4659
Sök

ATF-olja i bromssytemet

Krom-fascisten
439 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
Tjenare, tänkte skaffa en saab 900 (den nya karossen), som tyvärr fått ett missöde med att någon tomte hällt i atf-olja i bromssystemet, blandat med bromsvätska.
Vet av egen erfarenhet att det slabbar igen.

Nu till frågan: hur jöbbigt är det att fixa rent bromssystemet? kan man spola rent med öppna luftnipplar eller hur bär man sig åt? Måste man montera ner en massa, eller?

big_smile

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
8 juni 2010
Man kan ju öppna alla nipplar, sen koppla på en sån där tryckluftsdriven avluftare som automatiskt fyller på bromsvätska eftersom.
Och spola igenom tills det är rent smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Krom-fascisten
439 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
Stämmer det att atfoljan sväller upp packningar å sånt.
Hade samma problem med hydralkopplingen till Amazonen där kopplingen är hydralik istället för vajer, blandade bromsvätska och atf, vilket gjorde att packningen på huvudcylindern svällde upp och jag valde att byta hela huvudcylindern. Sen så fick jag skölja rent ledningsröret.

1 798 Inlägg
8 juni 2010
Ja allt annat än bromsvätska dvs olja förstör alla packningar

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

37 Inlägg
8 juni 2010
Hey

Men ATF Automatic Transmission Fluid är väll igentligen hydral vätska å är inte speciellt aggresiv mot gummi osv torkar ej ur gummi som tex motoroljor osv därav så brukar man använda atf till div montage av gummibussningar mm..

borde förövrigt gå att blåsa ur bromssystemet med trycklyft med öppna nipplar,, kan va lite knepigt om du har Abs å hydral koppling på samma krets så ev får du riva å sanera..

Sök