2908
Sök

Självbärande ram på cheva van ?

6 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
Söker ram för ett bygge, kikat på cheva caprice etc som har självbärande ram men tycker dessa är klena, kikade lite under polarens cheva van -88 och fann där en ram som passar mig. Karossen är svetsad i ramen men tycker ramen är grov nog att kunna vara självbärande, någon som vet ?
Och ja, jag har funderat på pickis, inte hittat nåt lämpligt objekt dock.
Underförstått är alltså minst V8 305cui, donatorbil ram komplett med axlar, bromsar, papper etc

4 682 Inlägg
15 september 2009
på alla bilar med ram är ramen bärande. däremot finns det ju bilar med självbärande kaross som har subframe(s), det gällar att inte förväxla dom två.
du har inte nämnt vad du ska använda ramen till för bygge, men om du tänker bygga en rod så kan du gott använda dig av en caprice ram för dom är nog inte klena. däremot kan de bli svårt att få en rod kaross att passa på en sån ram.
bild på caprice ram:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/56051/764101_onktbz.jpg

6 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
Hej mopar.
Tack för svar, jo jag funderar på att bygga en hotrod pickis i ford 32-stuk och tycker en gammal van ram bör passa hyggligt för mina syften(lastbil). Inte insatt i regelverket, en chevy van har ju hel ram men eftersom skåpet är fastsvetsat i ramen och inte bultat blir jag fundersam om ramen betecknas självbärande i papprena. Överväger caprice ram men problem för mig att fjädertorn bak är lite höga, skulle vilja haft rakt plan bak. Tack för bilden.

Sök