Rattvibrationer vid konstant fart/fartsänkning

yalouque
27 juni 2010 · 301 Inlägg

Har problem med att ratten vibrerar i min 9-3:a -98. Över ca 80 km/h märks det, ingen övre gräns.

Försvinner till 100% om jag gasar, men finns där om jag släpper gasen eller kör med farthållare (konstant fart). Spelar ingen roll om jag svänger. Spelar heller ingen roll om jag frikopplar. Hjulen balanserade, hjulinställning gjord och styrleder bytta på båda sidor - allt för mindre än 500 mil sedan.

Kan det vara spindelleder eller bromsar? Bromsarna ligger inte an vad jag vet, dock hör man ett "svischande" ljud (1 gång/hjulvarv) om man har rutorna nere, som kommer från höger framhjul. Detta ljud försvinner om jag bromsar eller svänger.

Tips på vad som kan vara fel?
Om jag ska kolla om spindellederna är friska, hur gör jag då?

Senast redigerat av yalouque (27 juni 2010)

yalouque
29 juni 2010 · 301 Inlägg

...

ValP2k
29 juni 2010 · 1 122 Inlägg

nu kanske jag e helt borta men glappande hjullager kanske vore nå?

gasa nu foer faen!
yalouque
30 juni 2010 · 301 Inlägg

ValP2k skrev:
nu kanske jag e helt borta men glappande hjullager kanske vore nå?

Skulle det ju kanske kunna vara. Kan tillägga att det ändå finns en övre gräns, vid ca 130-140 km/h slutar vibrationerna, förmodligen beroende på att mer effekt går till hjulen hela tiden.

Men någon som har nåt svar på hur jag kollar spindellederna?

Billy__bob
30 juni 2010 · 496 Inlägg

Det kan också vara att det finns lite rost mellan bromsskiva och fälgen, borsta rent där och prova igen. Har du centrumringar till fälgarna eller ej? om du ska ha det och inte har så kan det vara att fälgen inte sitter helt rätt. Tror du känner om det är spindelleden bäst genom att hissa upp bilen och ricka däcket fram och tillbaka mot dig och även om någon annan kan göra det till dig så kan du hålla handen på spindelleden samtidigt och känna om det glappar.

Mvh Billy

FLindgren
30 juni 2010 · 5 089 Inlägg

skiffta fram och bakdäcken och se om det ändrar sig.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang