5418
Sök

Min bil "vobblar" eller "ringlar" vid gas-pådrag på lägre växlar och i höga farter. Hjälp

248 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
Hej!
Min fråga gäller en Saab 9-3 årsmodell 2003 den gamla modellen. Har 15 tums fälgar till både sommar och vinterdäcken.

För några veckor sedan märkte jag att bilen liksom "ringlade sig/vobblade" vid gas-pådrag och vid högre hastigheter, ca 120 kilometer i timmen.
Jag tänkte direkt att det kunde vara obalans i bakdäcken men ville inte balansera dem nu när vinterdäcken ändå ska på, i vår hoppas jag på nya däck o fälgar.

Idag satt jag på vinterdäcken och drog en sväng till stan för att kolla däcktrycket och för att se om problemet försvunnit. Och visst "vobblandet" har blivit mindre men det känns fortfarande i ryggen att det vobblar när man accelerar på lägre växlar men vobblandet vid 120 km/h är så gott som borta. Jag har inget skak i ratten och framvagnen känns stabil.

Så nu vill jag ha tips om vad jag ska göra nu. Vad kan det vara för fel förutom att däcken behöver balanseras? Det blev ju bättre med vinterdäcken, de kanske är mer balanserade men ändå inte helt perfekta? Vad är mest troligt?
Vad kan annars orsaka dessa "ringel-fenomen"? Drivknutar? spindelleder? osv?
En guide på vad det ungefärliga priset på byte av diverse delar vore också mycket uppskattat!

Jag vill gärna ha en lista på vad jag ska kolla över/alternativt be en vän titta på. Saker som kan orsaka mitt problem alltså.
Mvh // Lövet

473 Inlägg
10 november 2009
jag skulle kolla framvagnsinställning samt drivaxlar . kan även vara krängningshämaren .

Sök