2920
Sök

"konstig" efter sänkning Golf 3

75 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
Tja, monterade idag på mina ta-technix coilovers på min golf 3:a och det verkar ju funka fint och så, MEN höger bakhjul hamnade efter sänkningen längre in än vad vänster bakhjul gjorde.
Har hört om detta tidigare när man sänker bilar bak, men har då trott att det berodde på att man isf hade bakhjulsdrift, men tydligen inte :p.

Och det jag funderar på är hur man löser detta mest "riktigt" eller vad man ska säga, finns det inget annat val än att flytta ut ena hjulet med spacers tills det matchar andra sidan? Känns fel att sätta spacers på bara ena sidan liksom.

Tacksam för hjälp!

/Ciaaao
Senast redigerat av Ciaaao (26 augusti 2010)

75 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
Såg även idag att höger bakhjul (det som ligger för långt in) har slitits snett på insidan så något är ju fel.
Så jag får omformulera lite och istället fråga vad felet kan vara och vad jag ska göra åt det.

16 Inlägg
31 augusti 2010
Kan ju vara så att dina bussningar är dåliga eller något sånt ? ;O Hehe

75 Inlägg
1 september 2010
Trådstartare
Har bytt bussningarna bak nu, men problemet kvarstår, och jag behöver akut hjälp med detta problem.
Är det verkligen ingen som kan tro sig veta?!

3 235 Inlägg
2 september 2010
Uppstod det först efter sänkningen, är du säker?
Kanske den har varit krockad tidigare, det ser man ofta på importbilar...

75 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
engolf skrev:
Uppstod det först efter sänkningen, är du säker?
Kanske den har varit krockad tidigare, det ser man ofta på importbilar...

Helt hundra på det är jag inte, men det var först då jag märkte det iaf.
Visserligen kan det ju vara svårt att se om den är krockad eller inte, men när jag hade av bakaxeln så såg både fästen och själva bakaxeln ut att vara som de ska.
Och vid montering av allt så gick allt i som det ska, så behövde liksom inte bryta och liknande för att få på det igen.

Hoppades ju på att det var bussningarna som var kassa, för de var faktiskt helt slut.

...has left the building...
4 474 Inlägg
2 september 2010
Jag gissar att hjulet lutar inåt i överkant o det är därför det sliter snett, dvs hjulinställningen är knasig. Minns jag rätt kan man inte ställa vinklarna bak utan de är som de är. Det som kan hänt är att själv hjullager-axeln har böjt sig av en eller annan anledning, eller att något annat blivit snett..

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

75 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
dawwe skrev:
Jag gissar att hjulet lutar inåt i överkant o det är därför det sliter snett, dvs hjulinställningen är knasig. Minns jag rätt kan man inte ställa vinklarna bak utan de är som de är. Det som kan hänt är att själv hjullager-axeln har böjt sig av en eller annan anledning, eller att något annat blivit snett..

Jo det var något jag också tänkte smått på, men hela hjulet ligger för långt in ser det ut som om man kollar bakifrån, och är det som du säger så borde ju den halvan av fälgen som ligger nedanför axeln ligga minst lika långt ut som den vänstra, men hela skiten verkar ju sitta längre in.

Har svårt att förstå mig på detta.

Driifter;)
1 630 Inlägg
2 september 2010
finns de panhardstag på golfar? isf är de ju det som spökar eftersom ena hjulet hamnar längre in..

men ja vet itne vad de e är frö typ av upphängning på dom i bak.. o om hjulet börjat luta inåt efter sänkning så är de ju inte stel axel iaf så då bör de gå o justera på nåt vis i ovankant inte säkert de finns nåt sånt orginal men bör gå o lägga i mellan schims på rätt ställe

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

75 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
Amazon_123GT skrev:
finns de panhardstag på golfar? isf är de ju det som spökar eftersom ena hjulet hamnar längre in..

men ja vet itne vad de e är frö typ av upphängning på dom i bak.. o om hjulet börjat luta inåt efter sänkning så är de ju inte stel axel iaf så då bör de gå o justera på nåt vis i ovankant inte säkert de finns nåt sånt orginal men bör gå o lägga i mellan schims på rätt ställe

Men jag är inte helt hundra på att det är efter just sänkningen det kom längre in, men först då jag verkligen såg att det högra låg längre in än det vänstra.
Bakaxeln på golf är ju stel vad jag vet iaf, och för att ställa vinkeln behöver du schims men det ska ju inte behövas original, så något bör vara typ skevt eller liknande?

1 534 Inlägg
2 september 2010
gjort fyrhjulsinställning efter säkningen?

75 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
Iam2fast4U skrev:
gjort fyrhjulsinställning efter säkningen?

Lämnade in den på hjulinställningen ett par dagar efter, men det ska inte spela någon roll eftersom bak inte finns några inställningar.

Sök