5569
Sök

4x4lampan lyser ofta på min calibra

371 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
tjenare ! jag har nyss köpt en calibra turbo 4x4 -93.  ibland när man startar den så lyser fyrhjulsdriftslampan på den, om man då stänger av bilen och pumpar på bromspedalen några gånger och sedan startar igen så slocknar lampan, vet någon vad det kan vara för fel?
jag har fattat att det 4x4driften är kopplat via bromsljuskontakten. kan det vara den som är kass?
jag har läst av felkoder och får typ: 1-3-1 , 3-3-1 och sånt.
fördelninslådan är ny och förstärkt av ett företag i norge. detta gick på ca 17tusen norska kronor, har kvitto på det! och det är 50/50 drivning.
hjälp!

1 291 Inlägg
4 januari 2010
Är det låst lamellpaket (koppling) i f-lådan?

Förresten vet du mer vad som är gjort med lådan? drev, hus, visco etc?

371 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
MattiasH skrev:

jag vet inte exakt vad som är gjort. det var förra ägaren men den skall vara förstärkt iaf

1 291 Inlägg
4 januari 2010
lindstrome skrev:
MattiasH skrev:

jag vet inte exakt vad som är gjort. det var förra ägaren men den skall vara förstärkt iaf

enklast är då att dra ut säkring 19(?) till 4wd och sedan ut och prova, driver den då på alla 4 så har du låst lamellpaket. Du kan även titta om tryckslangen mellan "bomben" och fördelningslådan sitter kvar.

Har du nu ett låst lamellpaket så kan du ta bort säkringen och se glad ut, då ska det funka.

Har du däremot kvar kopplingsfunktionen så får man börja titta på elen till 4wd istället.

Ett litet tillägg: En vanlig feltolkning är att låst lamellpaket ger 50/50 drivning fast så inte är fallet. Den driver fortfarande precis som original dvs max 90Nm till bakaxeln enda skillnaden är att 4wd inte kopplas ur när man bromsar. Nu vet jag inte vad just schanke gör med lådorna så det låter jag vara osagt.
Senast redigerat av MattiasH (4 januari 2010)

139 Inlägg
4 januari 2010
har också haft lite problem med fyrhjulsdriften nu när det har vart kallt dem senaste veckorna.

4x4 lampan tänds ibland vid kallstarter med släcks om man startar om bilen om motorn gått nån minut så den blir lite varm.

Årsmodellen på min calibra turbo är en 94 och jag kan ej läsa ut några felkoder för fyrhjulsdriften då det inte sitter någon pin för felsökning av fyrhjulsdriften i diagnostikkontakten.

Vad kan orsaka att lampan tänds så här vid kallt väder?

1 291 Inlägg
4 januari 2010
Elitemaster skrev:
har också haft lite problem med fyrhjulsdriften nu när det har vart kallt dem senaste veckorna.

4x4 lampan tänds ibland vid kallstarter med släcks om man startar om bilen om motorn gått nån minut så den blir lite varm.

Årsmodellen på min calibra turbo är en 94 och jag kan ej läsa ut några felkoder för fyrhjulsdriften då det inte sitter någon pin för felsökning av fyrhjulsdriften i diagnostikkontakten.

Vad kan orsaka att lampan tänds så här vid kallt väder?

Har du provat läsa av den med tech 1? Annars tycker jag du ska åka in till opel och göra det.
kan vara så att oljan är för kall och du helt enkelt får fel tryck. ev att tryckackumulatorn som sitter vid bomben börjar va dålig eller inte fungerar som den ska när den är kall.

Är den inte bytt på länge så tycker jag du ska byta den iallafall för att förhindra slitage på f-lådan pga lågt tryck.

371 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
MattiasH skrev:
lindstrome skrev:
MattiasH skrev:

enklast är då att dra ut säkring 19(?) till 4wd och sedan ut och prova, driver den då på alla 4 så har du låst lamellpaket. Du kan även titta om tryckslangen mellan "bomben" och fördelningslådan sitter kvar.

Har du nu ett låst lamellpaket så kan du ta bort säkringen och se glad ut, då ska det funka.

Har du däremot kvar kopplingsfunktionen så får man börja titta på elen till 4wd istället.

