Hej jag köpte för en vecka sen en Passat 1.8 turbo Vid provkörning verkade bilen gå bra,men sen uptäckte jag att kopplingen tog extrem högt.Jag måsste nästan släppVa kopplingen helt innan nåt händer.Jag känner inte att den slirar.Går det att ställa in den so den tar i mitten,eller kopplingen är på väg att gå sönder?Väldigt tacksam för svar!!
Det du kan göra för se om den är sliten är att börja köra på en uppbaken direkt på 2a med lite gas pådrag, om motor går upp i varv utan att bilen rör sig som det ska då är kopplingen snart slut och behöver bytta. Ofta finns en liten obeagligt doft som bränd gummi.
Senast redigerat av alain (8 mars 2009)
varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
Kör på en högre växel i lite lägre varv, trampa fullt och koppla ur och i lite snabbt. Hoppar bilen till och varvet lägger sig direkt är kopplingen bra. Slirar kopplingen så är den dålig.
Jag testade olika metoder,och den verkar vara ok.Men det som irriterar är att den tar so högt upp .Jag måsste ta upp foten so högt som en hund som vill pissa på ett träd.Jag hade velat ha den nånstans i mitten.Då undrar jag om det går att justera koplingen so den tar i mitten eller närmare början. Nån som har erfarenhet med det?
ne,hydraulisk.Efter köpet åkte jag till Motormennens testcenter och han tyckte att koplingen tar extrem högt,fast slirar inte.Jag bokade tid hos bilhandlare för service.Jag ville bara veta om den saken med justering.Hoppas dem fixar det utan att jag brhöver starta krig
Är väl en skruv på axeln som går från pedalen till cylindern som kan justeras. Så är det i alla fall på min Colt, kan dock vara annorlunda på din bil. Se under där pedalen går in i golvet.
Det du kan göra för se om den är sliten är att börja köra på en uppbaken direkt på 2a med lite gas pådrag, om motor går upp i varv utan att bilen rör sig som det ska då är kopplingen snart slut och behöver bytta. Ofta finns en liten obeagligt doft som bränd gummi.
Asså jag vet inte hur ditt luktsinne fungerar men lukten av bränd koppling är nog de vidrigaste som kan komma ifrån en bil.
Asså jag vet inte hur ditt luktsinne fungerar men lukten av bränd koppling är nog de vidrigaste som kan komma ifrån en bil.
Däckrök är rena parfymen i gämförelse...
Du har aldrig luktat på trasig katalysator eller bränd automatlådeolja då
Jag testade olika metoder,och den verkar vara ok.Men det som irriterar är att den tar so högt upp .Jag måsste ta upp foten so högt som en hund som vill pissa på ett träd.Jag hade velat ha den nånstans i mitten.Då undrar jag om det går att justera koplingen so den tar i mitten eller närmare början. Nån som har erfarenhet med det?
Ursäckta att jag bryter "tråden" men är ny här och lite bakom när det gäller hur allt funkar här;(he he) men har en fråga helt allmänt är lite desperat och behöver ALL hjälp som ni kan ge,,så nu till min fråga: Går det att justera kopplings-pedelen på en gammal saab ´97 den tar när pedalen ar allra längst ner (jag blev färdmekaniker på en Talladega i lördags) Dessutom går inte höger backspegel, är det något "standardfel" på saab eller är det bara att gå in i elsystemet med mätinstrumentet och hoppas på att man hittar på felet? skulle du eller någon veta hur man går tillväga med dessa problem så vore jag väldans tacksamm för ett mail eller ett telefonsamtal kanske? det brådskar lite eftersom gumman är så kort att hon inte når liksom fram hela vägen med foten på/till kopplingen som tar så långt ned (he he he) Persixten mail är Lirpa@live.se mobil.0737-13 60 34 Nybliven SAAB reparatör/ägare
Kör på en högre växel i lite lägre varv, trampa fullt och koppla ur och i lite snabbt. Hoppar bilen till och varvet lägger sig direkt är kopplingen bra. Slirar kopplingen så är den dålig.
Hej bryter in här med på tråden(ursäckta) men har du hittat ett sätt att justera saabens hydraliska koppling ,mitt/vårt problem är typ tvärt emot ditt,(din tar/tog?) högt upp,vår saab koppling tar ända längst ned,hur fa,,,,n justerar man denna? vet du? gumman får typ hasa ned för att nå /koppla(den slirar inte) bara tar långt ned/alltså dragläget)//per