vad håller en s80 t6 motor för i hk?

absolute_teddan
9 oktober 2008 · 247 Inlägg

exakt som rubriken

Biggi
9 oktober 2008 · 352 Inlägg

272 hk

"You can have any brew you want, as long as it's a Corona"
Ford Fiesta ST "Sveriges finaste FiestaST" (2008)
absolute_teddan
9 oktober 2008 · 247 Inlägg

Biggi skrev:
272 hk

inte orginal effek jag menar vad den klarar max tills stakarna inte orkar mer

Paddee636
9 oktober 2008 · 283 Inlägg

prova

absolute_teddan
9 oktober 2008 · 247 Inlägg

Paddee636 skrev:
prova

mer ute efter ett svar som hjälper mig att välja mellan

1 s80 t6 motor

2 960 2.5 motor med 3.0 vev t5 kolvar

som jag ska ha i min 960. och som ska trimmas "lite"

bollen1986
9 oktober 2008 · 3 714 Inlägg

beror väl på hur mycket du tänkt trimma och vad isånnafall

men 250-300 kanske 2,5 håller för

s80 är väl nästan samma motor som 960 har jag för mig

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
absolute_teddan
9 oktober 2008 · 247 Inlägg

bollen1986 skrev:
beror väl på hur mycket du tänkt trimma och vad isånnafall

men 250-300 kanske 2,5 håller för

s80 är väl nästan samma motor som 960 har jag för mig

2.5an ska hålla upp till max 380-400 hk med max 1.2 bars ladd

Zwudda Refined
9 oktober 2008 · 1 770 Inlägg

Mycket mycket svårt att säga! Beror helt på hur motorn kommer att hanteras, styrsystem mm mm.
En polare åkte 571hk/749Nm @2.2bar laddtryck i en 740 16v (B234, sugaren) På standard kolvar/stakar/kammar/topp. Enbart kompsänkt.
Det jag vill säga är att så länge man vet hur man mappar och kör med ett bra styrsystem så kan man pressa ut otroliga effekter med standrad delar.
Som sagt, beror på hur bilen kommer hanteras

Mccoy
9 oktober 2008 · 143 Inlägg

beror väl på hur mycket du tänkt trimma och vad isånnafall

men 250-300 kanske 2,5 håller för

s80 är väl nästan samma motor som 960 har jag för mig

Om jag inte har fel så är det i princip samma motorblock.

Senast redigerat av Mccoy (9 oktober 2008)

Kia Ceed 1,6 CRDI "ECO" (2009)
TurbOla Reservdansk
9 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

Mccoy skrev:

beror väl på hur mycket du tänkt trimma och vad isånnafall

men 250-300 kanske 2,5 håller för

s80 är väl nästan samma motor som 960 har jag för mig

Om jag inte har fel så är det i princip samma motorblock.

960-motorn finns ju i 2,5liter och 3 liters versioner.
Har för mig att T6an är på 3,2 liter.
Det kan mycket väl vara samma block, men det måste vara smalt mellan cylindrarna på T6an.

Vilket innebär att 2,5an borde hålla för mest effekt rent teoretiskt.
Om den har 81mm borr, kanske man kan använda T5-kolvar och H-profilstakar, så det borga för effekt. Men kan vara längre eller kortare slag på veven och sånt med.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Niko_turbo Fordonstekniker
9 oktober 2008 · 157 Inlägg

Tycker inte alls du ska ha i T6 motorn i. Har varit mycket strul me dom där ta den andra istället ser mer lovande ut:)

De ska vara mer än det verkar;)
absolute_teddan
9 oktober 2008 · 247 Inlägg

TurbOla skrev:

Mccoy skrev:

beror väl på hur mycket du tänkt trimma och vad isånnafall

men 250-300 kanske 2,5 håller för

s80 är väl nästan samma motor som 960 har jag för mig

Om jag inte har fel så är det i princip samma motorblock.

960-motorn finns ju i 2,5liter och 3 liters versioner.
Har för mig att T6an är på 3,2 liter.
Det kan mycket väl vara samma block, men det måste vara smalt mellan cylindrarna på T6an.

Vilket innebär att 2,5an borde hålla för mest effekt rent teoretiskt.
Om den har 81mm borr, kanske man kan använda T5-kolvar och H-profilstakar, så det borga för effekt. Men kan vara längre eller kortare slag på veven och sånt med.

t6 motorn är på 2.8 liter samma borr som 2.5an

Westergren Large Cap
9 oktober 2008 · 1 816 Inlägg

absolute_teddan skrev:

TurbOla skrev:

Mccoy skrev:

Om jag inte har fel så är det i princip samma motorblock.

960-motorn finns ju i 2,5liter och 3 liters versioner.
Har för mig att T6an är på 3,2 liter.
Det kan mycket väl vara samma block, men det måste vara smalt mellan cylindrarna på T6an.

Vilket innebär att 2,5an borde hålla för mest effekt rent teoretiskt.
Om den har 81mm borr, kanske man kan använda T5-kolvar och H-profilstakar, så det borga för effekt. Men kan vara längre eller kortare slag på veven och sånt med.

t6 motorn är på 2.8 liter samma borr som 2.5an

2.9 liter är T6an på.

TurbOla Reservdansk
9 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

Fakta:
Namn Volvo S80 T6
Motor 6-cyl 2,8 liter rak, dubbla Turbo+Intercooler
Kraft 272 hk/200 kW @ 5400 rpm, 380 Nm @ 2100-5000 rpm
0-100 km/h 7,2 s
Toppfart Sedan 250 km/h (elektroniskt begränsat)
L/B/H 482 cm/ 183 cm/ 143 cm
Tjänstevikt 1705 kg

Edit: Läser nu att det finns en nyare version av T6an till 2008 års modell av V70 T6 AWD på 3,0 liter och 286hk.

Senast redigerat av TurbOla (9 oktober 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Germax
9 oktober 2008 · 12 086 Inlägg

Det va ju nån för några år sedan som hade trimmat sin T6a till runt 450hk iaf.. ingen aning om vad han bytt ut. Men det va en S80 med ca 450hk iaf smile En svart, för mig jag såg de i bilsport

Castet
27 februari 2010 · 54 Inlägg

98-01 har 2.8L motorn.
02-06 har 2.9L motorn.
07- har 3L motorn.

Tack & Adjö! (Y) big_smile

Volvo for Life
Volvo 945 Turbo "Snuten" (1998)
Volvo S80 V8 AWD "Generalen" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang