4914
Sök

ABS-lampan i instrumentet strular, behöver råd/hjälp.

235 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
Jag har en -94 945 TIC som jag importerade hit till Finland från svedala.
På första besiktningen fick jag nedslag på extra-helljuset på vänster sida och att ABS-lampan i instrumentet inte lyste vid "stand-by" läget. Finnjävlar...
Så jag puttrade iväg till garaget o tänkte börja riva isär instrumentbrädan då jag märkte att den visst funkar. Så efter lite mer puttrande kollade jag igen o då funkade den inte. Den lever sitt eget liv mao.
Frågan är då; hur kan jag kolla om det är nån sensor eller annat som sitter bekvämare till än instrumenten? Nån som kan ge mig en checklista?
Finnjävlarna är kinkiga på minsta lilla detalj, besiktningen är privatiserad här och med en ombesiktning kostar det motsvarande 1000kr att få framföra sin sossekontainer...
Tack på förhand

Motborgare
1 099 Inlägg
7 februari 2010
TurboTarzan skrev:
Jag har en -94 945 TIC som jag importerade hit till Finland från svedala.
På första besiktningen fick jag nedslag på extra-helljuset på vänster sida och att ABS-lampan i instrumentet inte lyste vid "stand-by" läget. Finnjävlar...
Så jag puttrade iväg till garaget o tänkte börja riva isär instrumentbrädan då jag märkte att den visst funkar. Så efter lite mer puttrande kollade jag igen o då funkade den inte. Den lever sitt eget liv mao.
Frågan är då; hur kan jag kolla om det är nån sensor eller annat som sitter bekvämare till än instrumenten? Nån som kan ge mig en checklista?
Finnjävlarna är kinkiga på minsta lilla detalj, besiktningen är privatiserad här och med en ombesiktning kostar det motsvarande 1000kr att få framföra sin sossekontainer...
Tack på förhand

Förmodligen är det dålig kontakt i lamphuset. Riva isär instrumentbrädan är nog ingen dum ide.
Om det vore en sensor, så hade lampan lyst konstant, även efter självtestet/start.

-- K

1 122 Inlägg
7 februari 2010
om du får den att lysa i instrumentpanelen vid "check" läget så kan du koppla ur alla 4 abs givare och bara låta abs styrenheten vara ikopplad för att komma igenom besiktningen. Ifall det nu skulle vara en givare
Senast redigerat av ValP2k (7 februari 2010)

gasa nu foer faen!

235 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
Kavli skrev:
Förmodligen är det dålig kontakt i lamphuset. Riva isär instrumentbrädan är nog ingen dum ide.
Om det vore en sensor, så hade lampan lyst konstant, även efter självtestet/start.

-- K

Ok, tack, går det att demontera instrumenten utan att riva isär hela inredningen? Hur går jag tillväga?

235 Inlägg
10 februari 2010
Trådstartare
Ingen som kan ge mig lite bra råd?

NissanMotorsport
10 februari 2010
sitter väl som två clips på vardera sidor innanför instrumentpanelen vid plasten.. tryck in en spårmejsel och böjd lite försiktigt, kan val ite knepigt.. sen ser du hur man ska göra..

235 Inlägg
10 februari 2010
Trådstartare
Ok, tack för tipset!
ska kika på det så fort jag kommer hem från jobbet på sjön, återkommer då med en miljon frågor säkert;)

Sök