plast då förstår ni nog vad jag menar?

stukastini skrev:
9-5 Aero 2: Tror inte den var lika brutaltrimmad men är ej säker, som jag fattat så var även dom kolvarna smälta.

Vi förstår vad du menar och det betyder att temperaturen i kolvmaterialet vart över ~670° vilket är KATASTROF!
En aluminumkolv bör inte bli över 300°då hållfastigheten faller regält.

Vad kan då orsaka en sådan härdsmälta......?

Det finns ett par orsaker som kan göra att det blir för varmt:
• För mycket luft
• För lite bränsle
• Fel tändläge.
• För varm luft in i motorn
• Fel bränsle.
Dessa övervakas kontinuerligt av motorns styrsystem och de 3 första anpassas oxo beroende på rådande omständigheter (varm sommardag osv.)
Uppstår smälta kolvar och man INTE kan hitta något mekaniskt fel återstår bara att skylla på programvaran d.v.s de som satt samman 1:or och 0:or har gått över säkerhetsgränserna och/eller inte vetat va de sysslar med.


stukastini skrev:
Klarar  en Aero 280hk med normalt laddtryck? (1,2-1,3 är väll standard vid normal chipning?)

En 9-5 strävar hela tiden att ge rätt luftmassa för att kunna leverera rätt effekt.
Laddtrycket kan alltså variera så det är svårt att säga vad det "ska" ladda.
Men någonstans 1.2-1.5 i mellanregistret för ett steg 3 är ju inget ovanligt.


Vet du var (hos vilken firma) dessa 2 bilar trimmades?

MVH Jonas
..............
Fredrik-79
15 oktober 2007 · 2 164 Inlägg

T7 motorerna ska INTE trimmas över 300hk för där är  gränsen vad dom klarar och brukar rasa då.
Spricker eller smälter.
Mitt tips är att planera in ett kolv byte till smidda kolvar om man ska trimma bilen.
Sen är de viktigt att du väljer en väldigt seriös firma om du ska trimma. Är mycket säkrare då.
Har du fortfarande garanti kvar från fabriken tar både maptun och nordic över den om du trimmar bilen hos dom.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
jonTe
15 oktober 2007 · 5 710 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Mitt tips är att planera in ett kolv byte till smidda kolvar om man ska trimma bilen.

Ett par smidda kolvar klarar inte högre temeratur utan att smälta, dock klarar de större krafter.
Så för att motverka spruckna kolvar är det ett alternativ men i det här fallet hade det inte hjälpt.......

MVH Jonas
..............
stukastini
15 oktober 2007 · 265 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
T7 motorerna ska INTE trimmas över 300hk för där är  gränsen vad dom klarar och brukar rasa då.
Spricker eller smälter.
Mitt tips är att planera in ett kolv byte till smidda kolvar om man ska trimma bilen.
Sen är de viktigt att du väljer en väldigt seriös firma om du ska trimma. Är mycket säkrare då.
Har du fortfarande garanti kvar från fabriken tar både maptun och nordic över den om du trimmar bilen hos dom.

MVH

F

Det där med garantin tackar jag för big_smile, har nämligen den kvar.

-
Big Al Dr. Turbo
15 oktober 2007 · 459 Inlägg

har man smält en kolv så har motorn spikat och då spelar det ingen roll vilka kolvar som satt i från början
har man därimot spräckt en kolv så är cylindertrycket för högt

Ford Escort Cosworth "Sotsläckarn" (1992)
BMW 330 XI "Hexa C0115" (2000)
toycrew
15 oktober 2007 · 97 Inlägg

Det är många seriösa trimmare av just den motorn som byter ut sina kolvar resp stakar mot t5 när de närmar sig 300 sträcket, men jag tror inte att det hjälper för problemet du beskriver. Men det är ett tips om man vill spara några kr istället för smidda prylar..

Fredrik-79
16 oktober 2007 · 2 164 Inlägg

Kolvar spricker utan att de är nått fel i programmet.
Sen att dom smälter kan bero på att dom får för lite bränsle och är lite konstigt trimmade.
Men T5 kolvar eller smidda kolvar hjälper lite mot de problemet då dom inte är lika spik känsliga som T7 kolvarna är och smälter inte lika lätt.
Sen att dom spricker beror endast på att dom är så dåliga när man ligger på gränsen.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
jonTe
16 oktober 2007 · 5 710 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Sen att dom smälter kan bero på att dom får för lite bränsle och är lite konstigt trimmade.
Men T5 kolvar eller smidda kolvar hjälper lite mot de problemet då dom inte är lika spik känsliga som T7 kolvarna är och smälter inte lika lätt.

Så du menar att man kan avhjälpa problem med smälta kolvar genom att montera T5 eller smidda......nä....nu är du ute o cyklar.

En smidd kolv tål förvisso mer stryk....men bara för att man har "bankat" på materialet gör den inte okänslig för värme.

