7368
Sök

Legacy Turbo 4wd bygga om till rwd?

2 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
Hej! Har precis köpt en Legacy turbo 4wd -92 och har tankar på att göra den bakhjulsdriven.
Undrar först å främst om det går...och hur blir det med besiktningen, går det att regga om den som rwd utan att det kostar multum, och hur går jag till väga?

Mitt mål är ca. 220-230 hp (ca. 260 nu) och att den ska bete sig mer som en bil med sugmotor, vill ha snabbare gasrespons, bakhjulsdrift, lättare, en driftsäker men endå kraftfull och väldigt "rallyartad" INTE "driftingartad" motor, är absolut inte ute efter nå 400 hästar..utan mer vad ja kan utnyttja när det blir grusväg.

Gissar på att ja kan ställa ner laddtrycket (1 bar nu), kanske satsa på ett extraktorgrenrör osv.
Kanske till och med skaffa en lite mindre turbo?(?) Vill att den ska ladda lite tidigare...jaa, hur som helst få den att bete sig mer som en sugis med bättre bottendrag osv.
Och sedan vill jag gärna plocka bort så mkt som möjligt i motorrum, under osv..allt som man klarar sig utan, ja menar som typ AC och allt som inte har någon skön funktion:P
Och hur bli det när man börjar närma sig fördelningslåda, diffar å sånna saker, vad rekomenderas att göra?

Sen undrar jag bara om det är rakskurna drev på ettan, viner nå underbart=) och varför bilen ibland hugger sig fram lite när man ska iväg på ettan? Funderade på om lamellen kunde vara slut men det är grymmt bett i kopplingen och det inträffar inte varge gång:S

Tackar på förhand för alla svar, MVH Jocke!

767 Inlägg
1 juli 2010
Varför vill du ha mindre häst? oftast brukar man ju vara ute efter fler hästar. big_smile

KHRacing
1 juli 2010
har bilen en inkopplingsbar 4wd eller fast 4wd.?

oavsett vilket så måste du svetsa centerdiffen för att få fast rwd.
& sedan plocka själva axlarna i främre drivaxlarna.

mvh Kristian... rwd evo
Senast redigerat av KHRacing (1 juli 2010)

Supraman
2 300 Inlägg
1 juli 2010
Förstår inte riktigt varför man vill plocka bort något som i princip gör hela bilen.

Du kan ju likagärna köpa en trimmad 740 med sugmotor och enklare få de du e ute efter.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

2 Inlägg
2 juli 2010
Trådstartare
Jo jag vill ha lite mindre häst och lite mer bottendrag för i trafiken kommer jag för det mesta köra som folk iallafall, och ute i skogen kommer jag absolut inte ha nytta av 260 hästar och inte mer heller, vill ju ha mkt vridmoment lågt i registret...ingen behöver se mig ute i skogen iallafall och på gatan äre endå inge kul förutom på vintern:) Och hade ja velat ha en trimmad 740 så hade ja väl köpt en sån istället.

En annan fråga: Skulle det gå att regga om bilen med sugmotor och ha förgasare istället för insprutning?
Ogillar egentligen allt som har med turbo att göra men en Legacy blir man ju kär itongue

Sök