7697
Sök

Normalt att det glappar så här i växellådan ? (Video)

714 Inlägg
12 mars 2010
Trådstartare
Hej när jag körde på motorvägen så började jag märka att växlarna vart svåra och få i...när jag stannade och klev ut hörde jag hur det skrammlade frän växellådan..så efter några dagar skruva jag lite med bilen, och lossade en kåpa som satt på förarsidan. och fann det här ---> http://www.garaget.org/video/0z3yfxv16wf7
Ska det yttersta hjulet glappa så där ? det inersta hjulet glappar inte så där...och ja just det...det var väääääääääääldigt lite olja som rann ut när jag lyfte av kåpan- kan oljan göra så det inte skrammlar ? om nu hjulet ska glappa så där ? och vad fan är det hjulet till för. när man växlar åket de där hjulet fram och tillbaka.
Senast redigerat av Nurminen_ (13 mars 2010)

1 915 Inlägg
13 mars 2010
Yttre hjulet lägger i och ur växeln, det ser helt okej ut. Om det vore stumt skulle du inte kunna växla.
Lite ska det glappa, men får inte glappa för mycket, då får du byta ut hjulet/drevet.

Tänker jag inte helt fel så är det 5ans växel på det hjulet.

Gör ett oljebyte i växellådan och se om det blir bättre. är nåt fel inne i lådan så lär du säkert se det på gamla oljan som kommer, om det är mkt skit med i den.

Kan även vara dåliga synkringar om det är svårt att få i växlarna.
Senast redigerat av Louksor (13 mars 2010)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

714 Inlägg
13 mars 2010
Trådstartare
Ja alltså jag har dåliga lameller och utrampningslager med, den gammla oljan som kom ut (ca en halv dl) luktade helvete och det var metalflagor..men det ar inte från några kuggar..tänkte om flagorna kan komma från kopplingpaketet ? och på 4an lät det som ett jet plan. Det skrammlade iaf från det där hjulet, men jag kanske ska hälla i ny olja då, och skruva ihopskiten. anars är det väl låtbyte då sad

Offroad Racing
3 123 Inlägg
13 mars 2010
Ska inte kunna komma in nåt i växellådan från kopplingen, är ju tätat med packbox vid axeln. Annars skulle ju växellådsoljan kunna komma ut på lamellerna och det är ju ganska allmäng känt vad som händer då...

vinande lådor brukar ju tyda på att det är haveri på gång... Men häll i ny olja o testa, är ju inte så dyrt. Sen kan du ju skaffa en annan låda o byta den i samband med att du byter lameller och urtrampningslager.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

714 Inlägg
13 mars 2010
Trådstartare
Jaså ? nja dåså. då är det nått stort fel på lådan. för det var mycket metalflagor i den. En fråga bara vart har växellådsoljan runnit ut tro ?

1 915 Inlägg
13 mars 2010
Har du tappat ur oljan med avtappningspluggen ? Eller bara det som runnit ut från locket du tog bort ?
Är det bara locket så bör du ha olja kvar i växellådan, skruva ur pluggen i botten.

Nurminen_ skrev:
Jaså ? nja dåså. då är det nått stort fel på lådan. för det var mycket metalflagor i den. En fråga bara vart har växellådsoljan runnit ut tro ?

Är lamellerna dåliga så bidrar det till att den är svårväxlad.
Gammal olja luktar ofta illa, men metallflagor så det ej vara, vilken färg var det på dom ?
låter 4an illa så är det säkert något drev som är dåligt, dags att renovera! eller byta...

Nurminen_ skrev:
Ja alltså jag har dåliga lameller och utrampningslager med, den gammla oljan som kom ut (ca en halv dl) luktade helvete och det var metalflagor..men det ar inte från några kuggar..tänkte om flagorna kan komma från kopplingpaketet ? och på 4an lät det som ett jet plan. Det skrammlade iaf från det där hjulet, men jag kanske ska hälla i ny olja då, och skruva ihopskiten. anars är det väl låtbyte då sad
Senast redigerat av Louksor (13 mars 2010)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Sök