5320
Sök

HJÄLP! kopplingsbyte Subaru Impreza GT -99

2 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
Hej.
Jag har tyvär haft oturen och slitit ut kopplingen på min subaru impreza GT -99
har köpt en Exedy Stage 1 Koppling som jag ska få hjälp av en kompis att byta till men problemet är att ingen av oss tidigare har bytt kopling på en sån här bil och skulle nu gärna vilja få lite tips och råd på hur man ska kunna genomföra det här på snabbast och enklaste sätt, eller om de är så att man måste låta de svida till i plånboken ordentligt och låta en riktig verksta göra de?

1 513 Inlägg
15 oktober 2009
ja har du inge lyft så ta motorn går snabbt annars e de bara till å ordna ett motor stöd å ta lådan gjort på ett par timmar..

2 Inlägg
16 oktober 2009
Trådstartare
evo_krolle skrev:
ja har du inge lyft så ta motorn går snabbt annars e de bara till å ordna ett motor stöd å ta lådan gjort på ett par timmar..

hur menar du? att jag ska plocka ur motorn eller vadå? :S

Reservdansk
6 271 Inlägg
16 oktober 2009
Han menar att om du inte har någon motorlyft så är det lättaste att plocka ur motor och låda.
Alternativet är att sänka ner motor och låda på ena sidan, och sen ta växellådan genom hjulhuset.

Jag har gjort bådadera sätten.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

3 354 Inlägg
16 oktober 2009
TurbOla skrev:
Han menar att om du inte har någon motorlyft så är det lättaste att plocka ur motor och låda.
Alternativet är att sänka ner motor och låda på ena sidan, och sen ta växellådan genom hjulhuset.

Jag har gjort bådadera sätten.

subarus lådor e väl bakom motorn? lite svårt att ta ur den åt sidan

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
16 oktober 2009
Kikade lite under huven på en Impreza jag var spekulant på som behövde ny koppling och tycker det ser rätt enkelt ut att plocka av lådan, har man bara hyffsat höga pallbockar att ställa bilen på och är 2 personer borde det inte vara några större problem med motorn på plats.

- Time Attack -

Reservdansk
6 271 Inlägg
16 oktober 2009
Seth skrev:
subarus lådor e väl bakom motorn? lite svårt att ta ur den åt sidan

Det har du nog rätt i, jag tänkte nog på Evo... smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Sök