Ett litet tillägg: En vanlig feltolkning är att låst lamellpaket ger 50/50 drivning fast så inte är fallet. Den driver fortfarande precis som original dvs max 90Nm till bakaxeln enda skillnaden är att 4wd inte kopplas ur när man bromsar. Nu vet jag inte vad just schanke gör med lådorna så det låter jag vara osagt.

okej, men när jag bromsar så är det bara framhjulsdrift! det vet jag helt säkert.
men när lampan inte lyser så funkar allt som det ska, men när lampan lyser så funkar inte 4wd.
måste vara ngt elfel?
hur funkar det med felkoder, ? jag får bara samma som tex volvo 740 tex 2 - 2 - 1.
vad betyder det TEX? när man läser i guiden så står det att 174 är en viss sak och nr 36 är en viss sak. ???

1 291 Inlägg
5 januari 2010
lindstrome skrev:
MattiasH skrev:
lindstrome skrev:

okej, men när jag bromsar så är det bara framhjulsdrift! det vet jag helt säkert.
men när lampan inte lyser så funkar allt som det ska, men när lampan lyser så funkar inte 4wd.
måste vara ngt elfel?

hur funkar det med felkoder, ? jag får bara samma som tex volvo 740 tex 2 - 2 - 1.
vad betyder det TEX? när man läser i guiden så står det att 174 är en viss sak och nr 36 är en viss sak. ???

Guider om hur du blinkar ut samt tolkar felkoder ska finnas på calibra team sweden så kolla där.
Det är en början i vart fall.
Senast redigerat av MattiasH (5 januari 2010)

371 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
MattiasH skrev:
lindstrome skrev:
MattiasH skrev:

måste vara ngt elfel?

Guider om hur du blinkar ut samt tolkar felkoder ska finnas på calibra team sweden så kolla där.

jag har redan kollat där men fattar nada

1 291 Inlägg
6 januari 2010
lindstrome skrev:
MattiasH skrev:
lindstrome skrev:

måste vara ngt elfel?

Alternativet är ju att plugga in en tech1 hos opel och få ut felkoderna direkt, väldigt smidigt.
har inte själv bråkat med att blinka ut felkoder så kan tyvärr inte hjälpa dig med just det.

371 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
MattiasH skrev:
lindstrome skrev:
MattiasH skrev:

Alternativet är ju att plugga in en tech1 hos opel och få ut felkoderna direkt, väldigt smidigt.
har inte själv bråkat med att blinka ut felkoder så kan tyvärr inte hjälpa dig med just det.

pluggar man in den i samma kontakt som man byglar när man läser av felkoder??

371 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
nu har jag testat blinka av felkoder. jag byglade A+J, gick in och satte mig i bilen, vred på tändning och då blinkade det 1 -2. 1 -2. 1 -2. vilket är tolv? vilket är normalt med bara tändning påslagen.

sedan blinkade det 3 -2. 3 -2. 3 -2.
vilket jag fattar betyder 32.
32 = Trycksensor - öppen(tryck)trots att solenoiden är inte är aktiverad.
32= trycksensor - stängd (inget tryck) trots att solenoiden är aktiverad

vad ska jag göra för att fixa det??

371 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
jag har bytt magnetventilen nu,
nu får jag såna wosch wosch när jag bromsar med bara tändning på. det är ju bra vad jag har fattat det som, det fick jag inte innan, men fortfarande så lyser 4x4lampan varanan gång man startar bilen typ.
kan även tilläga att jag får felkoden 3 2 fortfarande.

jag har haft av minus och plus polen hela natten, innan jag ens startade bilen imorse så fick jag felkod 3 2 vilket betyder Solenoidfel (magnetventil).
f-lådan är ny
magnetventilen är ny

jag kopplade isär den kontakten som är längst ner på solenoiden. inte den som går bakåt utan den som går neråt. så mätte jag strömmen som går till den kontakten,
med tändning påslagen hade jag: 8,21 volt
med startad motor hade jag 9,55 volt

jag testade även att dra två kablar direkt från batteriet in i den kontakten, då klickar det i magnetventilen varje gång, men lampan slocknar inte för det.

jag har haft loss bromskontakten ännu en gång men allt verkar vara i sin ordning där. om man jag tog bort bromskontakten helt så slocknade lampan, men efter ca 20 sekunder så tändes lampan igen.

det måste vara något med att det inte är bra tryck alltid?

är det servopumpen som pumpar upp trycket? kan det vara den som är kass??

och jag har fortfarande felkod på magnetventil. men den funkar ju

Sök