4539
Sök

Stål- vs kopparbromsrör.... en sorglig historia

535 Inlägg
14 januari 2010
Trådstartare
Har inte varit så aktiv här på senaste tiden pga hårt ansatta studier. Har en Nissan Micra -89 som jag använder som vinterbil när jag inte kör min Golf..

I måndags när jag skulle hämta en polare vid stationen kände jag att bromspedalen sjönk ner lite väl långt, så jag trampar till ordentligt. Ingen bra ide för kort därefter är all olja som nyss var i bromssystemet,  utanför ...

Idag plockade jag ner systemet, och min första tanke som slog mig.. Bromsrören är ju gjorda av stål och inte koppar.. wtf? Trodde alla system var gjorde av koppar sen lång tid tillbaka...?!

Hur som helst så hade BÅDA bromsrören till bakhjulen rostat sönder på samma ställe, vid ett fäste till karossen precis framför bakaxeln...

Nu sitter det i alla fall två nya fräsha kopparrör på plats, men man blir mest skraj för att rören kunde gått sönder i fel situation, och att bilbesiktningen inte hittat eller kommenterat på rörem gör en också lite fundersam...

Så var noga med sånt som man annars inte bryr sig så mycket om..

Later

/Martin

2 024 Inlägg
14 januari 2010
Har sett många nyare bilar med stålrör original, det är ju betydligt billigare att tillverka i stora mängder och de håller bra sålänge inte det gnager hål på skyddsbeläggningen på dem. Koppar eller koppar/nickel är väl vanligast för reparationer, mkt pga att de är så mycket lättare att kona och bocka. Att de håller rätt bra är ju en trevlig bonus men de håller inte i all evighet de heller.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

huh?
10 427 Inlägg
14 januari 2010
Verkar som att många europeiska tillverkare (-> Volvo, Rolls-Royce, Lotus Cars, Aston-Martin, Porsche, and Audi enligt Wikipedia) använder Kunifer, 90% koppar och 10% nickel.

"Copper Nickels (Copper-Nickel), Copper-Nickel, (90-10). Excellent corrosion resistance, especially in marine environments. Moderately high strength, good creep resistance at elevated temperatures. Properties generally increase with nickel content. Relatively high in cost compared with copper-aluminum and other alloys with similar mechanical properties."

Smålänning
7 887 Inlägg
14 januari 2010
Är få bilar som har rostfria bromsrör...

Särskilt från 80-talet.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 januari 2010
twin_cam skrev:
Är få bilar som har rostfria bromsrör...

Särskilt från 80-talet.

alla bilar mer kopparrör är ju rostfria tongue

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Sök