Köpa 9-3 aero -01 med rasad låda?

C-Andersson
26 juli 2010 · 18 Inlägg

Hej!
Jag är på jakt efter bil och ringde idag på en 9-3 aero -01 som rullat 13.000 mil, fullservad. Det visade sig att växellådan hade rasat idag och att lådan behöver bytas, är detta ett jätteprojekt att ta på sig och är det riskfyllt att köpa en bil som man inte kan provköra? vad kan raset ha berott på? vårdslös körning?

Killen hade inte riktigt orken att fixa med bilen själv och gav mig ett pris på 25 000 vilket jag tycker kan vara värt det om det går att fixa.. vad tror ni?

Tacksam för hjälp smile

C-Andersson
26 juli 2010 · 18 Inlägg

Är det för övrigt relativt enkelt att få tag i en låda? Är det samma låda som de övriga modellerna?

Dieselsot Tjatja bloggen!
26 juli 2010 · 150 Inlägg

det låter rätt så värt . Om du har pengarna, orken eller kunskapen att kunna fixa denna så kan det bli en riktigt bra affär wink

tjena grabbar !!
Saab 9-5 2.3t Launch "Nordic performance" (1998)
PoulZen
26 juli 2010 · 772 Inlägg

Det kan absolut vara värt att fixa, om du kan fixa det själv förstås.
Själva bytet är väll inte ett jätte projekt, få tag på växellåda kanske är värre, det är ju
inte en vanlig växellåda utan en Aero växellåda du måste ha. Men det går nog att få tag på.
Passa på att byt lite packboxar och sånt när du ändå har isär det oxå, och kanske koppling.

Du kan väll starta och lyssna så motorn går som den ska även med en rasad växellåda iaf.
Raset behöver inte bero på vårdslös körning, finns en del Aero bilar som växellådorna rasat på
utan någon mänsklig anledning.

perzy Snål gnällspik
26 juli 2010 · 402 Inlägg

Ja det är ett jätteprojekt att byta växellåda i en fwd!  Många på sådana här forum byter ju både motor och växellåda på en kvart enligt egen utsago, men för en fullutrustad verkstad med lyft och utbilkdade mekar tar det en heldag. Har man inte lyft tar allting 10x så lång tid.

Senast redigerat av perzy (26 juli 2010)

Volvo S80 2,9.
Jani Hast
26 juli 2010 · 213 Inlägg

Man kan rasa dom lådorna utan trim.
Har kyckats göra det på en Aero för massa år sen.
Lite för brottom när man växlar så går det inet så länge.

Byta låda tar inte en evighet. Men har man pkats och lite hum på vad skruva är så tar det en dag.

Sketstopp24v STREETRACER
26 juli 2010 · 892 Inlägg

kan juh helt klart vara värt det.. jag hade dock letat efter en "viggen-låda" istället det är bättre gods osv i dem!
Men du får nog räkna med att det kommer ta sina timmar att byta låda wink

Bmc Crew
Dahlhjelm
26 juli 2010 · 234 Inlägg

perzy skrev:
Ja det är ett jätteprojekt att byta växellåda i en fwd!  Många på sådana här forum byter ju både motor och växellåda på en kvart enligt egen utsago, men för en fullutrustad verkstad med lyft och utbilkdade mekar tar det en heldag. Har man inte lyft tar allting 10x så lång tid.

Det tar ca 3 timmar att byta lådan på lyft, 1 timme och 28 min om man har brådis smile

Inget avancerat jobb direkt..

Mvh Eric.

perzy Snål gnällspik
26 juli 2010 · 402 Inlägg

Dahlhjelm skrev:

perzy skrev:
Ja det är ett jätteprojekt att byta växellåda i en fwd!  Många på sådana här forum byter ju både motor och växellåda på en kvart enligt egen utsago, men för en fullutrustad verkstad med lyft och utbilkdade mekar tar det en heldag. Har man inte lyft tar allting 10x så lång tid.

Det tar ca 3 timmar att byta lådan på lyft, 1 timme och 28 min om man har brådis smile

Inget avancerat jobb direkt..

Mvh Eric.

Varför tar verkstaden betalt för en heldag då?

Volvo S80 2,9.
Beeenny
26 juli 2010 · 982 Inlägg

gissar på 5-800kr/timmen för en normal mindre verkstad

Beeenny
26 juli 2010 · 982 Inlägg

ja skulle inte ha köpt den då de finns skapliga för 30k

wetese
26 juli 2010 · 655 Inlägg

Sketstopp24v skrev:
kan juh helt klart vara värt det.. jag hade dock letat efter en "viggen-låda" istället det är bättre gods osv i dem!
Men du får nog räkna med att det kommer ta sina timmar att byta låda wink

Hade inte rekommenderat en viggen låda, eftersom du måste byta drivaxlar och drivknutar till viggens, eftersom dom är grövre, och de kan ja säga dig att det är absolut inte lätt att få tag på!

TurbOla Reservdansk
26 juli 2010 · 6 271 Inlägg

perzy skrev:
Varför tar verkstaden betalt för en heldag då?

Har du någonsin sett en verkstad där man har bråttom?

Men ungefär tre timmar för att lossa allt och plocka ur lådan, det låter rimligt, tror det blev ungefär det när jag bytte växellåda. smile

Sen är ju frågan hur händig trådskaparen är, och vilken utrustning han har.

Men det går att göra det på en uppfart, med pallbockar och domkraft, vi gjorde det på en Primera GT i midsomras.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
kwansa Hmm, vet inte?
26 juli 2010 · 1 775 Inlägg

Bara och köpa, om man vill göra det smidigast för sig så lyfter man ur hela motorn och byter lådan tongue fast om man vill göra det snabbt så tar man bort lådan med motorn kvar i bilen.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
wetese
26 juli 2010 · 655 Inlägg

tycker absolut du ska köpa bilen! då den är värd betydligt mer! mvh

C-Andersson
30 juli 2010 · 18 Inlägg

Självklart blev bilen såld precis innan jag hann höra av mig igen sad så nu är jag på jakt igen..
Har hittat en 9-5 -00 2.0t för en hyfsad peng bilen har gått ca 17 och verkar vara i fint skick.
Får jag räkna med en mycket högre förbrukning på en sådan bil? och är det en bil att rekommendera jämfört med 9-3:an?

perzy Snål gnällspik
30 juli 2010 · 402 Inlägg

C-Andersson skrev:
Självklart blev bilen såld precis innan jag hann höra av mig igen sad så nu är jag på jakt igen..
Har hittat en 9-5 -00 2.0t för en hyfsad peng bilen har gått ca 17 och verkar vara i fint skick.
Får jag räkna med en mycket högre förbrukning på en sådan bil? och är det en bil att rekommendera jämfört med 9-3:an?

Det är väl samma motor. Antar att 9-5 är lite tyngre men de går snålt (bra mycket snålare än en volvo) Det är ju hållbarheten  för motorerna som är det största problemet med dem. Kolla så att den inte blåryker/rasslar/knackar etc.
Har du siktet på en saab bör du läsa på om oilsludge-problemet.

Volvo S80 2,9.
C-Andersson
30 juli 2010 · 18 Inlägg

Jo jag ska kika på det men bilen gick fint faktist och motorn kändes bra. Helt nya däck SoV, nyservad och nyskattad för 30.000 tycker jag lät helt ok, kan dock bli lite prut smile

Tack för tips! Ska kolla oil-sludge men förhoppningsvis är det åtgärdat under service, bilen är ju fullservad..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang