5674
Sök

Hur sitter brytaren på lådan till Overdrive i Volvo 245 GLT - 85

Försöker iaf
12 819 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
Tjena.

Ny fråga, inlägg nr 5

Först och främst, jaa jag vet att det finns miljoner trådar om detta ämne redan. Men alla verkar ha tvärt-om det problemet jag har och jag har inte tid att sitta och söka i flera timmar.

När det är kallt ute, precis som det är ju (18-22 minus) så fungerar inte överväxeln alls förän efter 3-4 mil.
Ingen lampa tänds och inget relä klickar. Så då ska felet ligga i knappen eller relät.

Knappen i knoppen (låter roligt) har jag tagit lös och summrat, den funkar fint varje gång, iaf i rumstemperatur.

Så nu vill jag ha ett kopplingsschema till reläet. Alltså vilka stick som går vart.
Summrar jag från nr 15 på reläet till någon av 87orna (finns tre st) så får jag inget utslag, men trycker jag in relä "läppen" så får jag utslag på alla 87or.

Hur ska ja mäta om den fungerar korrekt?
Relänr: 5DA004054-01

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (27 december 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

21 761 Inlägg
26 december 2009
Det är ju två saker som styr reläfunktionen om man kollar i elschemat, dels knappen på växelspaken och dels kontakten på växellådan (att 4:e växeln är i läge). Båda sakerna kan göra att relät inte drar, dessutom har man ju jordkabeln till relät.

Vad jag kan se så är väl det enda sättet att kolla ett relä precis som du har gjort, dvs skicka spänning till reläspolen och mäta att utgången ger ut spänning när relät klickar. Blir lite knepigt att mäta ute i kylan förstås, men då får man ju reda på ifall relät funkar i vinterkylan också. smile

Elschema för 1985: www.volvoturbo.net/schema85.pdf
Senast redigerat av Drönirettab (26 december 2009)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det är ju två saker som styr reläfunktionen om man kollar i elschemat, dels knappen på växelspaken och dels kontakten på växellådan (att 4:e växeln är i läge). Båda sakerna kan göra att relät inte drar, dessutom har man ju jordkabeln till relät.

Vad jag kan se så är väl det enda sättet att kolla ett relä precis som du har gjort, dvs skicka spänning till reläspolen och mäta att utgången ger ut spänning när relät klickar. Blir lite knepigt att mäta ute i kylan förstås, men då får man ju reda på ifall relät funkar i vinterkylan också. smile

Elschema för 1985: www.volvoturbo.net/schema85.pdf

Jo precis. Har lagt i kupevärmaren nu så jag får upp lite värme i bilen så jag kan sätta mig och mäta.
När jag testade igår på tomgång med 4an i och kopplingen nertrycks så funkade knappen ungefär var 5e gång, då klickade reläet och lampan slocknade. Likadant när ja skulle stänga av OD'n, fick trycka ungefär fem gånger innan den slog av.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
Det vill sig inte. Måste vara brytaren på lådan om krånglar. Ska kika på det imorgon.

Hittade iaf felet till varför inte klockan fungerar. Det är dålig jord, får bara 1.1V till klockan, men kollar jag med en annan jordpunkt så får jag 12.4V så de ska fixas imorrn det med.

Mvh Tommy

Försöker iaf
12 819 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
Hur sitter brytaren som känner av att fyrans växel är i? Jag mätte spänningen från säkringsboxen till reläet (röda kabeln) och får bara in 12V lite då och då när jag växlar mellan fyran och friläge så det är antagligen något fel där.

Mvh Tommy

Gréve
497 Inlägg
27 december 2009
annars kopplar man ju bara förbi brytaren som känner av att 4an ligger i så borde de funka?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
The_Rebel skrev:
annars kopplar man ju bara förbi brytaren som känner av att 4an ligger i så borde de funka?

Jo visst, men man vill ju ha den fungerande smile

Mvh Tommy

Gréve
497 Inlägg
27 december 2009
det blir så att den tror att 4an är i på heltid tongue jag har så på min 240 å de funkar fint smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
The_Rebel skrev:
det blir så att den tror att 4an är i på heltid tongue jag har så på min 240 å de funkar fint smile

Yes jag vet men de är inte bra om man trycker in knappen fast inte fyran är i tongue
Sen måste man komma ihåg att slå av OD'n me knappen innan man växlar ner.

Mvh Tommy

Försöker iaf
12 819 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27325/826137_nrsex2.jpg

Förstår jag denna rätt nu.. röda kabeln ska jorda när jag lägger i fyran?

Mvh Tommy

Gréve
497 Inlägg
27 december 2009
te_wik skrev:
The_Rebel skrev:

Yes jag vet men de är inte bra om man trycker in knappen fast inte fyran är i tongue

Mvh Tommy

ja men de har man ju som vana cool   men hur är det egentligen då? ska den lägga ur överdriften automatiskt om man lägger ur fyran?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
The_Rebel skrev:
te_wik skrev:
The_Rebel skrev:

Mvh Tommy

ja men de har man ju som vana cool   men hur är det egentligen då? ska den lägga ur överdriften automatiskt om man lägger ur fyran?

Jepp de ska den..

Mvh Tommy

Försöker iaf
12 819 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
Svarar på min egen fråga.

Efter mycket sökande så hittade jag detta.

Fourth Gear Switch Replacement. [Jim Holst] The OD would not stay in overdrive unless I held the gearshift lever hard down and to the right. This indicated a bad 4th gear switch on the transmission. All the manuals say to put a jack under the tranny, remove the bolts on the cross member where the tranny mounts, and lower the tranny to get room to put a crowsfoot wrench on the 4th gear switch (top of tranny). The switch takes a 7/8" socket. Here's my short cut for replacement. I found that my oxygen sensor deep socket, the type with a slot in the side for the sensor wire, was a 7/8". Not only would it slip on the switch but the end of the sensor socket had a hex shape which would take a 1" open end wrench. I put the socket on the old switch, gave about a 1/3 turn with the 1" wrench and the switch came out the rest of the way with just my fingers. Reversed this to put the new switch in. Took about 10 minutes for the job once I realized the sensor socket would work. If you have this sensor socket remember it may work for this job too.

http://www.volvoclub.org.uk/faq/TransmissionManual.html

Mvh Tommy

Sök