2437
Sök

Trasig fjäder till lastventil/bromsreduceringsventil

2 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
Den dragfjäder som sitter i lastventil/bromsreduceringsventilen höger bak på min opel corsa b -94 har rostat sönder och lossnat.

Har förmodligen kört så ett bra tag utan att ha märkt det, min fråga är om det är farligt ? Exakt vad gör fjädern, slutar ventilen fungera utan denna och skulle det då vara risk för att bromsen låser sig vid kraftig inbromsning ?

Tacksam för svar.

Fri fart för ett fritt folk!
14 634 Inlägg
28 mars 2010
det troliga är att man inte får den önskade effekten när man kör last då fjädern drar i ventilen som gör att man får högre bromsverkan bak

så risken är inte större utan fjäder att det låser sig

Kör fort så hinner inget hända...

2 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
Ok, tack för svaret, inget jättekritiskt alltså.

Jag kan inte hitta någon fjäder att ersätta den med utan det verkar som man måste köpa hela ventilen och allt i ett paket isåfall för ganska mycket pengar.

Jag antar att bilprovningen gärna vill ha den fjädern där ?

130 Inlägg
28 mars 2010
på en audi vi besikta ville dom iaf ha fjädern där... har för mej vi tog en fjärder från handbromsbackar på 740 å haka dit å då va dom nöjda sen

Fri fart för ett fritt folk!
14 634 Inlägg
28 mars 2010
jo bilprovningen kräver att det sitter där
men det är samtidigt inte så att bakhjulen låser sig pga man inte har fjädern där

om nu inte ventilen kärvar något otroligt och har fastnat i intryckt läge
men då kvittar det nog om det sitter en fjäder där eller ej

Kör fort så hinner inget hända...

GREASEMONKEY
822 Inlägg
29 mars 2010
Jag ska byta på min 306a i veckan, det kosta 1300:- på mekonomen, ganska okej pris enligt mig, men jag drar mig för att luft bromsarna bara, känner på mig att det kommer jävlas med nipplarna .. grrr..

Mvh S.Österdahl

Sök