4127
Sök

Saab 9000 CSE 2.3 -94, Varierande motstånd i kopplingspedalen

R1 driver!
5 128 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
Felet är följande: Ibland tar kopplingspedalen långt upp, ibland i mitten, ibland ligger den i golvet och tar inte alls. Med andra ord, kopplingspedalen lever sitt eget liv!

Detta är gjort: Slavcylindern är nyrenoverad och nytt urtampningslager, huvudcylindern är bytt och systemet är luftat.

Vad bör jag kolla härnäst? Kan det va slangen mellan slaven och huvudcylindern? Hur kollar man den? Ska iaf testa att lufta systemet mer, men tänkte ta reda på fler alternativ till lösningar!

Hoppas på några tips iaf!
Mvh Marcus

R1 driver!
5 128 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
Kan även passa på att fråga, vad för olja ska man ha i växellådan? Och hur mycket? Har kört den en del utan koppling innan, så tror den behöver bytas

167 Inlägg
24 augusti 2010
Slangen mellan är ju en flexande slang så de kan vara den som börjar bli lite tröt. körde sönder den på min pappas 9000 men då va de inget märkbart innan utan den bara gick när jag skulle koppla.

R1 driver!
5 128 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
Aha, då vet jag det! Dock böjar kopplingen bli vettig igen, vet inte om det kan va som packningarna i slaven skulle sätta sig efter renoveringen?

Dock vill jag fortfarande byta olja i v-lådan, så om något vet vad jag ska ha för olja och hur mycket så vore det toppen!

5 710 Inlägg
24 augusti 2010
Jag tycker kopplingsfelet låter väldigt mycket huvudcylinder-problem.
huvudcylindern är bytt

till en?

Angående växellådsoljan är svaret inte så lätt och det beror oxo på hur bilen används.
Men för lite läsning i ämnet:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=25234

MVH Jonas
..............

R1 driver!
5 128 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
jonTe skrev:
Jag tycker kopplingsfelet låter väldigt mycket huvudcylinder-problem.
huvudcylindern är bytt

till en?

Angående växellådsoljan är svaret inte så lätt och det beror oxo på hur bilen används.
Men för lite läsning i ämnet:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=25234

Den är bytt till en bättre begagnad, är allt jag vet. Fick ta över bilen efter min pappa nämligen.
Där kommer förvisso ett "hydralljud" lite för högt kan jag tycka, när man trycker ner kopplingen, så har haft tankarna på om man skulle renovera den med för att garantera att den inte ger upp helt plötsligt!

Okej, då får jag kolla där!
Dock så hittade jag inte något om mängden olja i lådan?
Senast redigerat av _DamnIt (24 augusti 2010)

Sök