7092
Sök

Vibrerar när jag bromsar och klånkande ljud i framvagnen. Vad kan vara felet??

414 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
Vi har kollat igenom framvagnen och bendat med kofot och slitit i diverse stag men jag hittar inga glapp. I sommras så böt vi bussningar i dom "understa stora länkarmarna" och då försvan felet i ca 1 månad. Efter det så började det skaka igen när man bromsar. Jag kollade under men dom verkar inte vara trasiga. Det enda som jag kunde se att det finns lite luft/mellanrum i krängningshammarbussningarna/gummit som sitter i chassit.

Det klånkande ljudet uppstår när man kör sakta över vägbulor och tjälskadade vägar. Men jag hör inte från vilken sida. Kan det vara gummibussningarna på krängningshammaren som är felet?

Bilen är för övrigt en BMW 540iat e39
Senast redigerat av Powe_R (10 april 2010)

1 043 Inlägg
10 april 2010
Ja det kan vara gummit som gör att det låter.
ang vibrationerna när gjorde du hjulinställning senast?

Motborgare
1 099 Inlägg
10 april 2010
Powe_R skrev:
Vi har kollat igenom framvagnen och bendat med kofot och slitit i diverse stag men jag hittar inga glapp. I sommras så böt vi bussningar i dom "understa stora länkarmarna" och då försvan felet i ca 1 månad. Efter det så började det skaka igen när man bromsar. Jag kollade under men dom verkar inte vara trasiga. Det enda som jag kunde se att det finns lite luft/mellanrum i krängningshammarbussningarna/gummit som sitter i chassit.

Det klånkande ljudet uppstår när man kör sakta över vägbulor och tjälskadade vägar. Men jag hör inte från vilken sida. Kan det vara gummibussningarna på krängningshammaren som är felet?

Bilen är för övrigt en BMW 540iat e39

Jag hade ett sånt fel på en merca. Jag letade högt och lågt och letade skavsår rundt krängningshämmaren. Var helt säker på att det var det som var felet. Tillslut var det en kompis som bröt med ett däckjärn på rätt ställe och då var det en spricka i en svets till bussningsinfästningen. En loppa och sen blev det tyst.

-- K

Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
11 april 2010
Bromsskivorna på fråga ett och stötdämparna på fråga två.

414 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
Okej. får kolla lite mer på framvagnen på dem ställerna ni nämnde:) Jag tror också att bromsskivorna kan vara skeva.

Angående hjulinstälningen så gjorde vi en sådan i sommras i samband med byte av bussningarna. Då gick bilen som en dröm=)

Sök