5317
Sök

Ratten sne fast bilen går rakt

30 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
hej. Har en 740 jag precis köpt som jag har lite funderingar kring

Kör man på en rak väg utan lutning går bilen rakt fram men ratten lutar åt höger, skulle jag räta upp ratten svänger bilen. När jag däremot bromsar in kraftigt på en rak väg blir ratten rak och bilen går rakt.
Jag har kollat däcktryck bla. Finns inget under bilen som skulle tyda på att nått är sönder, vet inte om det har med styrstag att göra? Bilen svarar på minsta rattvidning både åt vä o hö. Svänger jag normalt med bilen går den hur bra som helst och inga missljud kommer...
Hade en 240 för många år sedan med samma problem fast inte lika grovt.
Kan det vara så att bilen fått sig en törn el något?
Vad bör jag göra för att komma med rätta med problemet?

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
27 oktober 2009
börja med en framvagnsinställning

2slow

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
27 oktober 2009
Förmodligen drar den snett eller fel inställd fram vagn.
Kolla om däcken är sned slitna, är dom fina så är det bara ratten som sitter fel annars är det bara att åka o kolla inställning.

30 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
tackar och bugar för svaren!

Fri fart för ett fritt folk!
15 018 Inlägg
27 oktober 2009
innan du gör framvagnsinställningen skulle jag nog kolla stagen i framvagnen framför allt länkarmsbussningarna dom bakre dom brukar alltid vara klipp dåliga

ganska enkelt att byta

Kör fort så hinner inget hända...

1 758 Inlägg
27 oktober 2009
Skulle också kolla alla stag och infästningar till att börja med - i och med att ratten rätar upp sig när du bromsar.
Skulle kunna vara någon bussning som är helt slut, eller något stag som böjt sig.

30 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
ni har helt rätt i det ni säger...Ska gå igenom utsatta delar i framvagben innan någon framvagnsiställning görs.
Bussningarna vet jag att det är ok med.
Tackar!

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 oktober 2009
Nån kanske har tagit av ratten och satt tillbaka den fel... Är det täta splines på 740?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 982 Inlägg
27 oktober 2009
blev så på min s60. ratten pekade snett men bilen gick rakt.
en 4hjulsinställning rådde bot på en hel del problem smile även ratten som stod rakt efter att upplandsmotor akalla har petat på den smile

vänd dig till upplandsmotor akalla och begär att få teknikern Mattias. jag går i god för honom. riktigt bra som talar i klarspråk smile

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
27 oktober 2009
Residence skrev:
blev så på min s60. ratten pekade snett men bilen gick rakt.
en 4hjulsinställning rådde bot på en hel del problem smile även ratten som stod rakt efter att upplandsmotor akalla har petat på den smile

vänd dig till upplandsmotor akalla och begär att få teknikern Mattias. jag går i god för honom. riktigt bra som talar i klarspråk smile

LITE långt att åka kanske när man bor i Malmö... roll

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

1 758 Inlägg
27 oktober 2009
caromania skrev:
Nån kanske har tagit av ratten och satt tillbaka den fel... Är det täta splines på 740?

Det skulle självklart kunna förklara att den sitter snett, men att den rätar upp sig vid inbromsning signalerar att något i framvagnen är galet.

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 oktober 2009
schnauz skrev:
caromania skrev:

Det skulle självklart kunna förklara att den sitter snett, men att den rätar upp sig vid inbromsning signalerar att något i framvagnen är galet.

Oj, det missade jag. Självklart. tongue

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

30 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
ska gå över bilen under helgen men har fått höra från flera håll att det kan vara styrstagen som behövs bytas. men i mitt fall så svarar bilen för minsta rörselse med ratten vilket jag tror inte den skulle göra om styrstagen hade behövts bytas. Däremot ska jag kränga på ett par nya däck för att se om problemet blir mindre. Återkommer med vidare information.Tack så mkt alla för hjälpen än så länge.

Sök