6691
Sök

Gnisslande volvo 850 bromsar allt är nytt hjälp tack!

2 174 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
Tjena! har en 855a som jag blir mer eller mindre galen på....det är nya sportbromsskivor, nya bromsbelägg(volvo såklart) och allt är rent och fint.

Hade isär det igår för det gnissla något enormt bara skrek i dom så planslipa beläggen (hade gått 50 mil innan ja montera sportbromsar) och öste på med kopparpasta typ överallt och montera även skrikdämpningsplattor på beläggen.

hjälpte lite nu gnisslar det inte när jag åker, bara när ja bromsar halvhårt, bromsar ja hårt låter det inget.

Har haft flera 850 och v70 innan och haft samma problem, tänkte någon som är duktig på detta kanske kan ge mig några bra tips?!

Mvh kim

Tvivlare
2 266 Inlägg
4 juni 2010
Kan va att de finns nån form av ombyggnadssats/tilläggssats på Volvo eller så har dom nog bra tips åt dig, verkar som detta är vanligt smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

415 Inlägg
4 juni 2010
Har du fått fett eller liknande på skivor och belägg när du satte ihop det? Sånt gör att det kan gnissla. Man kan tvätta det med typ bensin eller liknande om det inte har satt sig för mycket i beläggen.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

Reservdansk
6 271 Inlägg
4 juni 2010
Prova sånt bly som finns i pennor...
Tror man ska gnida det på skivorna.

Bosse Bildoktor-tips om jag inte minns fel... tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
4 juni 2010
Japp man kan borra lite hål i beläggen å stoppa i blyertspetar där ett par stycken det hjälper.

Annars kan det nog vara så att beläggen inte kommer helt överrens med skivan

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

2 174 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
Super40 skrev:
Har du fått fett eller liknande på skivor och belägg när du satte ihop det? Sånt gör att det kan gnissla. Man kan tvätta det med typ bensin eller liknande om det inte har satt sig för mycket i beläggen.

tjena nej nej skivor belägg är inget fett på allt är nogrannt tvättat med förtunning som jag alltid gjort med alla bromsar jag monterat,

Det är bara fram det låter! sad

huh?
10 427 Inlägg
4 juni 2010
hangman skrev:

Har du rengjort och smörjt upp bak någonting?

Kan låta som att det gnisslar fram, men det kommer bakifrån (har jag tyvärr märkt).

2 174 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
steifan skrev:
hangman skrev:

Kan låta som att det gnisslar fram, men det kommer bakifrån (har jag tyvärr märkt).

Okej det ska jag ta isär och kolla imorgon tack för tipset!

2 174 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
JaggaChafen skrev:
Japp man kan borra lite hål i beläggen å stoppa i blyertspetar där ett par stycken det hjälper.

Annars kan det nog vara så att beläggen inte kommer helt överrens med skivan

har hört det där förr med borra och skit känns som en halvtaskig lösning som kommer förstöra mer än nytta, speciellt när det är lite pulver i motorn och man behöver bromsarna så är det bra om beläggen håller och inte spricker isär tongue har det problemet så det räcker med dessa skit bilar

854 Inlägg
5 juni 2010
Varför köpa originalbelägg om du vill ha bra bromsar? Racebelägg kan ju låta lite ibland om man har otur men där ligger ju knappast problemet i ditt fall.

2 174 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
Kmarcus skrev:
Varför köpa originalbelägg om du vill ha bra bromsar? Racebelägg kan ju låta lite ibland om man har otur men där ligger ju knappast problemet i ditt fall.

tja, jo fick med nya orginalbelägg därför jag tog dom. Har funderat på racebelägg och sånt där men just nu är bilen bara för show har stallt ner allt nu ska göra bilen näst intill orginal. Tills prövotiden är borta smile

huh?
10 427 Inlägg
5 juni 2010
hangman skrev:
steifan skrev:
hangman skrev:

Okej det ska jag ta isär och kolla imorgon tack för tipset!

Jag hade samma problem med min Volvo 740. Gnisslade fram, trodde jag!
Rengjorde två gånger eller något, tills jag tog isär bak och såg att allt bromsfett
jag smörjt med där var uppblandat med bromsdamm. hmm

Sök