5130
Sök

Kan jag skarva existerande bromsrör (orginal) med nya? se bild

ljudfantast
1 372 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
Hej

Jag ska montera nya bromsrör på båda sidorna bak. Jag insåg ganska snabbt att de existerande kopplingarna i mitten av bilen är helt fastrostade och det är ett väldigt jobb att skruva loss allt. Så jag tänkte om man kunde kapa de existerande 2 rören som kommer bakåt, "flänsa" dem och på med nipplar och sedan koppla de nya bromsrören på (med en hane till hane mellan) dem samt dra ut dem till vardera sida och på slangarna? Det sitter en koppling (se bild) som håller båda rören orginal men den gör väl ingen annan funktion än att hålla fast rören och bilda en slags "knutpunkt" eller tror ni den har något annat syfte?

Alltså kort sagt, min plan är att kapa orginalrören lite ovanför den existerande kopplingen, göra en egen koppling på dem och koppla dem till vardera bromsrör jag redan har.

Hoppas ni förstår mitt problem, fråga gärna om ni inte förstår smile

/Mvh

http://www.maxvonkrusenstierna.se/bild.jpg

obs: ser ut som att orginalrören är avskavda men det är ljuset som gör detta, jag har stålborstat området runt)
Senast redigerat av michieff (10 januari 2010)

One Man Clan
4 287 Inlägg
10 januari 2010
ja de är inga problem så länge du har plats på din kärra!

de finns skarvhylsor som e konade invändigt så du skruvar bara i en konad bit bromsrör på varje sida med tillhörande nippel.

typ autoexperten /meca / mekonomen har dom grejerna hemma

ljudfantast
1 372 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
Xuri skrev:

de finns skarvhylsor som e konade invändigt så du skruvar bara i en konad bit bromsrör på varje sida med tillhörande nippel.

tack för snabbt svar, hittade en på mekonomen men det står att den inte är till för stålrör utan bara koppar. Vad menar du med "plats på din kärra"? Vad jag kan se så kan jag enkelt fästa de nya kopplingarna så de sitter säkert eller vad menade du?

One Man Clan
4 287 Inlägg
10 januari 2010
michieff skrev:
Xuri skrev:

tack för snabbt svar, hittade en på mekonomen men det står att den inte är till för stålrör utan bara koppar. Vad menar du med "plats på din kärra"? Vad jag kan se så kan jag enkelt fästa de nya kopplingarna så de sitter säkert eller vad menade du?

Ja på bilden ser du ut å ha rätt gott om plats för just kopplingarna men ett koningsverktyg å fixa bromsrören med tar ju lite mer plats.

jag skulle säga att typ alla nipplar passar ihop med stålrör, man får bara vara lite försiktigare när man konar dom för stålrör spricker lättare, kona försiktigt å kolla så de blir tätt sen .

ljudfantast
1 372 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
Xuri skrev:
Ja på bilden ser du ut å ha rätt gott om plats för just kopplingarna men ett koningsverktyg å fixa bromsrören med tar ju lite mer plats.

jag skulle säga att typ alla nipplar passar ihop med stålrör, man får bara vara lite försiktigare när man konar dom för stålrör spricker lättare, kona försiktigt å kolla så de blir tätt sen .

Okej jag förstår, ja på bilden ser det ut som att man kan böja ner röret lite under axeln så man kommer åt att kona där. Både nipplarna och rören jag köpt har större dimension än de existerande rören och nipplarna.

Det står i webkatalogen på mekonomen.se följande:

Bromsrörsnipplar / Broms
Artikelnr: 04-QSRR
Benämning: Bromsrörsnippel
Gänga:
Nyckelvidd x längd:
Nyckelvidd x längd:
Info: För att skarva koppar bromsrör, inte stålrör. ( Utan att kona)
Pris: 40.00 kr

Annars tänkte jag att det kanske skulle funka med en sånhär:
http://www.biltema.se/Archive/Product_images/66/Large/66-487_l.jpg

Kona stålröret, på med nippel och koppla ihop nya röret med stålröret på så här sätt.

One Man Clan
4 287 Inlägg
10 januari 2010
michieff skrev:
Xuri skrev:

Okej jag förstår, ja på bilden ser det ut som att man kan böja ner röret lite under axeln så man kommer åt att kona där. Både nipplarna och rören jag köpt har större dimension än de existerande rören och nipplarna.

Det står i webkatalogen på mekonomen.se följande:

Bromsrörsnipplar / Broms
Artikelnr: 04-QSRR
Benämning: Bromsrörsnippel
Gänga:
Nyckelvidd x längd:
Nyckelvidd x längd:
Info: För att skarva koppar bromsrör, inte stålrör. ( Utan att kona)
Pris: 40.00 kr

Annars tänkte jag att det kanske skulle funka med en sånhär:
http://www.biltema.se/Archive/Product_i … -487_l.jpg

Kona stålröret, på med nippel och koppla ihop nya röret med stålröret på så här sätt.

de var en sån jag menade. glöm dock inte att  trä på nippeln på röret först å kona sen,,,

vet inte hur många gånger jag stått å lossa koningsverktyget  å upptäckt att jag glömt sätta dit nippeln så man får kapa röret å kona om tongue

ljudfantast
1 372 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
okej perfa! haha jag kan tänka mig det, ska inte göra så. Mekonomen hade en modell som man inte var tvungen att ha konade rör i, verkade rätt smutt så slipper man koningssatsen (har ju redan färdigkonade köpta rör) men ska kolla mer med dem imorrn. tack för all hjälp!

Sök