Hur justerar jag hjullagret på Opel corsa bak? För hårt draget eller glapp?

Gigue
11 mars 2010 · 6 Inlägg

Försöker justera bakre hjullagren på en Opel Corsa B (Har bytt bromsbelägg). Det är koniska rullager. Enligt verkstadshandboken skall man dra åt centrummuttern såpass hårt att man forfarande kan röra brickan mellan mutter och lager. Allt fint så, hjulet snurrar lätt och heller inget glapp när jag rycker på hjulet i över och underkant i upphissat läget. Men när jag sänker ner bilen och sedan rycker ut och in i överkant på däcket klonkar det skapligt.

Drar jag åt lagren ytterligare ca ett kvarts varv så försvinner klonket, men då är brickan omöjlig att röra på, samt att hjulet rullar trögare ( tar man tag och snurrar så stannar det inom två varv). Jag har provkört bilen och noterat att hjulnaven bak är ljummna efter ca 30 km i 100 km/h, dock är dom inte varmare än framnaven. Är detta normalt? Bromsarna var ej varma. Noterade även att hjulen rullade betydligt lättare efter provkörningen.

Alltså, enda sättet att få brickan att röra sig är att accepera ett klonk när bilen står på marken, dock inget klonk när man tar tag i hjulet upphissad.

Min fråga är: Vad av ovanstående är att föredra. Hårt draget lager eller klonk?

Jag har en egen teori om att lagerrullarna blivit något koniska, och därför blir det på detta sättet. Isåfall antar jag att nya lager är att föredra.

Inget oljud från lagren dock!

bollen1986
12 mars 2010 · 3 714 Inlägg

Koniska lager ska ej dras för hårt då dom skär ihop så lite lite glapp måste det vara.

Dra tills det inte går att röra brickan, sen lossar du ytterst litegrann så ska det bli bra smile

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
Gigue
12 mars 2010 · 6 Inlägg

Hej! Tack för svaret! Håller med om att det inte känns bra att dra dom hårt, men ett skapligt klonk känns heller inte bra. Borde inte däcken kunnna slitas mer av sånt?
Nu handlar det inte om några cm, snarare några millimeter vid däckets överkant, men ändå. Har inte så stor erfarenhet av lager, då alla andra bilar jag haft inte har haft denna lösning på trummorna.

/ Johan

engolf
12 mars 2010 · 3 235 Inlägg

Koniska lagr ska helst efterdras efter ett visst antal km.
Det ska inte glappa heller, hjulet/navet ska sitta tajt. Att brickan inte går att röra på betyder inte så mycket så länge hjulet snurrar utan större motstånd. Fettade du in lagret ordentligt innan montering?

twin_cam Smålänning
12 mars 2010 · 7 877 Inlägg

Dra dom till det snurrar lätt och inte glappar kännbart och skit i om brickan går att röra eller inte...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Gigue
13 mars 2010 · 6 Inlägg

Tackar för alla svar! Kanon med tips!

Jo, jag fettade in lagren ordentligt. Blev bara så förvirrad av att brickan ovillkorligen måste kunna röra på sig, men jag testar mig fram smile Man är ju nyfiken! Skulle det skita sig så lämnar jag in den på en verkstad för lagerbyte, inte speciellt dyrt egentligen.

/Johan

dannnej
14 mars 2010 · 761 Inlägg

Står det om brickan ska gå att röra på med handkraft eller med tillexempel en skruvmejsel eller polygrip? smile
Det är ganska stor skillnad

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Gigue
14 mars 2010 · 6 Inlägg

Brickan ska gå att röra på med hjälp av en skruvmejsel, utan att bända mot något. Alltså ganska lätt. Det står att brickan får inte sitta så hårt så att man är tvungen att bända den i sidled.

Om ett lager drad för hårt, är det då möjligt att fettet "pressas" bort mellan rullar/rullbanor?

bollen1986
17 mars 2010 · 3 714 Inlägg

Gigue skrev:
Brickan ska gå att röra på med hjälp av en skruvmejsel, utan att bända mot något. Alltså ganska lätt. Det står att brickan får inte sitta så hårt så att man är tvungen att bända den i sidled.

Om ett lager drad för hårt, är det då möjligt att fettet "pressas" bort mellan rullar/rullbanor?

Ja och tillslut går lagret varmt och nyper.

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
Pillevinken
17 mars 2010 · 406 Inlägg

bollen1986 skrev:

Gigue skrev:
Brickan ska gå att röra på med hjälp av en skruvmejsel, utan att bända mot något. Alltså ganska lätt. Det står att brickan får inte sitta så hårt så att man är tvungen att bända den i sidled.

Om ett lager drad för hårt, är det då möjligt att fettet "pressas" bort mellan rullar/rullbanor?

Ja och tillslut går lagret varmt och nyper.

Nä fettet försvinner inte men det blir större belastning på lagret vilket i sin tur medför att lagret går varmt och skär ihop.

My way or the highway? I take both sideways
JaggaChafen Tesla Senior Technician
17 mars 2010 · 2 307 Inlägg

Skulle vilja säga att brickan skall gå att flytta på genom att bända mot något annrs e det inte stramt nog. Jag brukar dra åt tills jag märker att det går trögt å sedan backa ca en kvart varv funkar fint

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Gigue
19 mars 2010 · 6 Inlägg

Tackar verkligen för alla svar! Har kommit fram till en kompromiss: Har dragit åt lagret precis så hårt att brickan inte går att röra, inte ens när man bänder mejseln mot trumman. Trots det är det ett kännbart spel i lagret. Lagret verkar inte bli onormalt varm heller.

Att lossa muttern ytterligare ett "hål gör att lagret har för stort spel( i mina ögon). Är inte helt nöjd, men det är det bästa jag lyckas med.

Tackar för alla tips!

/Johan

mats757
19 mars 2010 · 915 Inlägg

I SKF's lagerkatalog finns det tabell som visar livslängden på ett lager beroende på hur hårt det är åtdraget. Där ser man tydligt att en lätt åtspänt lager har längs livslängd.
På Volvo LV, fick jag lära mig att dra åt lagren Ordentligt hårt, för att lagret verkligen ska sätta sig i sitt läge. Därefter lossa helt och dra åt det igen tills det känns att lagret sätts an. Därefter drar man åt lagret lite till.
Har inte lagerrullarna full kontakt med lagerbanan kyls inte rullarna tillräckligt bra, därför minskar livslängden med glappt lager.

Mats

TireSlayer Tvivlare
19 mars 2010 · 2 266 Inlägg

Jag hade nog bytt lager. Jobbade på Opel förr och då va de aldrig några problem att spänna de så brickan rörde sig, om lagret var friskt vill säga. Så i ditt fall tror jag lagret är slut.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang