Motorstrul: Nissan 200sx-s13

DTE
1 maj 2008 · 34 Inlägg

Som rubriken lyder så strular bilen. sad

Bytte olja och filter på den idag och kollade samtidigt avgasvärdena inför besiktningen, och dom var en bra bit över gränsen trots att den var varmkörd ordentligt.
Bilen ryker också vitt när man varvar den kraftigt + att tomgången ligger mellan 1500-2000 rpm.

La märke till att tempen inte steg som den skulle så termostaten behöver nog bytas, tror ni det kan ha nått med avgasvärdena att göra? Har också funderat på om det kan vara topplockspackningen, eller om han får för mycket soppa...?

Så vad tror ni? hmm Behöver hjälp omgående!!!

edineN
1 maj 2008 · 83 Inlägg

Hur går bilen annars då? har riktigt svårt att tänka mig att en bil får för mycket soppa utan att den är chippad eller mappad. om du kollar kompet på bilen, vad visar det då? för rök vill man aldrig ha när man körsmile tomgången har jag faktiskt ingen aning om, men kollat sen den inte tar tjuvluft någonstans?

DTE
1 maj 2008 · 34 Inlägg

edineN skrev:
Hur går bilen annars då? har riktigt svårt att tänka mig att en bil får för mycket soppa utan att den är chippad eller mappad. om du kollar kompet på bilen, vad visar det då? för rök vill man aldrig ha när man körsmile tomgången har jag faktiskt ingen aning om, men kollat sen den inte tar tjuvluft någonstans?

Han "blurrar" när man gasar lite lätt på tomgång, nästan som att han skulle stanna.
Annars så laddar den som den ska och allting. Komptest har jag inte gjort roll

Wanegardh Asgammal medlem.
1 maj 2008 · 2 246 Inlägg

låter lite som mitt gamla problem..kolla tändningen

DTE
1 maj 2008 · 34 Inlägg

Vad tror ni om termostaten da, påverkar den avgasvärdena något?

DTE
1 maj 2008 · 34 Inlägg

maximus skrev:
låter lite som mitt gamla problem..kolla tändningen

Det låter inte helt omöjligt. Han skjuter ju lite när man gasar upp han också.
Har du någon aning om vad tändningen ska stå på?

Wanegardh Asgammal medlem.
1 maj 2008 · 2 246 Inlägg

DTE skrev:

maximus skrev:
låter lite som mitt gamla problem..kolla tändningen

Det låter inte helt omöjligt. Han skjuter ju lite när man gasar upp han också.
Har du någon aning om vad tändningen ska stå på?

15grader..är den slö på låga varv?

DTE
1 maj 2008 · 34 Inlägg

maximus skrev:

DTE skrev:

maximus skrev:
låter lite som mitt gamla problem..kolla tändningen

Det låter inte helt omöjligt. Han skjuter ju lite när man gasar upp han också.
Har du någon aning om vad tändningen ska stå på?

15grader..är den slö på låga varv?

Ja, det känns som han tappar ork ibland.

Wanegardh Asgammal medlem.
1 maj 2008 · 2 246 Inlägg

min va så att den inte ville sticka iväg på låga varv men sen när den började ladda så gick den bra..jag ställde tändningen och det löstes.

DTE
1 maj 2008 · 34 Inlägg

maximus skrev:
min va så att den inte ville sticka iväg på låga varv men sen när den började ladda så gick den bra..jag ställde tändningen och det löstes.

Han går inte jättedåligt på så vis, utan det är just när man står still och ska gasa iväg som han blurrar till och nästan dör..

DTE
1 maj 2008 · 34 Inlägg

DTE skrev:

maximus skrev:
min va så att den inte ville sticka iväg på låga varv men sen när den började ladda så gick den bra..jag ställde tändningen och det löstes.

Han går inte jättedåligt på så vis, utan det är just när man står still och ska gasa iväg som han blurrar till och nästan dör..

Men hade du problemet med för hög tomgång innan du justerade tändningen?

Wanegardh Asgammal medlem.
1 maj 2008 · 2 246 Inlägg

DTE skrev:

DTE skrev:

maximus skrev:
min va så att den inte ville sticka iväg på låga varv men sen när den började ladda så gick den bra..jag ställde tändningen och det löstes.

Han går inte jättedåligt på så vis, utan det är just när man står still och ska gasa iväg som han blurrar till och nästan dör..

Men hade du problemet med för hög tomgång innan du justerade tändningen?

nä det hade jag inte..men det skadar ju inte att kolla

DTE
1 maj 2008 · 34 Inlägg

maximus skrev:

DTE skrev:

DTE skrev:

Han går inte jättedåligt på så vis, utan det är just när man står still och ska gasa iväg som han blurrar till och nästan dör..

Men hade du problemet med för hög tomgång innan du justerade tändningen?

nä det hade jag inte..men det skadar ju inte att kolla

Nä, det har du rätt i. Ska försöka få tag i nån imorrn som har har utrustning, tackar för tipset smile

DTE
3 maj 2008 · 34 Inlägg

Fick tyvärr inte tag på nån verkstad som hade öppet igår som kunde kolla tändningen, så jag var och besiktigade bilen och som väntat så var alla avgasvärdena skyhöga.
När besiktningsmannen skulle provköra så gick bilen heller inte på alla cylindrar precis när han körde iväg och rök svart, men när han fick upp varvet så gick han på alla fyra igen.

Idag så tänkte jag felsöka och startade upp bilen och nu gick den klockrent förutom hög tomgång. Var och testkörde och när bilen blev varm så blev det likadant som förut + att om man gasar fullt,-växlar upp och sen gasar fullt igen så tappar den orken (hackar) för att sen gå normalt igen.

Tänkte kolla över tändstiften och tändkablar:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/61614/332283_6cprwv.jpg

Men det här är nått som jag inte känner igen, så man kanske ska höra med en verkstad ändå...
Men vad tror ni, kan det vara tändkablar eller stiften också?

Wanegardh Asgammal medlem.
3 maj 2008 · 2 246 Inlägg

DTE skrev:
Fick tyvärr inte tag på nån verkstad som hade öppet igår som kunde kolla tändningen, så jag var och besiktigade bilen och som väntat så var alla avgasvärdena skyhöga.
När besiktningsmannen skulle provköra så gick bilen heller inte på alla cylindrar precis när han körde iväg och rök svart, men när han fick upp varvet så gick han på alla fyra igen.

Idag så tänkte jag felsöka och startade upp bilen och nu gick den klockrent förutom hög tomgång. Var och testkörde och när bilen blev varm så blev det likadant som förut + att om man gasar fullt,-växlar upp och sen gasar fullt igen så tappar den orken (hackar) för att sen gå normalt igen.

Tänkte kolla över tändstiften och tändkablar:

http://www1.garaget.org/gallery/archive/61614/332283_6cprwv.jpg

Men det här är nått som jag inte känner igen, så man kanske ska höra med en verkstad ändå...
Men vad tror ni, kan det vara tändkablar eller stiften också?

det där är tändspolarna

DTE
3 maj 2008 · 34 Inlägg

maximus skrev:

DTE skrev:
Fick tyvärr inte tag på nån verkstad som hade öppet igår som kunde kolla tändningen, så jag var och besiktigade bilen och som väntat så var alla avgasvärdena skyhöga.
När besiktningsmannen skulle provköra så gick bilen heller inte på alla cylindrar precis när han körde iväg och rök svart, men när han fick upp varvet så gick han på alla fyra igen.

Idag så tänkte jag felsöka och startade upp bilen och nu gick den klockrent förutom hög tomgång. Var och testkörde och när bilen blev varm så blev det likadant som förut + att om man gasar fullt,-växlar upp och sen gasar fullt igen så tappar den orken (hackar) för att sen gå normalt igen.

Tänkte kolla över tändstiften och tändkablar:

http://www1.garaget.org/gallery/archive/61614/332283_6cprwv.jpg

Men det här är nått som jag inte känner igen, så man kanske ska höra med en verkstad ändå...
Men vad tror ni, kan det vara tändkablar eller stiften också?

det där är tändspolarna

Å fasen!  inte lustigt då. lol

DTE
3 maj 2008 · 34 Inlägg

Men stiften sitter väl under där?

Wanegardh Asgammal medlem.
3 maj 2008 · 2 246 Inlägg

ja bara skruva bort dom så sitter stiften där

DTE
3 maj 2008 · 34 Inlägg

Ok, blir å göra det direkt.

DTE
3 maj 2008 · 34 Inlägg

Skruvade bort tändstift och kollade, och det var kolsvart. Kan kanske bero på att den inte har gått på alla cylindrar?
Läste också nånstans att man kunde koppla ur lambda-sonden och testköra, testade det men det gjorde ingen skillnad. Bilen går bra (förutom hög tomgång) när den är kall, men så fort den blir varm så kommer problemen tillbaka.
Noterade också att den drar bra med soppa!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang