Drar åt höger i bak på guppig väg... Saab 9-5 aero -01

Klimpen
12 juni 2010 · 16 Inlägg

Hej

Har köpt mig en saab 9-5 aero -01 och efter vintern så är vägen full av kärlskott(stavning?) och upptäckte då vid körning i över hundra så vill bilen dra åt höger i bak när de guppar... vad är problemet? Hörs även ett klonkande ljud (dock sitter avgassystemet dåligt i bak tror jag. Går nämligen att röra flera cm i sidledes så att de tar i värme skölden mot reservhjulsbaljan utan att ta i något specielt)

Kan det vara stördämparen, eller är det någon bussning? det låter(klonkar) från vänster bak. Kan tillägga att den ser lite låg ut i bak igemfört mot fram skilljer nog 2-3 cm mellan hjul och skärmkant(tomt i bagaget)


Mvh Nybörjaren...

Senast redigerat av Klimpen (12 juni 2010)

Volvo V70N (2004)
FLindgren
12 juni 2010 · 5 089 Inlägg

Främre länkarmsbussningarna brukar gå på dessa. Byt dom å gör en hjulinställning:P

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Klimpen
12 juni 2010 · 16 Inlägg

FLindgren skrev:
Främre länkarmsbussningarna brukar gå på dessa. Byt dom å gör en hjulinställning:P

Känns som de är i bak för de är när bakdäcken passerar guppen som jag får styra imot lite.

Volvo V70N (2004)
SgtCrilly Hemmainstruktör
12 juni 2010 · 641 Inlägg

Klimpen skrev:

FLindgren skrev:
Främre länkarmsbussningarna brukar gå på dessa. Byt dom å gör en hjulinställning:P

Känns som de är i bak för de är när bakdäcken passerar guppen som jag får styra imot lite.

Han menade nog främre länkarmsbussningarna i bakvagnen, standard fel på 9-5. Om du lyfter upp bilen och pressar länkarmen i sidled så ska den vara näst intill stum om den är ok (flexar lite i gummit) men om den går och skjuta nån centimeter i sidled så är bussningarna slut. Man ser även på själva bussningen att gummit släppt från aluminumhuset det sitter i. Borde nog kunna kännas ute på hjulet om man lyfter med domkraft också om du inte har möjlighet å lyfta bilen helt, blir axiel glapp horisontelt.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
Klimpen
12 juni 2010 · 16 Inlägg

Pukadjuret skrev:

Klimpen skrev:

FLindgren skrev:
Främre länkarmsbussningarna brukar gå på dessa. Byt dom å gör en hjulinställning:P

Känns som de är i bak för de är när bakdäcken passerar guppen som jag får styra imot lite.

Han menade nog främre länkarmsbussningarna i bakvagnen, standard fel på 9-5. Om du lyfter upp bilen och pressar länkarmen i sidled så ska den vara näst intill stum om den är ok (flexar lite i gummit) men om den går och skjuta nån centimeter i sidled så är bussningarna slut. Man ser även på själva bussningen att gummit släppt från aluminumhuset det sitter i. Borde nog kunna kännas ute på hjulet om man lyfter med domkraft också om du inte har möjlighet å lyfta bilen helt, blir axiel glapp horisontelt.

Aha okey det tackar vi för måste kolla när vädret blivit bättre

Volvo V70N (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang