4500
Sök

Fråga: vet någon vad detta fel med växellådan är?

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
Hejsan.

Det gäller min tredje bil som står i garaget o  dammar, tänkte använda den när min flickvän använder min bil pga arbetet på helger.

Det är en Saab 900  2.0i,  årsmodel  94.  (nya modelerna).

beskrivning av problemet:

Backväxel. !

när bilen INTE är på, går det lätt och lägga i backväxel utan problem,
men så fort man startar bilen, så hoppar den ut ur backväxel, eller så låter det som kuggarna slitter mot varan.  Det är likadant även om bilen är på, växel är på fri läge och jag vill sätta på backväxel,  då går det heller INTE in, utan det låter väldigt konstig.  de andra växlarna ( 1-5 ) går bra, FAST, det är lite trögt/hård ( men inget som behövs mkt kraft) och sätta i etta och tvåan.

här är en video på hur växellådan låter.

vet någon av erfarenhet vad det kan bero på?

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

BMW fantast
1 172 Inlägg
16 februari 2010
kan vara att backdrevet är sönder. blir då att växeln inte går i elr att den går i och hoppar ur så fort man börjar släppa upp kopplingen.  så var det iaf på en golf 4a som jag fixa en gång.

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

1 298 Inlägg
16 februari 2010
Det låter som om backdrevet är slitet som sagt. På min 9-3a är det ibland svårt att få in backen, men den stannar där när man väl fått i den. Dock samma ljud som din om man tvingar den.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

1 327 Inlägg
17 februari 2010
Det låter som att backväxeln är helt slut. Är tveksam till att ett oljebyte kan fixa det problemet men har du kollat hur växellådsoljan ser ut?

5 710 Inlägg
17 februari 2010
IOM att du säger att de andra växlarna går trögt kan man misstänka att den inte kopplar ur ordentligt.
Backen är på äldre lådor osynkad och blir därmed känsligare om kopplingen inte är helt frigjord.
Kopplingsvire är samtidigt ett känt problem på NG900.....hur känns kopplingen?

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

461 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
# jag har bytt kopplings vajen, det känns faktisk lite konstig, kan bero på ju att det e en vajer o inte hyrdolisk, men jag måste typ trycka hela vägen ner för att kunna lägga i en växel, men det känns att det inte gör mkt motstånd när jag trycker ner kopplingen.

# oljan är bytt

en almänt bilmekaniker som var hos mig o kolla på bilen, sa att det kanske är en fjäder/vajer som inte är där som det ska vara  på  Växelspaken.   alltså när man "drar up backspärret" så drar det ju inte up som det ska då det är inte kopplat till något,  nu vet jag inte om det stämmer eller inte. men när jag kollar på denna bild så ser det ju likadant ut som på min,  så ingen anning, kan det vara så?

http://bilder.lagabasen.se/delar/1089/108914964vy1.jpg

1 327 Inlägg
17 februari 2010
Går det inte att spänna kopplingsvajern så du inte behöver trycka ner den hela vägen?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
17 februari 2010
Aero T16 skrev:
Går det inte att spänna kopplingsvajern så du inte behöver trycka ner den hela vägen?

Den är självjusterande ja...

Kopplingen på dessa känns lite udda om man jämför med min 9000 t.ex! En bil med frisk låda går bra att lägga i backen även att man slarvar lite och inte har pedalen precis längst ner.

Finns en renoveringssats för detta på SAAB men kostar nästan lika mycket som en begagnad låda kan göra... Kommer inte ihåg om det var lätt eller svårt att byta detta, men kan höra med en kompis som gjort det smile

461 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
bumpe skrev:
Aero T16 skrev:

Den är självjusterande ja...

Kopplingen på dessa känns lite udda om man jämför med min 9000 t.ex! En bil med frisk låda går bra att lägga i backen även att man slarvar lite och inte har pedalen precis längst ner.

Finns en renoveringssats för detta på SAAB men kostar nästan lika mycket som en begagnad låda kan göra... Kommer inte ihåg om det var lätt eller svårt att byta detta, men kan höra med en kompis som gjort det smile

okej. tack för hjälpen !

Sök