2492
Sök

Hjullagerbyte e36 325

32 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#1
Tyvär känns de lite ruttet att behöva fråga men nu bara måste jag ha råd.

Håller på med hjullagerbyte eller helrenovering i huvudtaget men har just nu fastnat på hjulnaven som knappt vågar släppa. Jag har länkarmarna med flera prylar lösa och jag arbetar finmetodiskt med jobbets 25Ton verkstadspress, men hjullagren vägrar ge vika. Förstår inte vad jag gör fel för de tycks sitta brutalt hårt hmm
Stödjer upp armen ordentligt och pressar på men skiten rör sig inte ur fläcken.


Motborgare
1 099 Inlägg
30 maj 2010
#2
* Pressar du åt rätt håll?
* Sitter det en spårryttare och låser? (Borde ju ge vika vid 25 ton, fast ändå)

Har aldrig bytt på en E36:a själv, så jag letade upp en beskrivning på neetet:
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh … p?t=642032
-- K
Senast redigerat av Kavli (30 maj 2010)

32 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#3
Japp! De e rätt håll!
* Jag sökte efter låsring/spårryttare först nej nej, de ska inte vara nån där heller så.

Tankarna faller i att värma på armen men jag har inte tillgång till nån brännare just nu.

Efter en tids bråkande kolla ja autopowers gör de själv-guide men den gjorde ju inte mycket med tanke på att jag redan utnyttjat varje steg med lite hjärnverksamhet.
Senast redigerat av BeemerX (30 maj 2010)


Motborgare
1 099 Inlägg
30 maj 2010
#4
Hur rostigt ser det ut i den riktningen lagret skall ut då?
Kör på med rostlösare och låt det stå några timmar, i fall det är problemet.

Annars har jag ingen annan ide än att gå på med värme.

-- K

32 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#5
Inte så galet rostigt vad jag kan se men man vet ju inte säkert vad som gömmer sig längs insidan av navet, men jag tar och gör lite nya försök imorgon. Återkommer!


51 Inlägg
30 maj 2010
#6
om det är bak vi tala om ? ja det sitter en låsring ... tänk på när du sätter ditt det nya lagret så se till att du får  lagret i botten . Om du inte få det så kommer du dra sönder det nya lagret när dra åt centrumskruven .


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
30 maj 2010
#7
Antar att du fått bort låsringen. lagret ska innåt (vilket du nog förstått). Vi blästrade lite åt det hållet lagret skulle ut och den kom ut utan och tveka

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

32 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#8
Eller okej.. visst ska de vara en låsring mellan, de är självklart men navet sitter ju "framför" låsringen så den kommer jag ju inte åt än så länge. Fast hmm nu slår de mig självklart. Hehe.. de här går nog bättre imorgon.

ToTTeN, Haft ett öga på ditt blästring + Turboprojekt.. Ser verkligen smakrikt ut, bortsett från polka-färgerna.


51 Inlägg
30 maj 2010
#9
testa vinkelslip cool
BeemerX skrev:
Eller okej.. visst ska de vara en låsring mellan, de är självklart men navet sitter ju "framför" låsringen så den kommer jag ju inte åt än så länge. Fast hmm nu slår de mig självklart. Hehe.. de här går nog bättre imorgon.

ToTTeN, Haft ett öga på ditt blästring + Turboprojekt.. Ser verkligen smakrikt ut, bortsett från polka-färgerna.


32 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
#10
Sådärja. Tog väl knappt 15sec så var navet ute, nu blir de ringen men verktygen jag har på plats är för klena, "kanske".

Vinkelslipen är för nödsituationer.



Sök