7694
Sök

Växelspaken fast i R, spaken gick av? hur löser man de nu?

18 Inlägg
13 mars 2010
Trådstartare
Hej.

Jag har en Saab 900 -94 som haft lite problem med att nyckeln fastnat i tlåset och man inte kunnat stänga av bilen med backen i pga att spaken då fastnat stenhårt. Detta hände nu igen och den person som lånat bilen av mig bröt av hela växelspaken. Hur åtgärdar man detta? Det går inte svettsa spaken då den gick av sålångt ner. Vad heter de man behöver köpa hem? För att åtgärda så man har en ny spak alltså? Återkom gärna, snälla

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 mars 2010
Kommer inte ihåg vilken komponent det var som havererade, dock är ju ett komplett spakställ en början och undrar om inte mekaniken runt låscylindern behöver bytas med/sitter ihop med spakstället...
Egentligen är det väl bara att ringa bärgaren som får komma o hämta den o sen lämna fakturan hos din gode vän?
Är det så att låset är så slitet nu så du kan ta ur nyckeln på neutral så kommer troligen problemet finnas kvar även om du byter spaken...

Din kompis hade iaf aldrig någonsin fått låna bilen igen om det var min för övrigt...

Egen företagare
864 Inlägg
13 mars 2010
Har inget bra svar på din fråga, men hur i helvete bryter man av en växelspak, måste ju använt ordenligt med våld.
Det sitter väll en sprint under spaken till växelföraren ta loss den och så sitter det kanske en låsring som håller spaken på plats.
Vet inte riktigt hur allt detta ser ut på saab.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Sök