Frusna delar?

HayesNine
20 februari 2010 · 191 Inlägg

Igår när jag skulle köra hem från jobbet släppte jag på handbromsen. Men jag satt fast ändå. bromsarna hade nog fryst fast tänkte jag. Så jag parkerade hemma med bara växeln i. Men när jag skulle köra i morse va det samma sak. Att jag satt fast tills något släppte, sen hörde jag något ljud som upphörde efter några meter. Någon som vet vad det kan vara? Alltså att jag satt fast med bara växeln i. Det är för övrigt ca 10 grader minus där jag bor...

peegee Forummoderator
20 februari 2010 · 2 924 Inlägg

Troligtvis handbromsen som frusit och inte släpper.... ganska vanligt

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
bmx
20 februari 2010 · 7 100 Inlägg

oken brukar frysa fast dom med

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
HayesNine
20 februari 2010 · 191 Inlägg

okej, jag har parkerat bilen i lokala butikens värmegarage, får väll stå där en sväng... tack för svaren smile

JonasHalt
20 februari 2010 · 699 Inlägg

Jag brukar aldrig parkera med handbromsen i på vintern pga risken att det fryser.. Ställ bilen med växel i istället om du inte står i en jättebacke smile

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
dawwe ...has left the building...
20 februari 2010 · 4 474 Inlägg

Mja..behöver inte alls vara oken som frusit fast...Har samma "problem" på min Passat -95, o det är själva vajrarna som fryser fast i inne i höljet, förmodligen har det kommit in fukt/smuts där. Man känner det klart o tydligt efterom spaken är helt löst, o det släpper så fort det blir nollgradigt. Hade det varit oken som frusit fast så borde de rimligen släppa efter ett tag i princip oavsett temperatur då anliggande bromsar alstrar en hel del värme...Precis som andra här inne så drar jag inte handbromsen vintertid, mer än i varmgaraget för o motionera den lite:)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Kavli Motborgare
20 februari 2010 · 1 099 Inlägg

HayesNine skrev:
Igår när jag skulle köra hem från jobbet släppte jag på handbromsen. Men jag satt fast ändå. bromsarna hade nog fryst fast tänkte jag. Så jag parkerade hemma med bara växeln i. Men när jag skulle köra i morse va det samma sak. Att jag satt fast tills något släppte, sen hörde jag något ljud som upphörde efter några meter. Någon som vet vad det kan vara? Alltså att jag satt fast med bara växeln i. Det är för övrigt ca 10 grader minus där jag bor...

Bromsklossarna brukar frysa fast i skivan. Speciellt om du har lite halvrostiga skivor.

-- K

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang