Volvo t-5 / r awd drivlina?

Larsson-
21 juni 2010 · 83 Inlägg

Jag är inne på bilbytartankar nu när det börjar trilla in pengar. Då jag inte vill köra FWD så tänkte jag höra hur volvos AWD drivlina är, med växellåda fördelningslåda bakaxel o allt där till. Givetvis så ska det vara manuell låda. Effekten landar inte under 300hk . Med bara chip o avgas så landar man ju på 315 respektive 330hk så överlever lådan bakaxel o allt som hör där till?

Audi A3 1.8t quattro "Ådin" (2002)
VXC70
27 juni 2010 · 210 Inlägg

V70R låter det som att du är intresserad av, de finns ju dom som har 300 kusar i dom verkar hålla, fast de är väll inget man plågar varje dag.
är ingen större skillnad på awd och Fwd förutom på vintern.

Larsson-
27 juni 2010 · 83 Inlägg

VXC70 skrev:
V70R låter det som att du är intresserad av, de finns ju dom som har 300 kusar i dom verkar hålla, fast de är väll inget man plågar varje dag.
är ingen större skillnad på awd och Fwd förutom på vintern.

Greppet mot asfalten i start är skillnad wink

Audi A3 1.8t quattro "Ådin" (2002)
Marlboroman
27 juni 2010 · 8 234 Inlägg

Larsson- skrev:
Greppet mot asfalten i start är skillnad wink

Nja, den är ju trots allt framhjulsdriven (95% fram) tills den börjat spinna och hunnit spinna lite grann. Och med tanke på den extra vikten och transmissionsförlusten så är det frågan om du vinner nåt egentligen i starten.

Vinkelväxeln och hylsan är dem klena bitarna i drivningen och dem kan man köra slut på med original motorstyrka. Så ska du köra våldsamt med awd så får du räkna med att den kan bli dyrt, då delar till awd-systemet inte är billiga. Och att bygga om så det håller kostar lite det med.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang