5624
Sök

Flytta hjulet framåt/bakåt?

301 Inlägg
25 mars 2010
Trådstartare
Av någon anledning så tar mitt vänstra framdäck, och inte mitt högra, i innerskärmen (mot förardörren) vid vänstersväng och acceleration. Skärmen har spruckit där den tar emot. Någon som har en förklaring till varför det bara är på ena sidan det är problem? Samma slitage på alla däck. Det är 8x17-tummare, ET35 med 225/40 däck, som ska fungera på bilen, og 9-3.

Finns det något inställning att göra för att flytta hjulet framåt? Det ser lika tight ut på högersidan, men jag har aldrig märkt att det skrapat emot där.
Senast redigerat av yalouque (25 mars 2010)

1 758 Inlägg
25 mars 2010
Ställ hjulen helt raka och mät från fälgens centrum till skärmkanten på båda sidor. Är det samma mått?
Vet inte hur framvagnen ser ut på SAAB 93, men vissa bilar har justerbara "reaktionsstag" som påverkar caster.
Hade jag varit du skulle jag nog åkt till en hjulinställningsfirma och bett dem kolla värdena på framvagnen. Kan ju vara något stag som blivit skadat, eller nån dålig bussning som gör att det rör sig lite mer på vänstersidan.

301 Inlägg
25 mars 2010
Trådstartare
schnauz skrev:
Ställ hjulen helt raka och mät från fälgens centrum till skärmkanten på båda sidor. Är det samma mått?
Vet inte hur framvagnen ser ut på SAAB 93, men vissa bilar har justerbara "reaktionsstag" som påverkar caster.
Hade jag varit du skulle jag nog åkt till en hjulinställningsfirma och bett dem kolla värdena på framvagnen. Kan ju vara något stag som blivit skadat, eller nån dålig bussning som gör att det rör sig lite mer på vänstersidan.

Den var på hjulinställning för inte så länge sedan, dock med vinterhjulen, så de kanske hade gjort det annorlunda med sommarhjulen? Men bussning låter nog troligare, då värdena borde ställts in lika dant på båda sidorna...

Någon annan som har koll på om detta reaktionsstag finns på 9-3:or?
Senast redigerat av yalouque (25 mars 2010)

1 291 Inlägg
26 mars 2010
Jo det finns, länkarmen är tvådelad med en ganska stor bussning på för "casterstaget", värt att kollas upp.
Är den dålig kommer hjulet fara framåt/bakåt vid gas och broms, be en kompis titta på framhjulet när kör sakta och gasar/bromsar.
Sitter båda innerskärmarna som dom ska då?

KHRacing
26 mars 2010
Råkar inte vara så enkelt att din innnerskärm lossnat i nåt fäste då & ramlat emot däcket :-) ???

301 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
MattiasH skrev:
Jo det finns, länkarmen är tvådelad med en ganska stor bussning på för "casterstaget", värt att kollas upp.
Är den dålig kommer hjulet fara framåt/bakåt vid gas och broms, be en kompis titta på framhjulet när kör sakta och gasar/bromsar.
Sitter båda innerskärmarna som dom ska då?

Ska kollas! Skärmarna ser ut att sitta som de ska, där den har spruckit kan man trycka in ca 1-2 cm innan det tar emotså den "hänger" inte eller så.

GREASEMONKEY
822 Inlägg
27 mars 2010
*EDIT*

Jag gissar starkt på casterstagsbussning jag med !
Senast redigerat av 770_EVOLVE (27 mars 2010)

Mvh S.Österdahl

301 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
770_EVOLVE skrev:
Jag gissar start på casterstagsbussning jag med !

Ok! Någon som kan säga vilken bussning det är på följande bild, om den öht finns med?

http://forum.exd.se/viewtopic.php?f=20&t=203

GREASEMONKEY
822 Inlägg
27 mars 2010
Första bilden pos nr 3

Mvh S.Österdahl

301 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
770_EVOLVE skrev:
Första bilden pos nr 3

Tackar smile Ska skaffa bussning 1,2 och 5 i polyuretan snart, och dessa ska inte försämra komfort/vägljud så mycket. Tycker ni jag ska skaffa denna i polyuretan också om jag ändå är igång, om jag inte vill ha för mkt vägljud?

Edit: Såg i samma länk "Anledningen till att man inte byter ut "den bakre" (ref: nummer 3 i figuren nedan) är att den redan är tillräckligt styv original. Yttligare uppstyvning skulle resultera i mer ljud i cupén, och det är ju onödigt."

Kör på en original istället smile
Senast redigerat av yalouque (28 mars 2010)

GREASEMONKEY
822 Inlägg
28 mars 2010
smile

Mvh S.Österdahl

Sök