2390
Sök

Problem med 740! Dricker vatten och Oljan blir vit...

264 Inlägg
17 mars 2008
Trådstartare
Tjena.. jag har problem med min 740.. Den dricker kylarvatten och lyfter man på locket på ventilkåpan så är det vitt under.. Jag har bytt topplockspackningen och fått toppen planad.
Det är en B230F från 92.

Någon som vet vad problemet är?

Tack så länge.

264 Inlägg
17 mars 2008
Trådstartare
ingen?

Mekaniker
472 Inlägg
17 mars 2008
Hur mycket "klägg" är det på oljelocket? Är det på oljestickan med? Hur mycket vatten går det åt?
Senast redigerat av BMWKimmo (17 mars 2008)

BMW-tok

226 Inlägg
17 mars 2008
topplockspacknigen är trasig, då vattnet kommer in i oljan och gör den till en brunsås liknande sörja?...
bara byta olja 2-3gånger och byta topp-packningen först givetvis.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
17 mars 2008
under locket så brukar det bli klegg av kondensvatten, å det behöver inte alls betyda kass topppackning...

lika så kan det bli kondensklägg i på oljestickan...

2 Inlägg
17 mars 2008
Troligtvis topp packningen som har gått.

905 Inlägg
17 mars 2008
kul med alla som säger att det är topppackning som gått då han redan provatbyta den. Hur mycket vatten går det efter? mycket korta körningar?

1 353 Inlägg
17 mars 2008
det kan inte vara så mycket annat än topplockspackning tycker jag.

säker på att du drog toppen med moment i rätt ordning?

There's no replacement for displacement

76 Inlägg
17 mars 2008
hål i kylarkanalerna?, hade liknanande problem med min gammal 240 med b320a och det är ju samma block, och då visade det sig att under insuget hade det blivit en pytteliten spricka i topplocket, som jag lagade med kemisk metall och det blev riktigt bra!

3 650 Inlägg
17 mars 2008
Om det är vitt under locket så är det kondens, brukar inte vara nån fara..samma på min smile

264 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
Tack för alla svaren. Jag kör inte så mycket smårunder, och det går åt ett helt expansionkärl på 3-4 mil. jag har dragit åt rätt med momentnyckeln.
Någon som vet någon som jag kan kolla`?

143 Inlägg
18 mars 2008
SKriver som RBBN, hål i någon kylarkanal. En bekant hade samma problem.

5 Inlägg
18 mars 2008
Eftersom du bytt packning så är svaret enkelt. Spricka i toppen tyvärr, har du tur kan du lokalisera sprickan o svetsa den eller med kemisk metall. Men det är svårt o få det bra, köp ny topp det e enklast.
Lyft på toppen så ser du vart sprickan är OM den är mot ett förbränningsrum, då är den kolven oftast helt ren från sot.
Lycka till!

Ös på!

5 Inlägg
18 mars 2008
Kesler skrev:
Om det är vitt under locket så är det kondens, brukar inte vara nån fara..samma på min smile

Vitt under oljepåfyllninglocket är inte alls bra, antingen e topp packningen dålig, toppen sprucken eller som du säger lite granna vitt så har man dålig vevhusventilation. Kondensen i motorn skall ventileras ut och inte blandas i oljan. Då är det risk för motorhaveri!

Kolla era vevhusventilations slangar osv så dom inte är igensatta med oljeslagg. Dom sitter oftast anslutet till ventilkåpan och brukar vara lätta att rycka loss o titta i.

Ös på!

124 Inlägg
18 mars 2008
hur går bilen? ryker? bluddrar? byt olja o filter om oljan är vit är de nåt med toppen eftersom du nyss bytt packning. jag gissar på.(vatten kanalerna) hur mycket vatten drar den? säker på att de inte är läckage. i sånna fall kan du göra rent vevhus ventilationen de brukar hjälpa mot grädde på locket.

volvo är som aids, lätt att skaffa men svårt att bli av med

264 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
rockabilly_v skrev:
hur går bilen? ryker? bluddrar? byt olja o filter om oljan är vit är de nåt med toppen eftersom du nyss bytt packning. jag gissar på.(vatten kanalerna) hur mycket vatten drar den? säker på att de inte är läckage. i sånna fall kan du göra rent vevhus ventilationen de brukar hjälpa mot grädde på locket.

Bilen pluddrar lite när det är kallstart. Den ryker inte nått speciellt som jag lagt märke till. Jag har bytt olja och filter. Hur gär man rent vevhusventilationen då?

124 Inlägg
19 mars 2008
eftersom den bluddrar på kallstart är de vatten i oljan.. alltså går den inte på alla burkar på kallstart. då äre nåt med toppen, om jag vore dej skulle jag se över toppen. ingen rolig historia men de är någ dags

volvo är som aids, lätt att skaffa men svårt att bli av med

264 Inlägg
20 mars 2008
Trådstartare
rockabilly_v skrev:
eftersom den bluddrar på kallstart är de vatten i oljan.. alltså går den inte på alla burkar på kallstart. då äre nåt med toppen, om jag vore dej skulle jag se över toppen. ingen rolig historia men de är någ dags

jag får väll göra det sad Men jag hade den på planing och då kollade han den och där var inga sprickor:/

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
22 mars 2008
dom borde nog sett om de ha lämna in de, blocket kanske som spruki för dig men du ska ha tukta på ganska bra då eller har du turbo?...kan ju läka i den också om du har vatten kyld orginal...annars e de nog att du ha montera toppen fel verkar troligast...du satt väl inga olja eller något på packningen??

Sök