6111
Sök

Är det bara jag som tycker däckbytet är ett projekt varje år?

Avstängd
29 Inlägg
20 september
Ja, precis, det märks. Fast en snabb koll varje vår innan man kör igång brukar spara en resa till verkstad om något är slitet.

8 932 Inlägg
20 september
Har däckhotel sedan 2012 och det fungerar perfekt alltid handtvättade och rena fälgar vid byte och bra priser när det är dags för nya däck. Byter i slutet av November och i början av April

Fotograf på Tierp iDag

Avstängd
29 Inlägg
20 september
Låter skönt att slippa bära själv. Jag har eget hjulhotell i garaget, mest för att jag ändå skruvar där. Enda nackdelen är att jag glömmer kolla mönsterdjupet förrän i sista sekund varje vår.

7 677 Inlägg
20 september
byter på 6-7 bilar och släp, har riktiga grejor, gör det lite pö om pö

Från Finland
514 Inlägg
för 4 timmar sedan
Jag byter alltid hemma själv så det har aldrig varit nåt problem, 20 minuter är väl mitt rekord att skifta 4 däck. Då var det lite bråttom.

Jag har inte jättemycket utrymme så jag har förvarat däcken högt uppe i förrådet, behöver trappstege för att få upp dom på hyllorna jag byggt där. Men det är bra, motion och styrketräning i ett så man inte förgubbas. Blir det för svårt vet man det är dags att börja springa och gå till gymmet.

Professionell nybilshatare

8 152 Inlägg
för 53 minuter sedan
En fråga som inte direkt har med rubriken att göra, men som för mig är intressant.
Till en av mina bilar - Suzuki Jimny - har jag däck som för 13 år sedan var upptagna i STRO´s lista över däck godkända för vinter-/åretrunt bruk.
Sukkan har ärvt däcken från en NIVA, till vilken de köpts nya, och brukats ett par år.
Däcken är Cooper Discovery A/T 215/80-15".
Dom är märkta med M+S och M/S.
Jag vet att detta nu för tiden utläses Mud & Snow eller - på svenska - Lera  & Snö.

Frågan är: Tar Bengen hänsyn till att däcken för 13 år sedan var godkända för vinterväglag - enligt STRO?

Kan dom retroaktivt dra tillbaka klassningen(som DÅ godkända vinterdäck)?

Mönsterdjupet kan Bengen inte klaga på - för det är 12 mm.

Finns inga som helst tendenser till torrsprickor(för dom här däcken är tillverkade när HA-oljor inte var förbjudna).

Kanske någon annan "sitter i samma sits" och är intresserad av vad som gäller lite äldre däck?

Lite grand tänker jag på att man kan ju retroaktivt inte förbjuda bilar som inte har säkerhetsbälten.

Sök