MVH Jonas
..............
Fredrik-79
16 oktober 2007 · 2 164 Inlägg

Nej inte direkt men att en kolv smälter är ju för att förbränningen är för varm och de kan bero på i sin tur att man har en öppen AV eller liknande.
Eller att en kolv spricker.
Man måste veta att T7 motorerna är jätte känsliga och inte vill att man ska pilla i dom om man inte kan. Vilket inte många kan.
Vill man få ut effekt och då att de ska hålla ska man byta kolvar. Orginal är bara skit.
Att en kolv smälter i en T7 motor kan bero på så jätte mycket men för lite bränsle blir de i motorn när dom smälter.
Sen är kolvarna så klena att om dom går på för snål blandning för länge så smälter dom.
De händer tidigare än med en T5 kolv eller en smidd kolv.
de är de jag menar.
ska man trimma en T7 motor så räkna med kolv byte!

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Hamilton
16 oktober 2007 · 8 868 Inlägg

Rätt mjukvara till hårvaran man använder brukar väll lösa problemet med "smälta kolvar"

Fotograf på tierpidag.se
jonTe
16 oktober 2007 · 5 710 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Nej inte direkt men att en kolv smälter är ju för att förbränningen är för varm och de kan bero på i sin tur att man har en öppen AV eller liknande.

Och då undrar jag.......hur får du ihop det?

Fredrik-79 skrev:
Vill man få ut effekt och då att de ska hålla ska man byta kolvar. Orginal är bara skit.

Det har erfarenheten visat ja.
MEN det är sprickor pga höga förbränningstryck som är problemet inte att de smälter.

Fredrik-79 skrev:
Att en kolv smälter i en T7 motor kan bero på så jätte mycket men för lite bränsle blir de i motorn när dom smälter.

Inte nödvändigtvis.
VÄRMEN är det stora problemet och att det blir för varmt kan orsakas av flera saker b.l.a för lite bränsle, men av flera andra saker som listades i tidigare inlägg.

Fredrik-79 skrev:
Sen är kolvarna så klena att om dom går på för snål blandning för länge så smälter dom.
De händer tidigare än med en T5 kolv eller en smidd kolv.
de är de jag menar.

Du måste hålla isär hållfastighet och värmetålighet.
Att en kolv smälter beror inte på att den är "klen" utan för att man överskridit materialets värmetålighet.
Aluminium i olika legeringar är det som gäller för det flesta kolvar (i bilmotorer) och det går inte "legera upp" värmetåligheten.
Ställ in en T7, T5 och en smidd Wössner i ugnen och de kommer smälta ungefär samtidigt.

MVH Jonas
..............
Fredrik-79
16 oktober 2007 · 2 164 Inlägg

En öppen AV gör så att T7 inte har rätt luftmängd när bränslet ska sprutas in i motorn och då kan de bli för mycket soppa och då märker lamdasonden de och då minskas bränslet så att ingen extra bränsle sprutas in i motorn för extra kylning, de blir för varmt och kolvarna smälter.
Sen är de inga aluminium kolvar i en T7 då de är ett gjutgärns block de handlar om och de har aldrig varit aluminium till kolvarna vad jag vet.

På grund av att kolvarna är så klena i t7 motorerna uppnår dom den temperaturen då dom smälter fortare är T5 kolvar och dom smidda kolvar som rekomenderas till t7 motorerna.

Att kolvarna spricker har inget med förbrännings trycket att göra. Dom är för klena redan för orginal effekten. om man höjer förbrännings trycket för mycket så är de att be om en spricka i någon kolv väldigt snart efter uppgradering men i vilket fall som helst när mag trimmar en T7 motor ska man beräkna kolv ras. De är bara så med dom kolvarna.

Men smidda och T5 kolvar har man inte den känsligheten som hos T7 kolvarna.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
jonTe
16 oktober 2007 · 5 710 Inlägg

Nä nu blir jag trött och går rakt på sak....
>>Fredrik-79, varför sitter du bakom tangentbordet och gissar?

Sen är de inga aluminium kolvar i en T7 då de är ett gjutgärns block de handlar om och de har aldrig varit aluminium till kolvarna vad jag vet.

Vad har blocket med det att göra?roll
Kolvarna ÄR av aluminium!

MVH Jonas
..............
snackcalahan
20 oktober 2007 · 482 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
T7 motorerna ska INTE trimmas över 300hk för där är  gränsen vad dom klarar och brukar rasa då.
Spricker eller smälter.
Mitt tips är att planera in ett kolv byte till smidda kolvar om man ska trimma bilen.
Sen är de viktigt att du väljer en väldigt seriös firma om du ska trimma. Är mycket säkrare då.
Har du fortfarande garanti kvar från fabriken tar både maptun och nordic över den om du trimmar bilen hos dom.

MVH

F

Vilken årsmodel bytte de från t5 till t7 varde 2001/2002?

just real power
no turbo shit
Gizmojohan
20 oktober 2007 · 3 295 Inlägg

om det snackas 9-5 så började dom med t7 -98.. när 9-5:an kom..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang