växellåds info sökes.. (jänkelådor)

bybban Livsnjutare (ibland å på helgerna)
15 juni 2008 · 228 Inlägg

hejsan..

är lite ny på v8 fronten å vill gärna ha mer kunskap ang växellådor. tex så har ja en 350ht i min pärla nu å va ja har förstått betyder det 2 vxl plus över växel men va betyder ht.

nån som besitter my kusnkap får gärna radda upp alla lådor å säga va det betyder.

tack på förhand

å snälla ni, kan ni inget så skriv inget är så sjukt trött på alla inläggs bö***.

4x4 is tha shit!
Nissan King Cab "Brutus" (1987)
noclaF Styrande position i resebranchen
15 juni 2008 · 174 Inlägg

TH 350 har jag hört talas om men inte HT
TH betyder TurboHydramatic.

http://www.nastyz28.com/chevy-transmiss … cation.php

THM350 - Medium duty 3 speed trans used from 1969 to 1989, Used in Buick, Olds, Pontiac and Chevrolet cars and Chevy & GMC light trucks until 1987. Generally used in straight and V6 and small block engines. Generally able to handle up to 400 foot pounds of torque.

Senast redigerat av noclaF (15 juni 2008)

Saab 99 LE (1975)
bybban Livsnjutare (ibland å på helgerna)
15 juni 2008 · 228 Inlägg

aaa du ser så mycket oskuld är ja visst till och med.. vad heter de lådorna som är 3 petade med över växel? 400?

tack för infön.

4x4 is tha shit!
Nissan King Cab "Brutus" (1987)
Fixaren
15 juni 2008 ·

th 400 liknar th350 men den håller mycket bättre. dock bara 3växlad
Th 700 är 3vxl med över växel, och ungefär lika klen som th 350

Senast redigerat av Fixaren (15 juni 2008)

bybban Livsnjutare (ibland å på helgerna)
19 juni 2008 · 228 Inlägg

tack för svar. har jobbat å haft så därför ja inte svarat.. så om ja ska trimma lite så är det th400 som ska skrivas upp önske listan alltså.

4x4 is tha shit!
Nissan King Cab "Brutus" (1987)
bybban Livsnjutare (ibland å på helgerna)
19 juni 2008 · 228 Inlägg

fixarn, du verkar kunna lite.. kan vi dra lite basic om vinkel åttor og?

sitter 305 i nu men ja har planer på å  byta t 350 sen till vintern..

vad betyder tbi? vilka motorer är bäst/enklast/roligast å hålla på med??

tack på förhand.

4x4 is tha shit!
Nissan King Cab "Brutus" (1987)
Fixaren
20 juni 2008 ·

350 motorn är ju en erkänd smallblockare som funkar o delarna är billiga samt att det finns många av den, så de e ju bra. Det regnar om trimdelar oxå till den, de är bara plånboken och samvetet som stoppar big_smile. Det finns iof andra motorer som går bättre redan orginal som 396 o 400 om man pratar small block, det handlar främst om hur mycket volym du vill ha. Dom är uppbyggda på samma sätt med samma block.

TBI är en insprutning som funkar så att den har ett förgasarhus med två spridare i, s.k förgasar insprut. Ej att rekomendera om du ska trimma, bättre att du kör på en TPI som är en direktinsprutning, eller förgasare som många jänkegärn kör med fortfarande.
Sen har du Bigblock motorerna som är mycket mer åtråvärda där 454 o 455 är populära motorer. Skulle man jämföra en smallblock med en bigblock så är det enorm skillnad i vrid och förbrukning, men Bigblocken är oslagbar. Men det finns dubbelturbo smallblocks som går ruskigt.

Men om ja skulle ge ett råd om vart du skall börja i v8 träsket så tycker jag att du skall välja en Cheva smallblock 350-400 cui. Jag hade valt en TPI då jag gillar teknik smile, förasare e inget för mig men det väljer du själv. Men du kommer inte ha några problem att hitta delar o det finns mängder av literatur på ämnet.

Ang 400 lådan så är det en låda som ofta sitter i van o pickup och det tål mycket mer stryk. Så den kan du börja med, dessa finns det oxå många roliga trimprylar till.

Fråga om det e något du undrar för ja kännde att ja rörde kaske till det lite tongue

Senast redigerat av Fixaren (20 juni 2008)

Dahlhjelm
20 juni 2008 · 234 Inlägg

Tbi betyder Throttle body injection och hur det fungerar står beskrivet ovan.

THM som automatlådorna egentligen heter betyder TurboHydraMatic

Här är GM's växellådor listade i styrkeordning. Svagast högst upp.

THM200 3 växlad. Satt i dom lättaste bilarna som tex Novan med rak 6an. Den tål knappt en v8.

Thm700 4 växlad. Sitter i vannar pickisar och suvar. Den kom 82 och finns fortfarande. 700an har överväxel samt lockup som betyder att man elektroniskt styrt kan låsa fast växelaxeln innuti växellådan med en broms som gör att växellådan inte slirar.

Thm350 3 växlad. Satt i personbilar och lite sportigare bilar som tex camaro.

Thm400 3växlad. Satt oftast i lite tyngre bilar med bigblock. Tex Firebird 455.

PG (Powerglide generation 3, 1960-) Detta är en 2 växlad låda som är otroligt stark. Den har en hög utväxling på 1ans växel vilket medför mycket däcksrök vid burnisar. Mycket älskad av dragracers.

/Eric.

Senast redigerat av Dahlhjelm-E (20 juni 2008)

mrbuggy Entreprenör
20 juni 2008 · 1 784 Inlägg

Tänkte bara tillägga att 700 lådan e helt ok å minst lika bra som 350.. bara den är rätt justerad. powergliden hade ja i min malibu-65 me en 307:a framför. rolig bil.. typ 160 på ettan.. köpte den -78. då fick ja den för tror de va 6 tusen. på en bilfirma i järna. de va tider de. 400 lådan kommer man inte i kontakt me så mycket..lite ovanlig kan man säga..

Senast redigerat av mrbuggy (21 juni 2008)

bybban Livsnjutare (ibland å på helgerna)
21 juni 2008 · 228 Inlägg

tack alla för bra svar, speciellt "fixarn".. verkar som om ja har en rolig vinter framför i garaget.

gla midsommar på er allhopa!!!!!!

4x4 is tha shit!
Nissan King Cab "Brutus" (1987)
blacken
21 juni 2008 ·

Generellt sett så tar du TH 400, ducka för TH 700.  TH 400 är en förstärkt 350 i stort sett,  Annars så glutta på AW lådorna dom är också väldigt stryktåliga och har överväxel med lock up..

camaro67 Meister
21 juni 2008 · 6 763 Inlägg

Fixaren skrev:
350 motorn är ju en erkänd smallblockare som funkar o delarna är billiga samt att det finns många av den, så de e ju bra. Det regnar om trimdelar oxå till den, de är bara plånboken och samvetet som stoppar big_smile. Det finns iof andra motorer som går bättre redan orginal som 396 o 400 om man pratar small block, det handlar främst om hur mycket volym du vill ha. Dom är uppbyggda på samma sätt med samma block.

TBI är en insprutning som funkar så att den har ett förgasarhus med två spridare i, s.k förgasar insprut. Ej att rekomendera om du ska trimma, bättre att du kör på en TPI som är en direktinsprutning, eller förgasare som många jänkegärn kör med fortfarande.
Sen har du Bigblock motorerna som är mycket mer åtråvärda där 454 o 455 är populära motorer. Skulle man jämföra en smallblock med en bigblock så är det enorm skillnad i vrid och förbrukning, men Bigblocken är oslagbar. Men det finns dubbelturbo smallblocks som går ruskigt.

Men om ja skulle ge ett råd om vart du skall börja i v8 träsket så tycker jag att du skall välja en Cheva smallblock 350-400 cui. Jag hade valt en TPI då jag gillar teknik smile, förasare e inget för mig men det väljer du själv. Men du kommer inte ha några problem att hitta delar o det finns mängder av literatur på ämnet.

Ang 400 lådan så är det en låda som ofta sitter i van o pickup och det tål mycket mer stryk. Så den kan du börja med, dessa finns det oxå många roliga trimprylar till.

Fråga om det e något du undrar för ja kännde att ja rörde kaske till det lite tongue

396 sb? De är ju en bb. Men är du sugen på en PG-låda så kan du köpa min då jag ska åka manuellt.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Fixaren
24 juni 2008 ·

camaro67 skrev:

Fixaren skrev:
350 motorn är ju en erkänd smallblockare som funkar o delarna är billiga samt att det finns många av den, så de e ju bra. Det regnar om trimdelar oxå till den, de är bara plånboken och samvetet som stoppar big_smile. Det finns iof andra motorer som går bättre redan orginal som 396 o 400 om man pratar small block, det handlar främst om hur mycket volym du vill ha. Dom är uppbyggda på samma sätt med samma block.

TBI är en insprutning som funkar så att den har ett förgasarhus med två spridare i, s.k förgasar insprut. Ej att rekomendera om du ska trimma, bättre att du kör på en TPI som är en direktinsprutning, eller förgasare som många jänkegärn kör med fortfarande.
Sen har du Bigblock motorerna som är mycket mer åtråvärda där 454 o 455 är populära motorer. Skulle man jämföra en smallblock med en bigblock så är det enorm skillnad i vrid och förbrukning, men Bigblocken är oslagbar. Men det finns dubbelturbo smallblocks som går ruskigt.

Men om ja skulle ge ett råd om vart du skall börja i v8 träsket så tycker jag att du skall välja en Cheva smallblock 350-400 cui. Jag hade valt en TPI då jag gillar teknik smile, förasare e inget för mig men det väljer du själv. Men du kommer inte ha några problem att hitta delar o det finns mängder av literatur på ämnet.

Ang 400 lådan så är det en låda som ofta sitter i van o pickup och det tål mycket mer stryk. Så den kan du börja med, dessa finns det oxå många roliga trimprylar till.

Fråga om det e något du undrar för ja kännde att ja rörde kaske till det lite tongue

396 sb? De är ju en bb. Men är du sugen på en PG-låda så kan du köpa min då jag ska åka manuellt.

Japp du har rätt, tack för att du anmärkte detta

blacken
24 juni 2008 ·

camaro67 skrev:

Fixaren skrev:
350 motorn är ju en erkänd smallblockare som funkar o delarna är billiga samt att det finns många av den, så de e ju bra. Det regnar om trimdelar oxå till den, de är bara plånboken och samvetet som stoppar big_smile. Det finns iof andra motorer som går bättre redan orginal som 396 o 400 om man pratar small block, det handlar främst om hur mycket volym du vill ha. Dom är uppbyggda på samma sätt med samma block.

TBI är en insprutning som funkar så att den har ett förgasarhus med två spridare i, s.k förgasar insprut. Ej att rekomendera om du ska trimma, bättre att du kör på en TPI som är en direktinsprutning, eller förgasare som många jänkegärn kör med fortfarande.
Sen har du Bigblock motorerna som är mycket mer åtråvärda där 454 o 455 är populära motorer. Skulle man jämföra en smallblock med en bigblock så är det enorm skillnad i vrid och förbrukning, men Bigblocken är oslagbar. Men det finns dubbelturbo smallblocks som går ruskigt.

Men om ja skulle ge ett råd om vart du skall börja i v8 träsket så tycker jag att du skall välja en Cheva smallblock 350-400 cui. Jag hade valt en TPI då jag gillar teknik smile, förasare e inget för mig men det väljer du själv. Men du kommer inte ha några problem att hitta delar o det finns mängder av literatur på ämnet.

Ang 400 lådan så är det en låda som ofta sitter i van o pickup och det tål mycket mer stryk. Så den kan du börja med, dessa finns det oxå många roliga trimprylar till.

Fråga om det e något du undrar för ja kännde att ja rörde kaske till det lite tongue

396 sb? De är ju en bb. Men är du sugen på en PG-låda så kan du köpa min då jag ska åka manuellt.

Har alltid funderat på det där, "396" är ju ett " 350" block som är borrat, men "350":in är ett smallblock. Är det kubiken som avgör "storleken" och var går då gränsen då för bigblock?..

Fixaren
24 juni 2008 ·

nope det skiljer på gjutningen, helt olika.

blacken
24 juni 2008 ·

Fixaren skrev:
nope det skiljer på gjutningen, helt olika.

Ändå så borras och strokas "350" blocken till "396"?

Fixaren
24 juni 2008 ·

ja det kan ju göras om man känner för det. Just benämningen Smallblock och Bigblock är ett enkelt sätt att skilja på vilken typ av block det är. Det har inget att göra med volymen.

blacken
24 juni 2008 ·

Fixaren skrev:
ja det kan ju göras om man känner för det. Just benämningen Smallblock och Bigblock är ett enkelt sätt att skilja på vilken typ av block det är. Det har inget att göra med volymen.

Det känner jag till, men var bara nyfiken över "fenomenet" så att säga.  Har hört många "livliga" diskutioner om det..

insanebrains
26 juni 2008 · 160 Inlägg

400 lådan ifrån pontiac passar chevrolets motorer med hjälp av adapter plåt,jag körde så i min camaro !   
sen så håller en rätt preppad 350 låda bra !

Volkswagen 1303s "1303rs" (1973)
Ford Falcon Futura Sprint "Rally Falcon" (1965)
camaro67 Meister
27 juni 2008 · 6 763 Inlägg

blacken skrev:

Fixaren skrev:
nope det skiljer på gjutningen, helt olika.

Ändå så borras och strokas "350" blocken till "396"?

De går att bygga sb på bort mot 500cu.in. Men skillnaden mellan bb och sb ligger i storleken på blocket plus alting annat åxo för den delen. Men en bb är störe till den yttre storleken än en sb.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang