Köpte i Måndags en S6 i extremt bra skick. (trodde jag iaf)
Dock så märkte jag idag när jag skulle backa med bilen i en uppförsbacke att den inte ville driva ordentligt på backen. Den liksom läggs i men så fort den börjar dra så "tappar den växeln" och driver ej.
Parkerade bilen hemma i hopp om att det bara var något tillfälligt och lådan fungerade klockrent ända tills den blev varm och samma fenomen uppstår igen.
Har Blocket begagnatföräkring som ska täcka motor och drivlina. Vad tror ni vågar man anmäla så pass tidigt eller tror dom då att det är frågan om något slags bedrägeri?
Vad kan felet vara?
www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
Det är ju bara att lyfta upp oljestickan o kolla/lukta på den lilla olja som du får med upp. 3000 mil låter väldigt mycket tycker jag, men då har jag bara gamla "jänkeautomater" att jämföra med.
Om backen tydligt går i men hoppar ur om den belastas lite hårdare är det ett tecken på sliten synkhylsa, mycket tråkigt isf Bilen driver på backen om man lite lagom bestämt håller kvar spaken i backläge eller?
Om backen däremot inte går i så kan det ju vara ett problem relaterat till att kopplingen inte frilägger helt...
henke_99: Audi och Bmw kör med "livstids olja" även om det rekommenderas att byta innan bilen går i graven vilket det då var gjort enligt kvitto på denna för 3000mil sedan. Men ska kika upp ditt tips imorgon! Får se om det ens finns sticka inte att ge sig fan på!
Turbomatte: Ja precis glömde nog skriva det!
Fanns faktiskt några lådor på bildelsbasen. Kostar ca 15000:- är det någon som vet hur pass krångligt det är att byta på dessa bilar? Låter i mina öron som att det i vilket fall skulle bli billigare än att renovera men vad vet jag?
Skall du köpa en låda och byta så skall du köpa en ifrån en 02;a eller nyare då de byte låda då. Den nyare lådan skall vara föärstärkt osv. När jag räknade på det så ansåg jag att det hade varit billigare att renovera, men det beror ju mkt på hur du värdesätter din tid, hur snabbt du vill ha det gjort osv.
Skall du köpa en låda och byta så skall du köpa en ifrån en 02;a eller nyare då de byte låda då. Den nyare lådan skall vara föärstärkt osv. När jag räknade på det så ansåg jag att det hade varit billigare att renovera, men det beror ju mkt på hur du värdesätter din tid, hur snabbt du vill ha det gjort osv.
Okej! Ska kika om jag hittar någon sådan inte för att jag tror det men kan ju alltid leta
Frågade på pris på en verkstad nu i förmiddags och han sa mellan 5-7000 för bytet vilket ändå inte låter så farligt som jag trodde det skulle bli..Så ca 22000:- för allt då. Renovering skulle enligt någon automatlåde kille gå på ca 30-40k
Tycker också du ska pröva o ta det på blocket garantin då de uppenbart verkar vara något fel på bilen
Ja precis! Men det har ju uppstått nu efter att jag har köpt den och det kanske låter "konstigt" i försäkringbolagets öron om det är så tätt efter köpet? Jag vet inte alls hur dom tänker men jag vågar inte anmäla ännu.
Tycker också du ska pröva o ta det på blocket garantin då de uppenbart verkar vara något fel på bilen
Ja precis! Men det har ju uppstått nu efter att jag har köpt den och det kanske låter "konstigt" i försäkringbolagets öron om det är så tätt efter köpet? Jag vet inte alls hur dom tänker men jag vågar inte anmäla ännu.
det är ju det försäkringen är till för, saker som händer tätt på köpet. Varför är oljan bytt? det tillhör ju inte vanligheterna att någon gör detta om det inte är problem med lådan.
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
det är ju det försäkringen är till för, saker som händer tätt på köpet. Varför är oljan bytt? det tillhör ju inte vanligheterna att någon gör detta om det inte är problem med lådan.
Jo men precis!
Det sägs ju att det ska vara "evighetsolja" i lådorna på både audi och bmw men många byter ju bara för att vara på den säkra sidan! Alla automatlåde serviceställen jag pratat med säger att men absolut ska byta olja även i dessa lådorn med inte allt för långa mellanrum. Dock bara vad jag har hört!
Anmäl skiten? vad är det värsta som kan hända? dom tror inte på dig och du får inte ut nått på det = du hamnar i samma situation som du hamnar i om du inte anmäler det.
Ja men om jag anmäler om tex 4veckor så är det ju större chans att dom tänker att "felet har uppståt nu" medans om man anmäler redan nu kanske risken är att dom inte tror mig och hävdar att felet fanns vid köpet?
Jo men precis!
Det sägs ju att det ska vara "evighetsolja" i lådorna på både audi och bmw men många byter ju bara för att vara på den säkra sidan! Alla automatlåde serviceställen jag pratat med säger att men absolut ska byta olja även i dessa lådorn med inte allt för långa mellanrum. Dock bara vad jag har hört!
jo, så är det men man brukar också säga: "är oljan inte bytt så byt den inte om du inte får problem med lådan" vad som är rätt och vad som är fel vet jag inte, jag vet bara att min V70 har vad jag vet, aldrig fått ny olja i lådan och den har gått 80k mil
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må