4920
Sök

Min åsikt: K-sport "Big-brake" kit M5 E34

...has left the building...
4 474 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
Då så...Har rullat med K-sport bromsar (inkl stålomspunna slangar, ok utan reklam-logo) i ca 250mil. Kitet är ett "mellankit" (356mm runt om, 8 resp 6 -kolvs ok). Har kört i allt från ösregn till torrt väder.

Pedalkänlsan är något stummare jämfört med original, helt kalla tar bromsarna något sämre än original, men efter 2-3 inbromsningar tar de riktigt bra. Beläggen (K-Sport) verkar damma rätt mycket, det låter lite om slitsningen men detta hörs mest om man har sidorutan nere. Har inte vågat tvärnita från riktiga höga hastigheter än eftersom skivorna är precis inkörda, men det känns som att ABS-en kan få gå in o jobba bra mycket tidigare. Kvaliteten på kitet är bra, dock så har de främre oken blekts något (andosirade ok), misstänker det har med den högre värme utvecklingen att göra. Min mek har även han provkört bilen me de nya bromsarna, o "märkes freak" som han är så var han mycket postivt överraskad av prestandan. Kalla tyckte han att de var sämre än original, men 5-6 inbromsningar senare så var det rikitgt bra, hans åsikt var att en duktig förare kan köra snabbare på bana med en M5 E34 (med detta bromskit) än en original M5 E39. Bilen kommer besiktigas med detta kit, o jag tror o hoppas att den går igenom. Handbromsen är mekanisk så den kan de inte klaga på... Om bilen går igenom besiktningen med bromsarna kan det hända att E39:an får ett likadant kit, större än 356mm tycker jag inte man behöver ha:D

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

KHRacing
7 september 2010
Jag kör med XYZ 330kittet med 6kolv-ok o orginal bromscylinder - det funkar ypperligt.

Så en till nöjd förare här.

...has left the building...
4 474 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
KHR: Samma här original cylindern, var lite rädd för att den inte skulle räcka men det var inga problem. Såg att du hade tänkt o slänga på XYZ bak längre fram. Borde vara som med K-Sport/D2 mfl, dvs att du skall ha lika stora skivor fram som bak för att behålla "balansen". En annan sak som är positiv är att bromsarna är helt tysta när det kommer till "skrik", det hade jag inte räknat med...
Det som är negativt är då att de kostar en del, samt att en del "som vet" har förutfattade meningar gällande "Kina bromsar". Det som fick mig att våga köpa var när Per på PEAN föreslog XYZ som ett vettigt/prisvärt alternativ, sen att det blev K-Sport hade mer med färgen att göra... Sen är det ju himla bra att man slipper hålla på att tillverka egna hållare osv, allt var bolt-on (nåja nästan iaf, fick fräsa 2 styrhål i de främre skivorna samt att slangarna bak var för korta. Kosten för detta tog den svenska ÅF, mycket bra!)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Sök