Konstiga knack? Opel Vectra 1,8 - 96

A_W_ ingen livslust
7 december 2007 · 169 Inlägg

Aloha!
Nu dom senaste mornarna när jag har startat bilen på morgonen (eller när den stått längre stund) så knackar de några gånger från motorn?, men slutat ganska snabbt efter start.

Vad kan nu detta vara?

Ska du va här inne så får du fan gå ut!
Opel Vectra (1996)
Saab 900 "Talladega" (1997)
eXpl0reR
7 december 2007 · 99 Inlägg

om jag inte är helt ute och cyklar så är det ventilerna som inte ricktigt kommit igång ännu lr va man ska säga oljan har väll inte cirkulerat ricktigt därför det slutar efter en liten stund / rätta mig om jag har fel

Kör hårt :D
Volvo 945 LTT "BUTTen" (1996)
Volvo 744 GL "NUTTen" (1988)
A_W_ ingen livslust
7 december 2007 · 169 Inlägg

Okej!, inget farligt alltså?..

Det uppkommer endast då bilen stått många timmar.

Ska du va här inne så får du fan gå ut!
Opel Vectra (1996)
Saab 900 "Talladega" (1997)
eXpl0reR
7 december 2007 · 99 Inlägg

nej då, kolla oljan ifall bilen din drar lite olja, men det ska nog inte vara någon fara smile, är ju inte säker på om jag har 100% rätt men jag tror att det är så smile

Kör hårt :D
Volvo 945 LTT "BUTTen" (1996)
Volvo 744 GL "NUTTen" (1988)
A_W_ ingen livslust
7 december 2007 · 169 Inlägg

eXpl0reR skrev:
nej då, kolla oljan ifall bilen din drar lite olja, men det ska nog inte vara någon fara smile, är ju inte säker på om jag har 100% rätt men jag tror att det är så smile

Den har dragit lite olja, pga nya packningar osv=), men kan de uppkomma av det alltså?

Ska du va här inne så får du fan gå ut!
Opel Vectra (1996)
Saab 900 "Talladega" (1997)
edineN
7 december 2007 · 83 Inlägg

ventilknack får du dom första 5 sekunderna isf. innan oljetrycket kommit upp riktigt. Oljan är då kall och lite trögare än vanligt. hur länge menar du att det knackar efter du startat bilen?

eXpl0reR
7 december 2007 · 99 Inlägg

A_W_ skrev:

eXpl0reR skrev:
nej då, kolla oljan ifall bilen din drar lite olja, men det ska nog inte vara någon fara smile, är ju inte säker på om jag har 100% rätt men jag tror att det är så smile

Den har dragit lite olja, pga nya packningar osv=), men kan de uppkomma av det alltså?

nej då, men är det påtok för lite olja i motorn så knacker de o står härliga till men nu äre ju bara vid start, och ovanstående skrivare har besvarat din fråga typ smile

Kör hårt :D
Volvo 945 LTT "BUTTen" (1996)
Volvo 744 GL "NUTTen" (1988)
AdamOpel DraMinBil.nu
7 december 2007 · 1 016 Inlägg

det är ingenting du behöver oroa dig över. fullt normalt för 1.8:erna. Du ska höra farsans 2.2'a en kall morgon. wink

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )
A_W_ ingen livslust
7 december 2007 · 169 Inlägg

edineN skrev:
ventilknack får du dom första 5 sekunderna isf. innan oljetrycket kommit upp riktigt. Oljan är då kall och lite trögare än vanligt. hur länge menar du att det knackar efter du startat bilen?

Första 5 sekunderna låter troligt!, Aningens mindre kanske, och när den är varm inte alls.
Inget allvarligt alltså?...

Ska du va här inne så får du fan gå ut!
Opel Vectra (1996)
Saab 900 "Talladega" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang